
Uchwałę intencyjną podpisał najpóźniej ze wszystkich miast G8: w marcu 2017 r., prace nad projektem trwały od początku 2017 r. Od maja 2019 r. można było zapoznać się z projektem uchwały.
Obecnie trwa wyłożenie projektu, uwagi do projektu należy składać w nieprzekraczalnym terminie do 21 marca 2021 r. (stan z momentu powstawania raportu - przyp. red.)
Poznański dokument jest napisany przejrzyście, zrozumiale. W skrócie zapisy uchwały przedstawiają się następująco:
- strefy – są cztery: staromiejska, centrum i historyczne dzielnice, zurbanizowana, przyrodnicza
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana maksymalnie na 30% elewacji przez 1 rok, ponownie można ją umieścić po upływie 5 lat;
- reklama na elewacji – tylko niewielkie formy; na ścianach ślepych w obszarze zurbanizowanym do 36 m2;
- szyldy – liczba, wielkość zależy od typu nośnika i strefy;
- reklama cyfrowa – dopuszczona na formacie citylight oraz na formacie 9m2;
- murale – od 5% do 50% powierzchni elewacji w zależności od strefy;
- okresy dostosowania – od 1 roku do 3 lat w zależności od strefy;
- warunki dostosowania – określono częściowo wyłączając z nich wiaty przystankowe;
- prawa nabyte – nie są uwzględnione.
W 2018 r. Poznań przekazał słupy reklamowe pod zarząd spółki miejskiej, Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP). Do lipca 2019 r. miasto przekazało MTP wszystkie wiaty przystankowe. Oznacza to, że Poznań jest właścicielem firmy outdoorowej, która zarządza jednymi z najciekawszych lokalizacji w mieście.
Kierunek, w którym zmierzają Poznań i Gdańsk bardzo przypomina działania miast niemieckich, które miały własne nośniki reklamy zewnętrznej. Jednak takie postępowanie zostało zakwalifikowane przez Unię Europejską jako niezgodne z prawem.
- Z projektem uchwały można zapoznać się na stronie: https://bip.poznan.pl/bip/wydzial-urbanistyki-iarchitektury,31/news/komunikat-w-sprawie-wylozeniaprojektu-uchwaly-krajobrazowej,159363.html
- Wydział Urbanistyki i Architektury udostępnia stronę ze informacjami o uchwale: http://www.poznan.pl/krajobrazowa/
- Od lutego 2018 r. Poznań posiada Park Kulturowy, który obejmuje głównie obszar Starego Miasta: https://www.poznan.pl/mim/main/-,p,39836.html
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej