logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Kraków 2018

   28.04.2019, przeczytano 842 razy
ilustracja
Stylizowane szyldy na krakowskim Kazimierzu fot.Emmanuel Dyan *

W kolejnym odcinku cyklu prezentującego stan prac nad uchwałami krajobrazowymi w 8 największych miastach Polski tym razem czas na Kraków. Co ciekawe, dawna stalica Polski postanowiła zatroszczyć się o interesy lokalnej branży reklamowej. Miasto czeka obecnie na wynik analizy mającej odpowiedziec na pytanie jak planowane zapisy wpłyną na krakowski rynek reklamy. Będziemy informowali o wynikach tych prac.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-krakow-2018,382247,artykul.html

Kraków trzykrotnie prezentował swój kodeks reklamowy – pierwszy raz wiosną 2016, drugi raz w sierpniu 2017, ostatni raz wyłożenie odbyło się w kwietniu 2018 roku.


Podstawowe zapisy ostatnio prezentowanego projektu uchwały:

  • strefy – 5; dodatkowo uchwała określa inne warunki dla ciągów komunikacyjnych i terenów sklepów wielkopowierzchniowych i stacji benzynowych;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
  • reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach , może stanowić do 50% powierzchni dekoracji, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy raz na 7 lat;
  • reklama na elewacji – maksymalnie 25%powierzchni elewacji frontowej parteru; szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, wysokości i przeznaczenia obiektu, miejsca umieszczenia, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • zakazy – umieszczanie reklam na ogrodzeniach;
  • reklama cyfrowa – praktycznie zakazana, za wyjątkiem niektórych małych form i ekranu o powierzchni ponad 5 tys. m2 zamontowanego na Tauron Arena w Krakowie, gdzie reklama jest możliwa w czasie imprez plenerowych
  • murale – zakaz;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

ilustracjastrzałka

Nieczynny hotel Forum znajdujący się w pobliżu Wawelu służył przez wiele lat jako nośnik reklamy wielkoformatowej. Fot. Bogusław Mielec **

Po wyłożeniu projektu do Biura Planowania Przestrzennego wpłynęło kilkaset uwag, z których niektóre zostały uwzględnione w części lub w całości. Dokument opisujący sposób rozpatrzenia tych uwag liczy 175 stron. Autorzy projektu przewidywali, że uchwała będzie prezentem dla następnej kadencji samorządu – termin wejścia w życie uchwały został określony na 1 stycznia 2019 roku. Projekt pojawiał się w porządku obrad sesji Rady Miasta dwukrotnie: w czerwcu i wrześniu 2018 roku, jednak za każdym razem był z niej wycofywany. Projekt został negatywnie zaopiniowany przez Komisję Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska.

W styczniu 2019 roku zastępca prezydenta Krakowa Jerzy Muzyk rozpoczął działania, które mają odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ na rynek reklamy będą miały zapisy uchwały. Postanowiono przeprowadzić szczegółową analizę, której niestety nie wykonano przed przystąpieniem do prac nad uchwałą. Analizowanych ma być 10 głównych ulic w Krakowie. Wyniki analizy powinniśmy poznać na początku czerwca. Dalsze decyzje zapadną po jej wykonaniu. Jeżeli zmiany uchwały będą istotne to należy spodziewać się drugiego wyłożenia.

Wszystkie dokumenty znajdują się na stronie BIP: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=71173&metka=1&vReg=1

Na podstawie przygotowanego przez IGRZ Raportu OOH 2018, zdjęcia: Google

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

* zdjęcie na licencji CC BY 2.0 poddane kadrowaniu ** zdjęcie na licencji CC BY-ND 2.0

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polska Strefa Inwestycji – pierwsze podsumowania
Szczegóły zmian wprowadzonych w ustawie z 2018 r., doświadczenia przedsiębiorstw, które już skorzystały ze wsparcia na nowych zasadach, a także korzyści i wyzwania, jakie towarzyszą działalności ze wsparciem PSI  – m.in. takie zagadnienia zostały opracowane w raporcie „Polska Strefa Inwestycji” przygotowanym przez Colliers International, EY oraz...
Pracodawcy RP: Tempo wzrostu płacy minimalnej w Polsce jest ewenementem na skalę światową
Utrata płynności przedsiębiorców, redukcja zatrudnienia czy wzrost inflacji – to możliwe reperkusje wzrostu płacy minimalnej. Przeprowadzona przez Pracodawców RP ankieta pokazuje, że 82 proc. przedsiębiorców ocenia, że wzrost płacy spowoduje pogorszenie ich perspektyw. Na koniec 2020 roku pensja minimalna ma wynieść 3 tys. zł., w 2023 roku – już 4...
ZUS wbija kolejne gwoździe do trumny MŚP
Mały ZUS, a więc niższe, proporcjonalne do przychodów składki na ubezpieczenia społeczne dla najmniejszych firm, funkcjonuje od 1 stycznia br. Poza wymogiem wysokości przychodów (nie mogą przekroczyć trzydziestokrotności minimalnego wynagrodzenia) przedsiębiorcy musieli wykazać się refleksem, gdyż na formalności, tj. wyrejestrowanie się z poprzedniego ubezpieczenia...
Marketingowcy i media chcą walczyć z ad frauds i dezinformacją
W podpisanej deklaracji znajdują się między innymi informacje dotyczące skali problemu: według ośrodków i firm badawczych zajmujących się analizami internetu wartość reklamowych oszustw (ang. „digital ad frauds”) na globalnym rynku online w 2019 roku może przekroczyć 50 miliardów dolarów i zwiększa się z roku na rok o około 20%.
Czego mały biznes oczekuje od rządzących?
Mały biznes liczy przede wszystkim na niższe podatki i składki ZUS oraz uproszczenie przepisów. Tymczasem warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce są trudne, a w ciągu ostatnich trzech lat jeszcze się pogorszyły – wynika z Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy inFakt.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764