logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Gdańsk 2020

   27.06.2020, przeczytano 594 razy
ilustracja
Ul. Elbląska, 2017

Gdańsk uchwalił swój kodeks reklamowy na sesji Rady Miasta 22 lutego 2018 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-gdansk-2020,387570,artykul.html

Podstawowe zapisy uchwały:

  • strefy – 8;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2; reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach, może stanowić od 30% do 100% powierzchni w zależności od rodzaju budynku, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy, raz na 5 lat;
  • reklama na elewacji poza szyldami jest praktycznie zakazana;
  • szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, przeznaczenia obiektu, jego wysokości; preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • zakazy – umieszczanie reklam na banerach i siatkach reklamowych poza remontami;
  • reklama cyfrowa – mocno ograniczona poza należącymi do miasta „terenami o funkcji widowiskowo-sportowej, której charakter wymaga niekonwencjonalnych form promocji”;
  • murale – dopuszczone w niektórych strefach;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

30 marca 2018 roku Wojewoda Pomorski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze i uchylił zapisy dotyczące reklamy wyborczej, odległości reklam od niektórych elementów infrastruktury oraz określania sposobu utrzymania tablic i urządzeń reklamowych. Uznał te regulacje za przekraczające upoważnienie ustawowe. Miasto odwołało się od decyzji Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, powołując się na błędy w uzasadnieniu decyzji.

14 sierpnia 2019 roku WSA w Gdańsku uchylił w całości rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego. Wojewoda nie złożył skargi kasacyjnej do NSA. Do WSA w Gdańsku wpłynęło 19 skarg na uchwałę krajobrazową. Pochodziły zarówno od mieszkańców, jak i przedsiębiorców działających w Gdańsku. Sąd oddalił wszystkie skargi i o dalszym ich losie rozstrzygnie teraz NSA.

Uchwała gdańska jest zapisana w sposób obszerny (53 strony) i skomplikowany, jej zrozumienie przez przedsiębiorcę często będzie wymagało konsultacji prawnych.

Niestety, przez prawie dwa lata miasto nie prowadziło żadnej akcji informacyjno-edukacyjnej. Dopiero około dwóch miesiący temu Gdańsk uruchomił stronę http://www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl/

Na słowa uznania zasługuje niewątpliwie poradnik "Szyld gdański" umieszczony na tej stronie.

Od kilku tygodni miasto rozsyła pisma do przedsiębiorców, którzy wykonali identyfikację sklepów i biur już po wejściu w życie uchwały. W pismach wzywa do natychmiastowego dostosowania i ostrzega o karze 112,8 PLN dziennie za każdy metr kwadratowy szyldu czy reklamy. Właściwie nie wiadomo dlaczego miasto nie egzekwuje ustanowionego przez siebie prawa.

Z uchwałą można zapoznać się na stronach BIP: https://bip.gdansk.pl/subpages/akty_prawne/pliki/2018/URM_2018_7_1465.PDF lub na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Okres, w którym należało dostosować reklamy (powstałe przed wejściem w życie uchwały) do zapisów określonych w uchwale, minie 2 kwietnia 2020 roku. W okresie dostosowania miasto nie udzielało żadnych zgód na dostosowanie. Prawie wszystkie reklamy w mieście nie spełniają zapisów uchwały i powinny zostać zdemontowane.

Łódź i Gdańsk są jedynymi dużymi miastami, w których obowiązują uchwały krajobrazowe. Wszystkie nowe inwestycje muszą być zgodne z zapisami zawartymi w tych aktach prawnych. Okres dostosowania dotyczy jedynie tych lokalizacji, które istniały w momencie wejścia uchwały w życie. Do Łodzi i Gdańska wkrótce może dołączyć Kraków.

Na podstawie przygotowanego przez IGRZ Raportu OOH 2019, zdjęcie: Google

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

Gdańsk bezpardonowo i w sposób bardzo skuteczny wyegzekwował ład reklamowy.
Nie ma dnia żebym nie widział gdzieś dźwigu zdejmującego czy to siatki ze ścian czy wolnostojące bilbordy.

Zmiana w mieście jest piorunująca.

