Władze Szczecina udostępniły projekt uchwały krajobrazowej, mającej na celu poprawę chaosu reklamowego. Dokument ustala warunki ekspozycji reklam zarówno dla terenu całego miasta jak i szczegółowe regulacje obowiązujące w wybranych jego częściach.
Przypomnijmy, że po wejściu w życie Ustawy Krajobrazowej dalsze prace wprowadzające szczegółowe przepisy dotyczące warunków i kosztów ekspozycji reklam na danym terenie prowadzone są już na poziomie lokalnym, przez władze samorządowe.
Propozycja władz Szczecina zakłada ujednolicenie formatów tablic i urządzeń reklamowych, ale jednocześnie pozostawienie w dotychczasowym stanie nośników powstałych legalnie i posiadających wymagane pozwolenia. Ustala także zasady i warunki dla terenów wymagających podjęcia zdecydowanych działań w celu poprawy estetyki przestrzeni publicznej.
Projekt zakazuje sytuowania reklam na ogrodzeniach i urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego, na położonych poza pasem drogowym terenach skwerów, parków i lasów, na obszarach wodnych oraz na lądzie w odległości do 5 m od linii brzegu, a także stosowania wyświetlaczy elektronicznych niskiej rozdzielczości.
Poza wskazanymi w dokumencie wyjątkami (wiaty przystankowe, witryny sklepowe, ekspozycja ogłoszeń wyborczych i reklam promujących imprezy organizowane przez miasto) wolno będzie instalować wyłącznie nośniki wymagające uzyskania pozwolenia budowlanego. Nośniki można będzie instalować jako obiekty wolnostojące lub na elewacjach i dachach budynków, przy czym w wypadku obiektów z funkcją mieszkalną, możliwość zagospodarowania elewacji ogranicza się do przyziemia i parteru.
System, który uporządkuje chaos reklamowy w mieście, nawiązywać ma do istniejącego Systemu Informacji Miejskiej. Dzięki temu w Szczecinie ma powstać spójny pod względem wizualnym, architektonicznym i konstrukcyjnym system przekazujący informacje mieszkańcom oraz turystom.
Władze Szczecina przewidują zakończenie prac legislacyjnych w tym roku, po czym ma obowiązywać dwuletni okres dostosowawczy. W 2019 r. miałby zakończyć się proces likwidacji nielegalnych tablic reklamowych i nośników.
Źródło: UM Szczecin