logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Typoaktywni rekrutują we Wrocławiu

   20.09.2014, przeczytano 2557 razy
ilustracjastrzałka
fot. Bartosz Stawiarski

Od typografii wernakularnej lat 90. do zaangażowanego projektowania dziś TypoAktywni to projekt łączący typografię miejską lat 90. i współczesne zaangażowane projektowanie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/typoaktywni-rekrutuja-we-wroclawiu,22669,artykul.html

Zarówno „TypoPolo”, czyli wernakularne projekty tworzone przez amatorów-przedsiębiorców w czasach zmiany ustrojowej, jak i dzisiejsza typoaktywność profesjonalnych dizajnerów (zwana typoaktywizmem) stawia sobie ten sam cel: przejęcie i ulepszenie ulic oraz placów polskich miast. Projekt TypoAktywni stawia szereg pytań związanych z projektowaniem i kulturą wizualną: o tożsamości wizualna miast, o zgubioną niedbale powojenną tradycję literniczą, o zapomniany etos rzemieślnika-projektanta, o to czyj język wizualny i gust estetyczny rządzi w przestrzeni publicznej oraz o rolą projektanta i projektowania, oraz o jego odpowiedzialności za i wobec czasów, w których żyje.


fot. grupa projektor

TypoAktywni składa się z wystawy prezentującej dokumentację i obiekty związane z wernakularną grafiką lat 90. zwaną „TypoPolo”, oraz współczesne projekty graficzne zrealizowane przez projektantów tworzących nową miejską typografię. Projekt dopełniają badania typograficznej tożsamości Wrocławia, spotkania oraz warsztaty.

„TypoPolo” jest wizualnym symbolem czasów romatycznego przełomu, w których „ brało się sprawy w swoje ręcę i każdy mógł być tym, kim chciał”. Przez środowiska profesjonalnych grafików, stylistyka ta postrzegana jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w nim formę języka wizualnego określonej przedsiębiorczej grupy społecznej, która działała i aktywnie „przeprojektowywała” swoje otoczenie w swoim czasie. Pierwsza część ekspozycji prezentuje ten literniczny fenomen, który mimo amatorszczyzny, kiczu i wulgarności, zawiera w sobie także autentyczność, prostolinijność i siłę. Na wystawę złożą się przykłady szyldów i napisów w formie oryginalnych obiektów i dokumentacji fotograficznej z Wrocławia, Łodzi i Warszawy.


fot. Marta Przeciszewska

Drugą cześć ekspozycji to zestaw współczesnych projektów inspirowanych grafiką uliczną i przykładów przedsięwzięć typoaktywistycznych, świadomie przybliżających nowe, pozaestetyczne obszary - kwestie społeczne i kontekst lokalny. Realizacje te wspierają małe rzemiosło. Wpywają także na odradzanie zagubionych tradycji i odnajdywanie miejscowej tożsamości wizualnej, jak chociażby działania grupy roboczej koordynowanej przez Mariana Misiaka, która współpracuje przy cyfrach taborowych wrocławskiego MPK.


fot. Marta Przeciszewska

27 września – 31 października 2014

wernisaż: sobota, 27 września 2014 godz. 19:00
galeria Dizjan BWA Wrocław, ul. Świdnicka 2-4, Wrocław

Nabór do grupy roboczej d/s badania kultury wizualnej w ramach wystawy TypoAktywni

start: poniedziałek, 29 września 2014 godz. 16:00
uwaga: termin pierwszego spotkania może ulec zmianie
galeria Dizjan BWA Wrocław

Grupa robocza d/s badania kultury wizualnej zajmie się poszukiwaniem i dokumentacją typograficznej przeszłości miasta Wrocław.

W ciągu miesiąca grupa robocza, prowadzona przez Mariana Misiaka i Kalinę Zatorską, skupi sie szczególnie na momencie wizualnego przeobrażania się i odbudowy Wrocławia w okresie powojennym. Nowi mieszkańcy zetknęli się z dyrektywami usunięcia typograficznych śladów Breslau. Należało także wygenerować polską wizualną szatę dla nowo zamieszkałej przestrzeni. Grupa będzie tropić pozostałości po tym specyficznym momencie w historii miasta, zanim znikną bezpowrotnie pod kolejnymi warstwami tynku i farb. Zastanowią się co te ulotne znaki mówią o wrocławskiej przestrzeni publicznej i poszukiwaniu wizualnej tożsamości. W rolę miejskich archeologów wcieli się trzon Laboratorium Logo, który zaprasza do współpracy wszystkich typoaktywnych.


fot. Mateusz Kazula

Spotkania odbywać się będą raz w tygodniu, w godzinach popołudniowych. Poszukiwani są fotografowie, graficy, dziennikarze, archiwiści, detektywi, konsewator zabytków. Zgłoszenia do grupy przyjmowane są drogą mailową pod adresem: design(at)bwa.wroc.pl. Przewidujemy grupę do 8 osób.

