logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Miasta G8 2022 - podsumowanie

   22.10.2022, przeczytano 537 razy
ilustracja

W Polsce jest blisko 2500 gmin. Każda z nich ma możliwość uchwalenia swojego prawa lokalnego dotyczącego reklam, ogrodzeń i obiektów małej architektury. Dotychczas niewiele ponad 40 gmin uchwaliło uchwały krajobrazowe, nie zawsze skutecznie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-miasta-g8-2022---podsumowanie,397716,artykul.html

Jest wiele powodów, dla których tak niewiele urzędów zdecydowało się na podjęcie wyzwania wprowadzenia uchwał krajobrazowych:

  • Nie każda gmina ma taką potrzebę. Edukując lokalny rynek i wskazując dobre praktyki można osiągnąć pożądany efekt. Poza tym istnieje prawo budowlane, które w niektórych przypadkach jest dobrym i wystarczającym narzędziem.
  • Wątpliwości budzi zgodność ustawy krajobrazowej z Konstytucją.
  • Większość samorządów obawia się, że uchwały mogą uderzyć w lokalnych przedsiębiorców.
  • Przepisy ustawy krajobrazowej są niejasne zaś procedura skomplikowana.
  • Przeprowadzenie procesu uchwały jest kosztowne.

Dlaczego zatem część gmin podejmuje decyzję o przygotowaniu i głosowaniu uchwały?

Spotkałem się z różnymi motywacjami. Oczywiście dla dużych miast sprawą najistotniejszą jest uporządkowanie przestrzeni publicznej z nadmiaru reklam. Tu jednak wiele gmin popełnia błąd w jednakowy sposób traktując reklamy nielegalne i te ustawione zgodnie z obowiązującym prawem np. na podstawie pozwolenia na budowę.

Można też czasem odnieść wrażenie, że niektóre gminy uchwalają nowe prawo głównie po to, aby móc pobierać opłatę reklamową, czy też - jak ma to miejsce w przypadku Gdańska – wprost zarządzać rynkiem reklamy na swoim terenie. Ten kierunek bardzo przypomina sposób działania samorządów dużych miast w Niemczech, które wybudowały własne nośniki reklamy zewnętrznej i zaczęły prowadzić działalność konkurencyjną względem komercyjnych firm outdoorowych. To postępowanie zostało zakwalifikowane przez Unię Europejską jako niezgodne z prawem. W efekcie miasta musiały sprzedać posiadane nośniki.

ilustracjastrzałka

Wśród miast G8 (ośmiu największych miast w Polsce) uchwały przegłosowały kolejno: Łódź, Gdańsk, Warszawa i Kraków.

Inne duże miasta to Opole, Sopot, Gdynia, Leszno, Cieszyn, Tarnów, Nowy Targ, Nowy Sącz, Ciechanów. Ciechanów to pierwsze w ogóle miasto z uchwałą krajobrazową, a zarazem pierwsze miasto, które uchwaliło opłatę reklamową i które wkrótce potem, pod naciskiem przedsiębiorców i mieszkańców, ją uchyliło.

Ciekawy jest również przypadek Gdyni, która uchwałę krajobrazową posiadała najkrócej. Jest pierwszym miastem, które tak szybko swoją uchwałę uchyliło.

23 czerwca 2021 r. gdyńscy radni jednogłośnie przyjęli regulacje uchwały krajobrazowej, mimo wielu krytycznych głosów zgłaszanych przez przedsiębiorców. Wojewoda Pomorski nie skorzystał z prawa wydania rozstrzygnięcia nadzorczego, mimo że dokument zawierał wiele błędów. Jednak zaskarżył ją do WSA.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zdecydował, że uchwałę trzeba poprawić. 25 sierpnia 2021 r. radni miasta uchylili uchwałę w całości. Żaden radny nie był przeciwny uchyleniu uchwały.

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

Dodatkowe informacje:

Stan na luty 2022. Tekst pochodzi z opublikowanego przez IGRZ opracowania Reklama OOH w Polsce. raport 2021

Autor: Marcin Maszewski, Jet Line
Raport dostępny jest również na stronie https://jetline.pl/blog

Zdjęcie: Google

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Firmy mają niecały rok na przygotowanie się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur
Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej, czyli Krajowy System e-Faktur (KSeF). Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków, ale też cyfryzacja firm, szybsze zwroty VAT-u i jednolity format faktur, co ułatwi ich zagregowanie i analizę w...
Nowy raport Salesforce Connected Customer Trends 2023
Najnowsza odsłona cyklicznego badania Salesforce pokazuje duże zmiany w podejściu konsumentów do planowanych w tym roku zakupów. Ze względu na dużą inflację oraz globalną niepewność gospodarczą będą oni bardzo wnikliwie analizować swoje potrzeby zakupowe, wybierając marki, które poza przystępną cenowo ofertą zapewnią najlepsze doświadczenia i obsługę...
Wpływ technologii na sektor e-commerce
Handel w sieci nadal jest rynkiem przyszłości, który skutecznie wpisuje się w potrzeby e-konsumentów. Już teraz stanowi uzupełnienie tradycyjnej sprzedaży, a w wielu aspektach nawet ją wyprzedza. Jak wynika z badania „Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022”, ponad 80% sklepów internetowych w Polsce sięga po rozwiązania technologiczne, wspierające...
Barometr EFL: firmy w Polsce znajdują się w stagnacji
Pierwszy tegoroczny odczyt Barometru EFL wyniósł 48,5 pkt. i jest o 1,3 pkt. wyższy niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Eksperci zwracają uwagę, że tegoroczny wynik nie odbiega od poziomu Barometru w pierwszych kwartałach poprzednich lat. Od 2019 roku odczyty w styczniu są „pod kreską”, czyli poniżej progu 50 pkt., co wskazuje na słabe nastroje polskich...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764