W niektórych miejscach podobnych do tego ze zdjęcia ilość beznadziejnie słabych jakościowo i wizualnie reklam była bardzo przytłaczająca. Pomimo tego, że pracuję bardzo blisko branży reklamowej uważam, że zmiany w Gdańsku idą w dobrą stronę.

Mam ogromną nadzieję, że szmatki na płotach zostaną zamienione na dobrze wykonane reklamy, których jakość i estetyka będzie odzwierciedlała także kunszt i umiejętności branży reklamowej.

P.S. Zapraszam nad zatokę, Woda w weekend 18 st :)

avatar użytkownika
,

Dziękujemy za odważny komentarz, nie popadający w poprawny politycznie banał, zgodnie z którym każda regulacja ograniczająca reklamozę ma być ciosem wymierzonym w branżę reklamową.

To powinien być (choć nie zawsze jest) cios wymierzony w cwaniaków eksploatujących rabunkowo wspólne zasoby, do jakich należy otoczenie wizualne. Tacy "klienci" niszczą nie tylko życie lokalnej społeczności, sprowadzając przestrzeń publiczną do rangi slumsu, ale są także zmorą naszej branży - forsując najniższe standardy jakościowe i cenowe. Stan samowoli prowadzący do zalewu reklamozą to nie sprzymierzeniec, ale rak żerujący na branży reklamowej, rozrastający się kosztem lokalnych społeczności a także naszym - dobrze że są wśród nas ludzie widzący to i gotowi to publicznie przyznać.
  

,

Zapomniałeś o zaplutych karłach kapitalizmu żerujących na zdrowej tkance socjalistycznego społeczeństwa oraz elemencie animalnym.  

avatar użytkownika
,

Społeczność lokalna nie musi być socjalistyczna by nie chcieć żyć w slumsach w jakie potrafią zamienić otoczenie cwaniacy żyłujący kasę z każdego metra elewacji i ogrodzenia.  

Najnowsze w tym dziale

W kolejnych miesiącach pandemię uda się w dużym stopniu opanować, w 2021 roku gospodarka Polski urośnie o około 3,5%, uważają ekonomiści Banku BNP Paribas. Przedkryzysowy poziom PKB zostanie w naszym kraju osiągnięty w trzecim kwartale br.
UOKiK może już blokować strony internetowe naruszające prawo
W ankiecie przeprowadzonej kilka lat temu przez KE stwierdzono, że ponad jedna trzecia sklepów internetowych i stron z rezerwacjami łamie przepisy UE dotyczące konsumentów. Dlatego potrzebne są nowe zasady, aby egzekwowanie tych praw było skuteczniejsze. Implementacja unijnego rozporządzenia CPC daje krajowym organom nowe kompetencje. W Polsce np. UOKiK będzie mógł zablokować...
Barometr EFL na I kwartał 2021
Pierwszy w 2021 roku pomiar Barometru EFL wskazuje na wciąż pesymistyczne, lecz stabilne, nastroje wśród przedstawicieli sektora MŚP. Główny indeks osiągnął wartość 49,3 pkt., o 0,8 pkt. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Eksperci EFL podkreślają, że do poprawy nastrojów jeszcze daleko, o czym świadczyłby wzrost wskaźnika powyżej 50 pkt. I...
Nowy system ułatwi służbom dostęp do informacji o kontach bankowych Polaków
W resorcie finansów trwają prace nad Systemem Informacji Finansowej, który pozwoli odpowiednim służbom i instytucjom szybko ustalić, w jakich bankach Polacy mają konta oraz czy korzystają ze skrytek bankowych lub kont maklerskich. Zgodnie z unijnymi przepisami ma to być narzędziem walki z poważnymi przestępstwami. – Służby powinny mieć dostęp do danych...
Raportowanie umów o dzieło daje ZUS-owi większe możliwości ich kontroli i kwestionowania
Od stycznia przedsiębiorcy muszą raportować do ZUS-u wszystkie nowe umowy o dzieło. Rejestr pozwoli dokładniej oszacować liczbę takich umów na polskim rynku pracy i umożliwi ZUS-owi większą kontrolę nad tą formą wykonywania pracy. W razie stwierdzenia nieprawidłowości zakład może dokonać reklasyfikacji umowy i naliczyć zaległe składki. Jak szacuje GUS, w 2019 roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764