Warszawska uchwała krajobrazowa została przegłosowana 16 stycznia 2020 r. Miesiąc później Wojewoda Mazowiecki opublikował rozstrzygnięcie nadzorcze i stwierdził nieważność całej uchwały. Powodem takiej decyzji nie była niechęć Wojewody do porządkowania przestrzeni publicznej, ale niezgodność zapisów uchwały z prawem. Podstawowymi zastrzeżeniami były: naruszenia proceduralne oraz naruszenia prawa materialnego.
Miasto złożyło skargę na decyzję Wojewody. 8 grudnia 2020 r. odbyła się rozprawa przed WSA w Warszawie. Sąd oddalił skargę, po czym 10 lutego 2021 r. opublikował uzasadnienie wyroku: http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iv-sa-wa-899-20/229ec0c.html
Pamiętajmy również, że sprawą uchwały zajmuje się UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta). https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16204
Miasto podjęło decyzję, iż nie będzie składać skargi kasacyjnej do NSA. Należy spodziewać się, iż obecny projekt z niewielkimi zmianami trafi do konsultacji, a następnie będzie wyłożony i głosowany na sesji Rady Miasta.
Ponieważ prawdopodobne jest powtórne głosowanie projektu, przedstawiamy podstawowe zapisy propozycji uchwały:
- strefy – 3, dodatkowo uchwała wyodrębnia ciągi komunikacyjne;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana maksymalnie przez 9 miesięcy, raz na 5 lat;
- reklama na elewacji – tylko na elewacjach bez okien (z zastrzeżeniami);
- szyldy – liczba i wielkość szyldów są ograniczone, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
- zakazy – umieszczanie reklam na oknach, dachach budynków, przed budynkami publicznymi, w bliskiej odległości od siebie, na terenach ochrony konserwatorskiej i przyrodniczej i wiele innych;
- reklama cyfrowa – w dużym stopniu ograniczona możliwościami technicznymi;
- okres dostosowania – 2 lata;
- warunki dostosowania – praktycznie nieokreślone;
- prawa nabyte – nieuwzględnione.
Z całym projektem można zapoznać się pod adresem: https://edziennik.mazowieckie.pl/WDU_W/2020/1373/akt.pdf
Z rozstrzygnięciem nadzorczym wojewody można zapoznać pod adresem: https://edziennik.mazowieckie.pl/WDU_W/2020/2529/akt.pdf
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej