logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Kraków 2018

   28.04.2019, przeczytano 538 razy
ilustracja
Stylizowane szyldy na krakowskim Kazimierzu fot.Emmanuel Dyan *

W kolejnym odcinku cyklu prezentującego stan prac nad uchwałami krajobrazowymi w 8 największych miastach Polski tym razem czas na Kraków. Co ciekawe, dawna stalica Polski postanowiła zatroszczyć się o interesy lokalnej branży reklamowej. Miasto czeka obecnie na wynik analizy mającej odpowiedziec na pytanie jak planowane zapisy wpłyną na krakowski rynek reklamy. Będziemy informowali o wynikach tych prac.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-krakow-2018,382247,artykul.html

Kraków trzykrotnie prezentował swój kodeks reklamowy – pierwszy raz wiosną 2016, drugi raz w sierpniu 2017, ostatni raz wyłożenie odbyło się w kwietniu 2018 roku.


Podstawowe zapisy ostatnio prezentowanego projektu uchwały:

  • strefy – 5; dodatkowo uchwała określa inne warunki dla ciągów komunikacyjnych i terenów sklepów wielkopowierzchniowych i stacji benzynowych;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
  • reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach , może stanowić do 50% powierzchni dekoracji, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy raz na 7 lat;
  • reklama na elewacji – maksymalnie 25%powierzchni elewacji frontowej parteru; szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, wysokości i przeznaczenia obiektu, miejsca umieszczenia, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • zakazy – umieszczanie reklam na ogrodzeniach;
  • reklama cyfrowa – praktycznie zakazana, za wyjątkiem niektórych małych form i ekranu o powierzchni ponad 5 tys. m2 zamontowanego na Tauron Arena w Krakowie, gdzie reklama jest możliwa w czasie imprez plenerowych
  • murale – zakaz;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

ilustracjastrzałka

Nieczynny hotel Forum znajdujący się w pobliżu Wawelu służył przez wiele lat jako nośnik reklamy wielkoformatowej. Fot. Bogusław Mielec **

Po wyłożeniu projektu do Biura Planowania Przestrzennego wpłynęło kilkaset uwag, z których niektóre zostały uwzględnione w części lub w całości. Dokument opisujący sposób rozpatrzenia tych uwag liczy 175 stron. Autorzy projektu przewidywali, że uchwała będzie prezentem dla następnej kadencji samorządu – termin wejścia w życie uchwały został określony na 1 stycznia 2019 roku. Projekt pojawiał się w porządku obrad sesji Rady Miasta dwukrotnie: w czerwcu i wrześniu 2018 roku, jednak za każdym razem był z niej wycofywany. Projekt został negatywnie zaopiniowany przez Komisję Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska.

W styczniu 2019 roku zastępca prezydenta Krakowa Jerzy Muzyk rozpoczął działania, które mają odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ na rynek reklamy będą miały zapisy uchwały. Postanowiono przeprowadzić szczegółową analizę, której niestety nie wykonano przed przystąpieniem do prac nad uchwałą. Analizowanych ma być 10 głównych ulic w Krakowie. Wyniki analizy powinniśmy poznać na początku czerwca. Dalsze decyzje zapadną po jej wykonaniu. Jeżeli zmiany uchwały będą istotne to należy spodziewać się drugiego wyłożenia.

Wszystkie dokumenty znajdują się na stronie BIP: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=71173&metka=1&vReg=1

Na podstawie przygotowanego przez IGRZ Raportu OOH 2018, zdjęcia: Google

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

* zdjęcie na licencji CC BY 2.0 poddane kadrowaniu ** zdjęcie na licencji CC BY-ND 2.0

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Intrygujący artykuł opublikowany przez naukowców z Uniwersytetu Michigan opisuje nową architekturę procesora zdolną do samoszyfrowania, która może odpierać wszelkie ataki hakerskie.
Wrocław 2018

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Wrocław 2018

Wrocław jest miastem, które nie spieszy się z wprowadzeniem uchwały krajobrazowej, zapewne dlatego, że w roku 2014, zanim jeszcze powstała uchwała krajobrazowa, powołano we Wrocławiu park kulturowy, który uporządkował historyczne centrum miasta. Osoby przygotowujące projekt uznają, że kodeks krajobrazowy jest poważną regulacja prawną i nie należy się z nią...
Philip Morris złapany na reklamowaniu e-papierosów Iqos wśród młodzieży
Oświadczenie Matthew L. Myersa, prezesa organizacji Campaign for Tobacco-Free Kids.
Polskie prawo jest niezgodne z RODO?
Od 4 maja obowiązuje w polskim prawie tzw. ustawa wprowadzająca. Znowelizowała ona m.in. Ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE). Niezmienione w niej pozostały np. przepisy mówiące o konieczności uzyskania przez usługodawcę zgody od użytkownika w przypadku chęci wykorzystywania jego danych, które nie są niezbędne do świadczenia usług. Problem w...
Centralny Rejestr Faktur – nowe narzędzie kontroli przedsiębiorców
Polski aparat skarbowy niedługo dostanie nowe narzędzie do walki z nadużyciami podatkowymi. Będzie nim Centralny Rejestr Faktur, który ma zostać utworzony już 1 lipca. Jakie dane będą w nim gromadzone i czy na przedsiębiorców spadną w związku z tym kolejne obowiązki?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764