logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Tylko 40% Polaków ufa telewizji

  PR 11.02.2021, przeczytano 436 razy

Nie jest dobrze z zaufaniem do telewizji. A przynajmniej taki wniosek można wyciągnąć po lekturze badań serwisu YouGov. Aż 4 na 10 Polaków w ogóle nie ufa reklamom, które publikowane są w telewizji. To jeden z najniższych wyników w całym zestawieniu i wiele poniżej światowej średniej, wynoszącej 52% dla wszystkich 17 krajów biorących udział w badaniu. Czy to koniec telewizji, jaką znamy?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/tylko-40procent-polakow-ufa-telewizji,390183,artykul.html

Serwis badawczy YouGov zrealizował badania na grupie ponad 18 tys. osób z 17 państw, w tym w Polsce. Respondenci zostali zapytani o to, jak bardzo wiarygodne są dla nich reklamy w 10 wybranych kanałach (od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po "nowe media", w tym podcasty i strony internetowe), przy czym opcje wahały się od bardzo wiarygodnych do w ogóle niewiarygodnych.

Zmierz “starych” mediów

Wyniki badań mogą być dla wielu osób zaskakujące, okazuje się bowiem, że zaledwie 40% ankietowanych Polaków uważa telewizję za wiarygodne źródło informacji marketingowych. To jeden z najniższych rezultatów w całym zestawieniu (3 wynik od końca na 17 państw). Co ciekawe, globalna średnia jest o 12 p.p. wyższa. Za naszymi plecami znalazły się tylko Dania i Szwecja (oba 37%). Liderami zaufania do srebrnego ekranu są Hindusi. Aż 69% mieszkańców Indii uważa telewizję za wiarygodną.

– Czy telewizja straciła swoją moc przekonywania? Tego wydają się dowodzić, chociażby ostatnie badania YouGov. Każdy z nas spotkał się ze spotem, który wydawał nam absurdalny i wręcz irytujący. Nie oznacza to jednak, że była to źle zrobiona reklama. Po prostu była źle dopasowana. Ze względu na swoje ograniczenia, marketing TV nigdy nie zbliży się swoją precyzją dotarcia do, chociażby reklamy internetowej. Jest jednak pewno “ale”. Zmiana preferencji odbiorców, nie umknęła uwadze marketerów, którzy od zawsze podążają za zachowaniem konsumentów, dlatego rosną m.in. wydatki na reklamę zautomatyzowaną w kanale Connected TV, czyli telewizji połączonej z internetem. Z ankiety Cztery Główne Zmiany w Świecie Mediów i Reklamy w 2020 (DoubleVerify i Sapio Research) dowiadujemy się, że od wybuchu pandemii 44% respondentów częściej używa urządzeń CTV. Ma to oczywiście przełożenie na to, jak firmy dzielą pieniądze na reklamę. Wg Pixalate, mimo pandemii wydatki na taką promocję na urządzeniach CTV wzrosły w ubiegłym roku o około 70% – tłumaczy Michał Bąk, założyciel Founders.pl, zamkniętej, internetowej społeczności ludzi biznesu, która powstała jako alternatywa dla Linkedina.

Patrząc jednak na globalne wyniki badania YouGov, możemy uznać, że sytuacja nad Wisłą jest swego rodzaju wyjątkiem. Okazuje się, że w skali światowej reklama tradycyjna, tj. telewizja i prasa zajmują czołowe lokaty jako najbardziej godne zaufania, zdobywając odpowiednio 52 i 51 procent głosów.

Rewolucja Social Media

Sytuacja wygląda zgoła inaczej, gdy pod lupę weźmiemy kanały społecznościowe. Okazuje się, że jeżeli chodzi o zaufanie Polaków do platform, takich jak Facebook, Instagram czy Tik Tok i publikowanych tam treści reklamowych, to zamiast w ogonie, plasujemy się w ścisłej czołówce. Z wynikiem 38%, zajmujemy czwartą lokatę i przed nami znaleźli się tylko respondenci w Indiach (48%), Zjednoczonych Emiratach Arabskich (45%) i Meksyku (39%).

A jak prezentuje się wynik Polski na tle światowej średniej? Jak wynika z badań YouGov, plasujemy się sporo powyżej granicy wyznaczonej przez przedstawicieli wszystkich nacji, biorących udział w badaniu, która wynosi 28%.

– Nie jest żadną tajemnicą, że popularność platform społecznościowych rośnie, co widać po premierze kolejnych aplikacji, takich jak Keen czy Parler, które mają zagospodarować społecznościową niszę. Internauci chętnie migrują do nowych platform, szukając bardziej spersonalizowanych doświadczeń, łatwiejszej i bardziej transparentnej komunikacji oraz nowych funkcjonalności, które lepiej odpowiadają ich oczekiwaniom i statusowi. Stąd powstają portale dla fotografów, graczy, ale także dla prezesów czy właścicieli biznesów – mówi Michał Bąk.

Internet godny zaufania

Eksperci z firmy analitycznej zwracają uwagę na fakt, że inne formy mediów cyfrowych, takie jak strony internetowe i wyszukiwarki, osiągają wyższy poziom wiarygodności na poziomie globalnym (odpowiednio 38% i 41%). Założyciel Founders.pl uważa, że nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ:

– Rynek reklamy internetowej mocno ewoluował w ostatnim czasie, także dzięki pandemii, która zmusiła biznes do migracji do sieci, co wiązało się z koniecznością zmiany sposobu i narzędzi komunikacji. Dzięki zaawansowanym algorytmom sztucznej inteligencji, które precyzyjnie analizują dane opisujące zachowanie internautów (Big Data), komunikaty, które pojawiają się podczas surfowania po sieci, są dopasowane do preferencji odbiorcy.

Szczególnie dobrze widać to na przykładzie polskiego rynku danych w raporcie Global Data Market Size, który został przygotowany przez warszawską spółkę Cloud Technologies. Eksperci od marketingu cyfrowego szacują, że tegoroczna wartość rynku danych wyniesie blisko 40 mln USD, co oznacza ponad 22% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

– Eksperci firmy Lumen wielokrotnie udowodnili, że coś, co nazywamy ślepotą banerową, rzeczywiście istnieje, a im więcej niedopasowanych komunikatów wysyłamy w świat, tym mocniej spada efektywność naszych działań promocyjnych. Nikt nie lubi wyrzucać pieniędzy w błoto, szczególnie w czasie kryzysu, dlatego agresywna komunikacja musi ustąpić miejsca personalizacji, która w obecnych warunkach wydaje się jedynym sensownym wyjściem – kwituje twórca nowej społeczności ludzi biznesu Founders.pl

Źródło: Founders.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764