logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Kraków 2024

   17.05.2024, przeczytano 551 razy
ilustracja
Kraków, II obwodnica

Prace nad uchwałą w Krakowie rozpoczęły się w październiku 2015 roku Przez ten czas wyłożono 3 projekty. 26 lutego 2020 roku Rada Miasta Krakowa zdecydowaną większością głosów przyjęła uchwałę krajobrazową. Uchwałę opublikowano 9 marca 2020 roku w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i zaczęła obowiązywać 1 lipca 2020 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-krakow-2024,404249,artykul.html

Główne regulacje wyglądają następująco:

  • strefy – 5; dodatkowo uchwała określa inne warunki dla ciągów komunikacyjnych i terenów sklepów wielkopowierzchniowych i stacji benzynowych;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18 m2;
  • reklama na elewacji podczas remontów, która jest dopuszczona tylko w niektórych strefach. Ekspozycja reklamy może stanowić do 50% powierzchni banneru. Reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy raz na 7 lat;
  • szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, wysokości i przeznaczenia obiektu, miejsca umieszczenia. Preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • reklama cyfrowa – praktycznie zakazana, za wyjątkiem nośników CLP i ekranu o powierzchni ponad 5 tys. m2. Ekran zamontowano na Tauron Arenie w Krakowie, gdzie w rezultacie reklama jest możliwa w czasie imprez;
  • murale – znacząco ograniczone;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

Okres dostosowania dla reklam, które istniały przed wprowadzeniem uchwały krajobrazowej minął 1 lipca 2022 roku. 30 września 2020 roku na sesji Rady Miasta Krakowa odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały, które dotyczyło przede wszystkim wprowadzenia opłaty reklamowej. W efekcie uchwała nie znalazła poparcia u radnych.

1 grudnia 2022 roku Prezydent Miasta Krakowa wydał zarządzenie powołujące zespół zadaniowy ds. zmian w uchwale krajobrazowej. W uzasadnieniu możemy przeczytać, iż zespół powstał „W trosce o jakość przestrzeni i krajobrazu miasta Krakowa, chcąc zapewnić skuteczność egzekwowania przepisów uchwały (…), oraz mając na względzie potrzebę przeanalizowania zasadności wprowadzenia zmian w tej uchwale, w zakresie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości interpretacyjne, jak również ewentualnej potrzeby uzupełnienia uchwały krajobrazowej o nowe przepisy, których potrzeba ujawniła się w związku z jej stosowaniem…”.

Zespół uległ rozwiązaniu w połowie 2023 roku, po przedstawieniu końcowego efektu pracy:

  • listy zgłaszanych uwag ze wskazaniem rekomendacji pozytywnej lub negatywnej,
  • listy propozycji zmian przepisów,
  • nowego projektu uchwały krajobrazowej.

Projekt nie został przedstawiony publicznie, z nieoficjalnych informacji wiadomo, że zmiany są kosmetyczne i dotyczą głównie szyldów.

W wyniku prac zespołu, problemów związanych z zapisami uchwały oraz dyskusją w radzie – 11 października 2023 roku na sesji Rady Miasta Krakowa została podjęta
nowa uchwała intencyjna, zobowiązująca prezydenta miasta do napisania nowej uchwały krajobrazowej.

Należy również wspomnieć, że w Krakowie są trzy parki kulturowe: Stare Miasto (od 2010 roku), Nowa Huta (od 2019 roku) oraz Kazimierz ze Stradomiem (od 2022 roku). Trwają też prace nad utworzeniem parku kulturowego Stare Podgórze z Krzemionkami, oraz nowelizacją uchwały o parku kulturowym Nowa Huta.

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

Dodatkowe informacje:

Stan na luty 2023. Tekst pochodzi z opublikowanego przez IGRZ opracowania Reklama OOH w Polsce. raport 2022

Autor: Marcin Maszewski, Jet Line
Raport dostępny jest również na stronie https://jetline.pl/blog#ustawa-krajobrazowa

Zdjęcie: Google

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

BenQ SW242Q: profesjonalny 24” monitor fotograficzny
Firma BenQ wprowadza na polski rynek nowej generacji profesjonalny monitor fotograficzny z 24 calowym panelem IPS 2560x1600 z cienką, matową powłoką antyodblaskową. Panel jest certyfikowany przez TÜV Rheinland pod względem skuteczności tłumienia odbić – ma Anti-Reflection TUV Certificate, co w praktyce daje efekt przypominający papier. W połączeniu z oprogramowaniem...
Fortuna Czarne ponownie z Pomarańczą, także na kontekstowych OOH
„Nie potrzebujesz tu celebryty, by celebrować jej szlachetny smak” – to jedno z haseł ostatniej kampanii piw Fortuna Czarne. Koncepcja komunikacji została na tyle dobrze przyjęta, że Browar Fortuna zdecydował się na jej kontynuację, powierzając zadanie ponownie agencji Pomarańcza.
Haribo: 10-lecie reklam opartych na koncepcie Kids’ Voices
Marka HARIBO prezentuje jubileuszowy film przedstawiający kreatywny proces twórczy powstawania kultowych reklam HARIBO opartych na koncepcie, w którym dorośli mówią dziecięcymi głosami i odnajdują w sobie prawdziwą dziecięcą radość. Pomysł Kids’ Voices został wprowadzony do komunikacji marki w 2014 roku i pojawił się w 40 reklamach HARIBO w 19 krajach....
Madogz wchodzi w eventy
MADOGZ Events oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie organizacji eventów, wydarzeń biznesowych oraz aktywacji marek. Podmiot działa w ramach grupy spółek skupionej wokół agencji MADOGZ, która realizuje zintegrowane kampanie marketingowe.
Oferta na lato w kampanii Orange i Leo Burnett
W czerwcu ruszyła zrealizowana przez agencję Leo Burnett nowa odsłona kampanii Orange, promująca ofertę przygotowaną na lato. Orange proponuje w niej nie tylko światłowód, ale także Netflix i nielimitowaną ilość GB w smartfonie w prezencie przez 6 miesięcy oraz nielimitowany internet 5G w Planie L z wybranymi modelami smartfonów 50% taniej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764