Łódź jako pierwsze miasto wojewódzkie uchwaliła (16 listopada 2016 r.) kodeks reklamowy.
Podstawowe zapisy łódzkiej uchwały to:
- strefy – 3;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – maksymalnie 30% powierzchni, pozostałą część musi stanowić odtworzenie elewacji, reklama może być eksponowana nie dłużej niż przez 8 miesięcy;
- reklama na elewacji – tylko w II strefie na ścianach szczytowych, nie więcej niż na 25% elewacji;
- szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, przeznaczenia obiektu, jego wysokości, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
- zakazy – umieszczanie reklam na banerach, reklam wolnostojących bez stałego zamocowania w gruncie, oraz reklamy mobilnej;
- reklama cyfrowa – mocno ograniczona;
- murale – zakazane;
- okresy dostosowania – od 3 do 5 lat w zależności od strefy;
- warunki dostosowania – nieokreślone;
- prawa nabyte – nieuwzględnione;
- aktualizacja uchwały – 1.
Ponieważ uchwała wprowadzała nierówne traktowanie podmiotów, w wielu kwestiach przekraczała upoważnienie ustawowe i zawierała inne błędy – 11 sierpnia 2017 r. WSA w Łodzi stwierdził nieważność uchwały w całości. Wśród wielu zarzutów najistotniejszym merytorycznie jest ten, że uchwała krajobrazowa Łodzi nie wskazuje warunków dostosowania istniejących tablic i urządzeń reklamowych do zapisów uchwały oraz że na nowo reguluje kwestie uregulowane w ustawie o drogach publicznych.
W połowie października 2017 r. Łódź złożyła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Po dwóch latach oczekiwania, w październiku 2019r. NSA rozpatrzył skargę i odesłał sprawę do ponownego rozpatrzenia w WSA. W styczniu br. WSA zawiesił rozpatrzenie sprawy do czasu rozstrzygnięcia przez Trybunał Konstytucyjny zgodności ustawy z konstytucją.
Mimo zakończenia okresu dostosowania, miasto nie nakłada kar na właścicieli banerów (w całym mieście) i reklam (w I strefie).
W lutym 2018 r. Łódź ogłosiła, że przystępuje do prac nad nowym kodeksem reklamowym. 7 marca 2018 r. uchwalono uchwałę intencyjną. Obecnie obowiązująca uchwała ma zostać uchylona, a w jej miejsce zostanie ustanowione nowe prawo dotyczące reklam. Na razie trwają prace projektowe. W maju 2019 r. odbyły się konsultacje dotyczące założeń nowego projektu. Projekt ma zostać pokazany publicznie dopiero na etapie wyłożenia, termin wyłożenia zaś nie jest znany. Zespół pracujący nad uchwałą planuje, że wiosną br. zostanie ona skierowana do konsultacji z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i innymi organami.
Dodajmy, iż od początku 2016 r. w Łodzi obowiązuje uchwała o parku kulturowym ulicy Piotrkowskiej, która reguluje kwestie reklam w centrum miasta. Jednak we wrześniu 2020 r. WSA w Łodzi stwierdził nieważność uchwały. Miasto złożyło skargę kasacyjną do NSA. Wyrok jest zatem nieprawomocny.
- Urząd miasta udostępnił stronę, na której w przejrzysty sposób można zapoznać się z aktualną uchwałą krajobrazową: https://uml.lodz.pl/dla-biznesu/kodeks-reklamowy/
- Tekst uchwały znajduje się pod adresem: https://bip.uml.lodz.pl/files/bip/public/user_upload/uchwalal_-30112017104058.pdf
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej