logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Kraków 2024

   17.05.2024, przeczytano 1356 razy
ilustracja
Kraków, II obwodnica

Prace nad uchwałą w Krakowie rozpoczęły się w październiku 2015 roku Przez ten czas wyłożono 3 projekty. 26 lutego 2020 roku Rada Miasta Krakowa zdecydowaną większością głosów przyjęła uchwałę krajobrazową. Uchwałę opublikowano 9 marca 2020 roku w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i zaczęła obowiązywać 1 lipca 2020 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-krakow-2024,404249,artykul.html

Uchwała obowiązująca po okresie dostosowania

Główne regulacje wyglądają następująco:

  • strefy – 5; dodatkowo uchwała określa inne warunki dla ciągów komunikacyjnych i terenów sklepów wielkopowierzchniowych i stacji benzynowych;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18 m2;
  • reklama na elewacji podczas remontów, która jest dopuszczona tylko w niektórych strefach. Ekspozycja reklamy może stanowić do 50% powierzchni banneru. Reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy raz na 7 lat;
  • szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, wysokości i przeznaczenia obiektu, miejsca umieszczenia. Preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • reklama cyfrowa – praktycznie zakazana, za wyjątkiem nośników CLP i ekranu o powierzchni ponad 5 tys. m2. Ekran zamontowano na Tauron Arenie w Krakowie, gdzie w rezultacie reklama jest możliwa w czasie imprez;
  • murale – znacząco ograniczone;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

Okres dostosowania dla reklam, które istniały przed wprowadzeniem uchwały krajobrazowej minął 1 lipca 2022 roku. 30 września 2020 roku na sesji Rady Miasta Krakowa odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały, które dotyczyło przede wszystkim wprowadzenia opłaty reklamowej. W efekcie uchwała nie znalazła poparcia u radnych.

1 grudnia 2022 roku Prezydent Miasta Krakowa wydał zarządzenie powołujące zespół zadaniowy ds. zmian w uchwale krajobrazowej. W uzasadnieniu możemy przeczytać, iż zespół powstał „W trosce o jakość przestrzeni i krajobrazu miasta Krakowa, chcąc zapewnić skuteczność egzekwowania przepisów uchwały (…), oraz mając na względzie potrzebę przeanalizowania zasadności wprowadzenia zmian w tej uchwale, w zakresie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości interpretacyjne, jak również ewentualnej potrzeby uzupełnienia uchwały krajobrazowej o nowe przepisy, których potrzeba ujawniła się w związku z jej stosowaniem…”.

Zespół uległ rozwiązaniu w połowie 2023 roku, po przedstawieniu końcowego efektu pracy:

  • listy zgłaszanych uwag ze wskazaniem rekomendacji pozytywnej lub negatywnej,
  • listy propozycji zmian przepisów,
  • nowego projektu uchwały krajobrazowej.

Projekt nie został przedstawiony publicznie, z nieoficjalnych informacji wiadomo, że zmiany są kosmetyczne i dotyczą głównie szyldów.

W wyniku prac zespołu, problemów związanych z zapisami uchwały oraz dyskusją w radzie – 11 października 2023 roku na sesji Rady Miasta Krakowa została podjęta
nowa uchwała intencyjna, zobowiązująca prezydenta miasta do napisania nowej uchwały krajobrazowej.

Należy również wspomnieć, że w Krakowie są trzy parki kulturowe: Stare Miasto (od 2010 roku), Nowa Huta (od 2019 roku) oraz Kazimierz ze Stradomiem (od 2022 roku). Trwają też prace nad utworzeniem parku kulturowego Stare Podgórze z Krzemionkami, oraz nowelizacją uchwały o parku kulturowym Nowa Huta.

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

Dodatkowe informacje:

Stan na luty 2023. Tekst pochodzi z opublikowanego przez IGRZ opracowania Reklama OOH w Polsce. raport 2022

Autor: Marcin Maszewski, Jet Line
Raport dostępny jest również na stronie https://jetline.pl/blog#ustawa-krajobrazowa

Zdjęcie: Google

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ekran Samsung Color E-Paper - nośnik digital signage i reklamy cyfrowej
Samsung poinformował o światowej premierze 32-calowego wyświetlacza Color E-Paper (model EM32DX), który uzupełnia dotychczasową ofertę wydajnych energetycznie rozwiązań do prezentacji materiałów informacyjnych i reklamowych. Najnowszy model wyświetlacza – wykorzystujący zaawansowaną technologię cyfrowego atramentu – oferuje ultra niskie zużycie...
Stora Enso i Carton Service: nowe opakowania typu „gable top”
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na ograniczenie ilości plastiku w opakowaniach, firma Carton Service - producent składanych kartonów z siedzibą w Shelby (w stanie Ohio, USA), specjalizująca się w opakowaniach typu „gable top” (z „daszkiem”) — poszukiwała partnera do realizacji wyjątkowego projektu. Jego celem było stworzenie rozwiązania...
Gwiazdy dają głos odpadom i zachęcają do segregacji
Co powiedziałyby nam nieposegregowane śmieci, gdyby miały głos? Właśnie ruszyła kampania edukacyjna, w której m.in. puszka czy kartonik po soku zyskują osobowość i cięty język, by wskazać właściwy kolor i nazwę kosza, do którego powinny trafić. W niezwykłe role wcieliły się znane i lubiane, utalentowane aktorsko osoby: Ola Domańska, Wiktor Dyduła, Natalia...
Triple PR z kampanią „Bez Kompromisów” dla Ulla Popken
Agencja Triple PR rozpoczęła współpracę z marką Ulla Popken – uznanym producentem odzieży plus size, który od lat towarzyszy kobietom w budowaniu pewności siebie i wyrażaniu własnego stylu. Marka nie tylko projektuje ubrania w rozmiarach od 42 do 68, lecz także zmienia sposób, w jaki mówi się o modzie – z szacunkiem, otwartością i bez uprzedzeń. Zespół Triple PR...
HTC Viverse: platforma immersyjna wspierająca główne silniki gier WebXR
W obliczu prognozowanego rozwoju rynku immersyjnego internetu, którego wartość ma sięgnąć 58 miliardów dolarów, VIVERSE daje twórcom o różnym poziomie zaawansowania możliwość budowania, wdrażania i zarabiania na doświadczeniach 3D, bez ograniczeń platformowych.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764