logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Sopot usuwa banery wielkoformatowe

   25.09.2019, przeczytano 2587 razy

Realizując zapisy uchwały krajobrazowej, Sopot konsekwentnie i skutecznie usuwa z przestrzeni szpecące reklamy. Zupełnie inny wygląd zyskała dzięki temu Aleja Niepodległości, z której zniknął ostatni wielkoformatowy baner. W efekcie tych działań udało się usunąć z obszaru Al. Niepodległości ok. 50 reklam, w tym ponad 14 bannerów wielkoformatowych, zlokalizowanych głównie na elewacjach budynków.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-sopot-usuwa-banery-wielkoformatowe,384099,artykul.html

    edług władz miejskich, Sopot  to pierwsze miasto w Polsce, na terenie którego nie ma już żadnego wielkoformatowego banneru na zabytkowej kamienicy. – Warto zauważyć, że dotychczasowe sukcesy są efektem współpracy między Urzędem Miasta Sopotu a właścicielami nośników reklamowych, wspólnotami mieszkaniowymi oraz właścicielami firm – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.  

    Sprawna współpraca pozwoliła jak dotąd uniknąć wymierzania kar pieniężnych dla właścicieli nośników reklamowych niezgodnych z zapisami uchwały krajobrazowej. Podjęte przez miasto działania skupiały się na ustaleniu właściciela nośnika reklamowego, informowaniu tego właściciela o niezgodności reklam z uchwałą oraz wspólnych rozmowach dążących do najkorzystniejszego rozwiązania kwestii. Dobrowolne działania świadczą o istnieniu w społeczeństwie potrzeby oczyszczania przestrzeni miejskiej.

    Władze Sopotu przyznają, że otrzymują wiele wiadomości dotyczących reklam zaburzających porządek przestrzeni miejskiej. Niejednokrotnie zgłaszają się także właściciele firm, którzy w trosce o wizerunek są chętni dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej.

    Usunięcie bannerów wielkoformatowych jest pierwszym krokiem w kierunkiu poprawy jakości przestrzeni miejskiej. Przed miastem stoi wyzwanie w postaci bilbordów reklamowych oraz wielu innych, pomniejszych reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową.

    W celu lepszego zrozumienia zapisów uchwały krajobrazowej, miasto przygotowało „Katalog dobrych praktyk dla Sopotu", który wyjaśnienia procedury dotyczące umieszczania reklam w Sopocie. Katalog w sposób skrócony obrazuje zapisy uchwały krajobrazowej oraz prezentuje ogólne standardy umieszczania reklam w Sopocie. Poruszone są w nim zagadnienia mówiące m.in. o tym, w którym obszarze miasta dozwolone są dane rodzaje reklam.

    Wszelkie dodatkowe informacje na temat procedury dostosowania i usuwania reklam można uzyskać w Biurze Konserwatora Zabytków, a także w Wydziale Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miasta Sopotu oraz w Zarządzie Dróg i Zieleni w Sopocie.

    Nowy wygląd Alei Niepodległości

    Najbardziej widoczne efekty można zaobserwować na al. Niepodległości w Sopocie, gdzie zniknęło wiele wielkoformatowych reklam, które przesłaniały zabytkowe kamienice. Zdjęcie reklam, spowodowało odsłonięcie osi widokowej al. Niepodległości. Obecnie widać elewacje kamienic, które przez lata zakryte były nieestetycznymi wielkoformatowymi banerami. Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również te reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienia ten stan rzeczy. Różnice widać na zdjęciach zamieszczomnych naszej galerii.

    Warto dodać, że w ciągu ostatnich 5 lat na rewitalizację tej głównej ulicy Sopotu miasto wydatkowało ponad 3 mln zł, głównie na remonty chodników, nowe oświetlenie oraz nasadzenia zieleni. Odtwarzane są także szpalery drzew (1,1 mln zł w latach 2018-2019) – w latach 2018-2019 posadzono 220 drzew. Koszt wraz z całą infrastrukturą zielni to 1,1 mln złotych. 

    Kalendarium

    • 19 października 2015 r. Rada Miasta Sopotu podjęła uchwałę inicjującą rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową
    • 26.03.2018 r.– uchwała krajobrazowa przyjęta na sesji Rady Miasta Sopotu
    • 7.06.2018 r. – dzień wejścia w życie założeń uchwały krajobrazowej dla Sopotu
    • 7.06.2019 r.– koniec okresu przejściowego na dostosowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy określony na 1 rok;
    • 7.06.2020 r.– upłynie okres przejściowy na dostosowanie szyldów określony na 2 lata;
    • 7.06.2022 r. – upłynie okres przejściowy na dostosowanie istniejących ogrodzeń, termin dostosowania ich do zasad i warunków uchwały  określono na 4 lata;
    • na początku tego roku wysłaliśmy około 100 pism do wspólnot mieszkaniowych w Sopocie oraz agencji reklamowych w Trójmieście informujących o wejściu w życie przepisów uchwały krajobrazowej dla Sopotu
    • w lipcu tego roku wysłaliśmy do tych samych podmiotów pisma przypominające o upłynięciu okresu przejściowego
    • z końcem lipca tego roku podjęto postępowanie wstępne w stosunku do 20 podmiotów
    • przykład kary za reklamę: ok. 1000 zł za 100 m kw. reklamy/za 1 dzień niezgodności reklamy z uchwałą krajobrazową

    Fot. Fotobank.PL/UMS

    Źródło: Urząd Miasta Sopotu

    www.sopot.pl

    Galeria: Sopot usuwa banery wielkoformatowe

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
    #TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
    Super Ranking SAR
    W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
    Wychillowana panda w kampanii Thermomix
    Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
    Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
    Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
    Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
    Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764