
Uchwałę intencyjną Poznań podpisał najpóźniej ze wszystkich miast G8: w marcu 2017 roku. Jednak prace nad projektem trwały od początku 2017 roku. Dosyć długo miasto przedstawiało jedynie założenia projektowe. Od maja 2019 roku można zapoznać się z projektem uchwały.
W porównaniu z uchwałami innych miast poznański dokument jest napisany w sposób prosty i jego zrozumienie nie powinno nastręczać większych problemów. W skrócie zapisy uchwały przedstawiają się następująco:
- strefy – są cztery: staromiejska, centrum i historyczne dzielnice, zurbanizowana, przyrodnicza maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana maksymalnie na 30% elewacji przez 1 rok, ponownie można ją umieścić po upływie 5 lat;
- reklama na elewacji – tylko niewielkie formy;
- szyldy – maksymalnie 2 szt., wielkość zależy od typu nośnika i strefy;
- reklama cyfrowa – dopuszczona (na poziomie intencji) na formacie citylight oraz na formacie 9m2;
- murale – od 5% do 50% powierzchni elewacji w zależności od strefy;
- okresy dostosowania – od 1 roku dla centrum do 3 lat;
- warunki dostosowania – określono częściowo wyłączając z nich wiaty przystankowe;
- prawa nabyte – nie są uwzględnione.
W 2018 roku Poznań przekazał słupy reklamowe pod zarząd spółki miejskiej, Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP). Do lipca 2019 miasto przekazało MTP wszystkie wiaty przystankowe. Oznacza to, że Poznań jest właścicielem firmy outdoorowej, która zarządza jednymi z najciekawszych lokalizacji w mieście. Teraz miasto tworzy uchwałę krajobrazową. W Poznaniu odbyły się spotkania konsultacyjne. Uwagi do projektu należało przesyłać do 30 czerwca 2019 roku. 12 lutego br. z projektem zapoznała się Komisja Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji. Wyłożenie uchwały jest możliwe w czerwcu br., a głosowanie na Radzie Miasta we wrześniu.
- Wydział Urbanistyki i Architektury od dawna udostępnia stronę ze informacjami o uchwale: http://www.poznan.pl/krajobrazowa/
- Od lutego 2018 roku Poznań posiada Park Kulturowy, który obejmuje głównie obszar Starego Miasta: https://www.poznan.pl/mim/main/-,p,39836.html
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej
Miasto wyprodukowało reguły, które będą faworyzowały miejską spółkę.
Dobrze, że chociaż pozwolą prywaciarzom zarabiać i płacić lokalne podatki.
Lokalna społeczność ma pełne prawo zdecydować które aktywa oddać niewidzialnej ręce rynku, a które zatrzymać we własnych rękach. O faworyzowaniu można mówić tylko wówczas, gdy najpierw oddaje się coś niewidzialnej ręce rynku, a potem usiłuje się nią kręcić.