Uchwałę intencyjną Poznań przyjął najpóźniej ze wszystkich miast G8 - w marcu 2017 r. Prace nad projektem trwały od początku 2017 r. Od maja 2019 r. można było zapoznać się z projektem uchwały. W lutym 2021 r. odbyło się pierwsze wyłożenie projektu, w październiku drugie. Projekt jest obecnie przekazywany do Rady Miasta i możliwe, że już w marcu 2022 r. odbędzie się głosowanie.
Poznański dokument jest napisany przejrzyście, zrozumiale. W skrócie założenia uchwały przedstawiają się następująco:
- strefy – są cztery: staromiejska, centrum i historyczne dzielnice, zurbanizowana, przyrodnicza;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- w przypadku nośników wolnostojących dopuszczone są jedynie nośniki o wyższym standardzie – backlight i cyfrowe;
- reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana maksymalnie na 50% powierzchni siatki ochronnej przez 1 rok, ponownie można ją umieścić po upływie 5 lat;
- reklama na elewacji – tylko niewielkie formy; na ścianach ślepych w obszarze zurbanizowanym do 36 m2;
- szyldy – liczba, wielkość zależy od typu nośnika i strefy;
- reklama cyfrowa – dopuszczona z pewnymi ograniczeniami;
- murale – od 5% do 50% powierzchni elewacji w zależności od strefy;
- okresy dostosowania – od 1 roku do 5 lat w zależności od strefy;
- warunki dostosowania – określono częściowo wyłączając z nich wiaty przystankowe;
- prawa nabyte – nie są uwzględnione.
W 2018 r. Poznań przekazał słupy reklamowe pod zarząd spółki miejskiej, Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP). W lipcu 2019 r. Miasto zakończyło proces przekazywania MTP również wiat przystankowych. Oznacza to, że miasto Poznań jest właścicielem firmy outdoorowej, która zarządza jednymi z najciekawszych lokalizacji w mieście.
Wydział Urbanistyki i Architektury udostępnia stronę z informacjami o uchwale: http://www.poznan.pl/krajobrazowa/ Tutaj można również zapoznać się z ostatnim projektem uchwały. Nie została opublikowana ostateczna wersja projektu, która będzie przekazana do głosowania. Głosowanie Rady Miasta nad przyjęciem uchwały było planowane na 8 marca 2022 roku. Projekt został wycofany na wniosek Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji w związku z wolą dalszej dyskusji nad zapisami uchwały.
Należy spodziewać się kolejnego wyłożenia.
- strona z informacjami o uchwale: http://www.poznan.pl/krajobrazowa/
- od lutego 2018 r. Poznań ma park kulturowy, który obejmuje głównie obszar starego miasta: https://www.poznan.pl/mim/main/o-parkukulturowym,p,39836,39839.html
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej