logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Gdańsk 2020

   27.06.2020, przeczytano 263 razy
ilustracja
Ul. Elbląska, 2017

Gdańsk uchwalił swój kodeks reklamowy na sesji Rady Miasta 22 lutego 2018 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-gdansk-2020,387570,artykul.html

Podstawowe zapisy uchwały:

  • strefy – 8;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2; reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach, może stanowić od 30% do 100% powierzchni w zależności od rodzaju budynku, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy, raz na 5 lat;
  • reklama na elewacji poza szyldami jest praktycznie zakazana;
  • szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, przeznaczenia obiektu, jego wysokości; preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • zakazy – umieszczanie reklam na banerach i siatkach reklamowych poza remontami;
  • reklama cyfrowa – mocno ograniczona poza należącymi do miasta „terenami o funkcji widowiskowo-sportowej, której charakter wymaga niekonwencjonalnych form promocji”;
  • murale – dopuszczone w niektórych strefach;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

30 marca 2018 roku Wojewoda Pomorski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze i uchylił zapisy dotyczące reklamy wyborczej, odległości reklam od niektórych elementów infrastruktury oraz określania sposobu utrzymania tablic i urządzeń reklamowych. Uznał te regulacje za przekraczające upoważnienie ustawowe. Miasto odwołało się od decyzji Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, powołując się na błędy w uzasadnieniu decyzji.

14 sierpnia 2019 roku WSA w Gdańsku uchylił w całości rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego. Wojewoda nie złożył skargi kasacyjnej do NSA. Do WSA w Gdańsku wpłynęło 19 skarg na uchwałę krajobrazową. Pochodziły zarówno od mieszkańców, jak i przedsiębiorców działających w Gdańsku. Sąd oddalił wszystkie skargi i o dalszym ich losie rozstrzygnie teraz NSA.

Uchwała gdańska jest zapisana w sposób obszerny (53 strony) i skomplikowany, jej zrozumienie przez przedsiębiorcę często będzie wymagało konsultacji prawnych.

Niestety, przez prawie dwa lata miasto nie prowadziło żadnej akcji informacyjno-edukacyjnej. Dopiero około dwóch miesiący temu Gdańsk uruchomił stronę http://www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl/

Na słowa uznania zasługuje niewątpliwie poradnik "Szyld gdański" umieszczony na tej stronie.

Od kilku tygodni miasto rozsyła pisma do przedsiębiorców, którzy wykonali identyfikację sklepów i biur już po wejściu w życie uchwały. W pismach wzywa do natychmiastowego dostosowania i ostrzega o karze 112,8 PLN dziennie za każdy metr kwadratowy szyldu czy reklamy. Właściwie nie wiadomo dlaczego miasto nie egzekwuje ustanowionego przez siebie prawa.

Z uchwałą można zapoznać się na stronach BIP: https://bip.gdansk.pl/subpages/akty_prawne/pliki/2018/URM_2018_7_1465.PDF lub na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Okres, w którym należało dostosować reklamy (powstałe przed wejściem w życie uchwały) do zapisów określonych w uchwale, minie 2 kwietnia 2020 roku. W okresie dostosowania miasto nie udzielało żadnych zgód na dostosowanie. Prawie wszystkie reklamy w mieście nie spełniają zapisów uchwały i powinny zostać zdemontowane.

Łódź i Gdańsk są jedynymi dużymi miastami, w których obowiązują uchwały krajobrazowe. Wszystkie nowe inwestycje muszą być zgodne z zapisami zawartymi w tych aktach prawnych. Okres dostosowania dotyczy jedynie tych lokalizacji, które istniały w momencie wejścia uchwały w życie. Do Łodzi i Gdańska wkrótce może dołączyć Kraków.

Na podstawie przygotowanego przez IGRZ Raportu OOH 2019, zdjęcie: Google

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

Gdańsk bezpardonowo i w sposób bardzo skuteczny wyegzekwował ład reklamowy.
Nie ma dnia żebym nie widział gdzieś dźwigu zdejmującego czy to siatki ze ścian czy wolnostojące bilbordy.

Zmiana w mieście jest piorunująca.

W niektórych miejscach podobnych do tego ze zdjęcia ilość beznadziejnie słabych jakościowo i wizualnie reklam była bardzo przytłaczająca. Pomimo tego, że pracuję bardzo blisko branży reklamowej uważam, że zmiany w Gdańsku idą w dobrą stronę.

Mam ogromną nadzieję, że szmatki na płotach zostaną zamienione na dobrze wykonane reklamy, których jakość i estetyka będzie odzwierciedlała także kunszt i umiejętności branży reklamowej.

P.S. Zapraszam nad zatokę, Woda w weekend 18 st :)

avatar użytkownika
,

Dziękujemy za odważny komentarz, nie popadający w poprawny politycznie banał, zgodnie z którym każda regulacja ograniczająca reklamozę ma być ciosem wymierzonym w branżę reklamową.

To powinien być (choć nie zawsze jest) cios wymierzony w cwaniaków eksploatujących rabunkowo wspólne zasoby, do jakich należy otoczenie wizualne. Tacy "klienci" niszczą nie tylko życie lokalnej społeczności, sprowadzając przestrzeń publiczną do rangi slumsu, ale są także zmorą naszej branży - forsując najniższe standardy jakościowe i cenowe. Stan samowoli prowadzący do zalewu reklamozą to nie sprzymierzeniec, ale rak żerujący na branży reklamowej, rozrastający się kosztem lokalnych społeczności a także naszym - dobrze że są wśród nas ludzie widzący to i gotowi to publicznie przyznać.
  

,

Zapomniałeś o zaplutych karłach kapitalizmu żerujących na zdrowej tkance socjalistycznego społeczeństwa oraz elemencie animalnym.  

avatar użytkownika
,

Społeczność lokalna nie musi być socjalistyczna by nie chcieć żyć w slumsach w jakie potrafią zamienić otoczenie cwaniacy żyłujący kasę z każdego metra elewacji i ogrodzenia.  

Najnowsze w tym dziale

Wrocław 2020

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Wrocław 2020

Wrocław nie spieszy się z wprowadzeniem uchwały krajobrazowej, zapewne dlatego, że w roku 2014, zanim jeszcze powstała Ustawa krajobrazowa, powołano we Wrocławiu park kulturowy, który uporządkował historyczne centrum miasta.
Nadchodzi era post-covid commerce
Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Co czwarty internauta i ponad połowa e-kupujących zaczęła z jej powodu częściej robić zakupy w sieci – wynika z raportu e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”.
To już czwarta odsłona Tarczy Antykryzysowej. Podobnie jak poprzednie wersje, także ta ma pomóc przedsiębiorcom przetrwać trudny czas pandemii. Przedstawiamy najważniejsze zmiany, które nowa ustawa wprowadza we wnioskach do urzędów pracy, składanych przez przedsiębiorców i organizacje pozarządowe.
Wakacje z koronawirusem w tle
Wakacje to czas podróży. Czas, który niekiedy planujemy nawet z rocznym już wyprzedzeniem. Z początkiem pojawienia się pandemii COVID-19 ten czas został wielu osobom odebrany lub postawiony pod dużym znakiem zapytania. Teraz, w momencie znoszenia obostrzeń wielu z nas na nowo zaczyna planować urlop lub z niecierpliwością wyczekuje wcześniej zorganizowanego,...
Związek Cyfrowa Polska wspólnie ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców zwrócił się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Ministra Cyfryzacji o wprowadzenie zmian w prawie, które ułatwią działalność marketingową firm. Zdaniem organizacji pandemia koronawirusa spowodowała, że działania promocyjne zostały znacznie utrudnione. - Nowe przepisy powinny zatem...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764