Prowadzenie: Marian Misiak, Kalina Zatorska (Laboratorium Logo)
Laboratorium Logo to grupa projektantów i aktywistów, zainteresowanych  kultura wizualną Wrocławia, niestrudzona w staraniach o poprawę jakości i estetyki przestrzeni miejskiej.

Więcej informacji: http://bwa.wroc.pl/index.php?l=pl&id=907&b=3&w=1

Źródło: STGU, Dizjan BWA Wrocław

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Projektanci: Edgar Bąk, Tomek Bersz, Rafaela Drazic, Studio Fontarte (Magda i Artur Frankowscy), Kaja Gliwa, Jerzy Gruchot, Hakobo, Jakub Jezierski, Tymek Jezierski, Agata Korzeńska, Jarek Michalski, Marian Misiak, Olek Modzelewski, studio Moonmadness, Ola Niepsuj, PanTuNieStał (Justyna Burzyńska i Maciej Lebiedowicz), Nikodem Pręgowskim, studio Projektor, Zuzanna Rogatty, Maciej Sobczak, studio Temperówka (Justyna Kosińska i Maria Bukowska), Rene Wawrzkiewicz oraz wrocławscy typoaktywiści.

Autorzy zdjęć: Tomasz Bierkowski, Robert Chwałowski, Franciszek Cieślak, Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz, Michał Szlaga, Patryk Wiśniewski, Maciek Zych.
Wywiady i teksty: Aleksandra Jach / Katarzyna Słoboda, Marian Misiak, Agata Szydłowska, Kaja Stępkowska, Rene Wawrzkiewicz
Kurator: Rene Wawrzkiewicz
Projekt graficzny: Hakobo
Wystawa TypoAktywni powstała we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie we maju i czerwcu 2014 roku odbyła się pierwsza odsłona projektu pt Typopolo.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Miasta G8 2024 - podsumowanie

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Miasta G8 2024 - podsumowanie

Uchwały krajobrazowe powstają w Polsce od 2015 roku. Przedstawiamy najnowszy raport o stanie powstających i obowiązujących uchwał krajobrazowych, w ośmiu największych miastach Polski (G8). Ten raport będzie szczególny, ponieważ po ponad 8-miu latach oczekiwania uzyskaliśmy odpowiedź na pytanie – czy ustawa jest zgodna z konstytucją?
Shakira nową ambasadorką Ipanema
Kolumbijska artystka i bizneswoman, Shakira, została nową ambasadorką brazylijskiej marki obuwia Ipanema i twarzą wyjątkowej kampanii kolekcji Ipanema Sempre Nova.
Niższe ceny w Carrefour - marka Tex w kampanii wizerunkowej
Carrefour Polska ruszył z ogólnopolską kampanią promującą TEX. Marka ta zaprojektowana we Francji, od wielu lat dostępna jest w tej sieci na wyłączność. Dzięki wysokiej jakości odzieży, obuwia i dodatków oferowanych w konkurencyjnych cenach, zyskuje ona coraz więcej klientów na polskim rynku. W ramach wiosennej kampanii, produkty TEX oferowane są, m.in. w...
Puma rusza z kampanią, która stawia na szybkość
PUMA rozpoczęła pierwszą od 10 lat ogólnoświatową kampanię „FOREVER. FASTER. - See The Game Like We Do”. Nowe działania zapraszają profesjonalnych, jak i amatorskich sportowców do postrzegania rozgrywki w sposób, w jaki robi to PUMA.
Carrefour włącza się w kampanię społeczną UOKiK
Carrefour Polska dołącza do ogólnopolskiej kampanii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów “Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Informacje na temat akcji, której celem jest ostrzeżenie Polaków przed fałszywymi inwestycjami, pojawią się we wszystkich hiper- i supermarketach Carrefour w Polsce, a także w mediach...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764