Gdańsk uchwalił swój kodeks reklamowy na sesji Rady Miasta 22 lutego 2018 r.
Podstawowe zapisy uchwały:
- strefy – 8;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach, może stanowić od 30% do 100% powierzchni w zależności od rodzaju budynku, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy, raz na 5 lat;
- reklama na elewacji poza szyldami jest praktycznie zakazana;
- szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, przeznaczenia obiektu, jego wysokości; preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
- zakazy – umieszczanie reklam na banerach i siatkach reklamowych poza remontami;
- reklama cyfrowa – mocno ograniczona poza należącymi do miasta „terenami o funkcji widowiskowo-sportowej, której charakter wymaga niekonwencjonalnych form promocji”;
- murale – dopuszczone w niektórych strefach;
- okresy dostosowania – 2 lata;
- warunki dostosowania – częściowo określone;
- prawa nabyte – nieuwzględnione.
30 marca 2018 r. Wojewoda Pomorski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze i uchylił zapisy dotyczące reklamy wyborczej, odległości reklam od niektórych elementów infrastruktury oraz określania sposobu utrzymania tablic i urządzeń reklamowych. Uznał te regulacje za przekraczające upoważnienie ustawowe. Miasto odwołało się od decyzji wojewody do WSA, powołując się na błędy w uzasadnieniu decyzji.
14 sierpnia br. WSA w Gdańsku uchylił w całości rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego. Wojewoda nie złożył skargi kasacyjnej do NSA.
Do WSA w Gdańsku wpłynęło 19 skarg na uchwałę krajobrazową. Pochodziły zarówno od mieszkańców, jak i przedsiębiorców działających w Gdańsku. Sąd oddalił wszystkie skargi i o dalszym ich losie rozstrzygnie teraz NSA.
Uchwała gdańska jest obszerna (liczy 53 strony) i zapisana w skomplikowany sposób. Często wymaga konsultacji prawnych.
Okres, w którym należało dostosować reklamy (powstałe przed wejściem w życie uchwały) do zapisów określonych w uchwale minął 2 kwietnia 2020 r. W okresie dostosowania miasto nie udzielało żadnych zgód na dostosowanie. Prawie wszystkie reklamy i szyldy w mieście istniejące w momencie wprowadzenia uchwały nie spełniały jej zapisów i powinny zostać zdemontowane.
Efektem wprowadzenia uchwały krajobrazowej w Gdańsku jest likwidacja prawie wszystkich wolnostojących nośników systemowych. Pozostały jedynie reklamy na wiatach przystankowych, których właścicielem jest lub wkrótce będzie miasto. Nie zauważyliśmy działań miasta w stosunku do szyldów, które również powinny być dostosowane do zapisów uchwały. Większość dużych sieci sprzedażowych dostosowała się do nowego prawa, i złożyła pozwy do sądu (np.: https://noizz.pl/design/mcdonalds-pozywa-gdansk-za-uchwale-krajobrazowa/1jn0z7k). Dodatkowo miasto prowadzi prace nad przetargiem „mającym na celu dzierżawę terenów w pasie drogowym pod sytuowanie nośników reklamowych”. Czy zatem na pewno chodzi tu o ochronę krajobrazu?
- Z uchwałą można zapoznać się na stronach BIP:
https://bip.gdansk.pl/subpages/akty_prawne/pliki/2018/URM_2018_7_1465.PDF
lub na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Gdańsk przygotował stronę dla lokalnych przedsiębiorców, którzy muszą dostosować swoje szyldy do zapisów uchwały:
http://www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl/
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej