logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Sopot usuwa banery wielkoformatowe

   25.09.2019, przeczytano 1320 razy
strzałkistrzałka
Sopot usuwa banery wielkoformatowe ZOBACZ GALERIĘ

Realizując zapisy uchwały krajobrazowej, Sopot konsekwentnie i skutecznie usuwa z przestrzeni szpecące reklamy. Zupełnie inny wygląd zyskała dzięki temu Aleja Niepodległości, z której zniknął ostatni wielkoformatowy baner. W efekcie tych działań udało się usunąć z obszaru Al. Niepodległości ok. 50 reklam, w tym ponad 14 bannerów wielkoformatowych, zlokalizowanych głównie na elewacjach budynków.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-sopot-usuwa-banery-wielkoformatowe,384099,artykul.html

    edług władz miejskich, Sopot  to pierwsze miasto w Polsce, na terenie którego nie ma już żadnego wielkoformatowego banneru na zabytkowej kamienicy. – Warto zauważyć, że dotychczasowe sukcesy są efektem współpracy między Urzędem Miasta Sopotu a właścicielami nośników reklamowych, wspólnotami mieszkaniowymi oraz właścicielami firm – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.  

    Sprawna współpraca pozwoliła jak dotąd uniknąć wymierzania kar pieniężnych dla właścicieli nośników reklamowych niezgodnych z zapisami uchwały krajobrazowej. Podjęte przez miasto działania skupiały się na ustaleniu właściciela nośnika reklamowego, informowaniu tego właściciela o niezgodności reklam z uchwałą oraz wspólnych rozmowach dążących do najkorzystniejszego rozwiązania kwestii. Dobrowolne działania świadczą o istnieniu w społeczeństwie potrzeby oczyszczania przestrzeni miejskiej.

    Władze Sopotu przyznają, że otrzymują wiele wiadomości dotyczących reklam zaburzających porządek przestrzeni miejskiej. Niejednokrotnie zgłaszają się także właściciele firm, którzy w trosce o wizerunek są chętni dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej.

    Usunięcie bannerów wielkoformatowych jest pierwszym krokiem w kierunkiu poprawy jakości przestrzeni miejskiej. Przed miastem stoi wyzwanie w postaci bilbordów reklamowych oraz wielu innych, pomniejszych reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową.

    W celu lepszego zrozumienia zapisów uchwały krajobrazowej, miasto przygotowało „Katalog dobrych praktyk dla Sopotu", który wyjaśnienia procedury dotyczące umieszczania reklam w Sopocie. Katalog w sposób skrócony obrazuje zapisy uchwały krajobrazowej oraz prezentuje ogólne standardy umieszczania reklam w Sopocie. Poruszone są w nim zagadnienia mówiące m.in. o tym, w którym obszarze miasta dozwolone są dane rodzaje reklam.

    Wszelkie dodatkowe informacje na temat procedury dostosowania i usuwania reklam można uzyskać w Biurze Konserwatora Zabytków, a także w Wydziale Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miasta Sopotu oraz w Zarządzie Dróg i Zieleni w Sopocie.

    Nowy wygląd Alei Niepodległości

    Najbardziej widoczne efekty można zaobserwować na al. Niepodległości w Sopocie, gdzie zniknęło wiele wielkoformatowych reklam, które przesłaniały zabytkowe kamienice. Zdjęcie reklam, spowodowało odsłonięcie osi widokowej al. Niepodległości. Obecnie widać elewacje kamienic, które przez lata zakryte były nieestetycznymi wielkoformatowymi banerami. Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również te reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienia ten stan rzeczy. Różnice widać na zdjęciach zamieszczomnych naszej galerii.

    Warto dodać, że w ciągu ostatnich 5 lat na rewitalizację tej głównej ulicy Sopotu miasto wydatkowało ponad 3 mln zł, głównie na remonty chodników, nowe oświetlenie oraz nasadzenia zieleni. Odtwarzane są także szpalery drzew (1,1 mln zł w latach 2018-2019) – w latach 2018-2019 posadzono 220 drzew. Koszt wraz z całą infrastrukturą zielni to 1,1 mln złotych. 

    Kalendarium

    • 19 października 2015 r. Rada Miasta Sopotu podjęła uchwałę inicjującą rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową
    • 26.03.2018 r.– uchwała krajobrazowa przyjęta na sesji Rady Miasta Sopotu
    • 7.06.2018 r. – dzień wejścia w życie założeń uchwały krajobrazowej dla Sopotu
    • 7.06.2019 r.– koniec okresu przejściowego na dostosowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy określony na 1 rok;
    • 7.06.2020 r.– upłynie okres przejściowy na dostosowanie szyldów określony na 2 lata;
    • 7.06.2022 r. – upłynie okres przejściowy na dostosowanie istniejących ogrodzeń, termin dostosowania ich do zasad i warunków uchwały  określono na 4 lata;
    • na początku tego roku wysłaliśmy około 100 pism do wspólnot mieszkaniowych w Sopocie oraz agencji reklamowych w Trójmieście informujących o wejściu w życie przepisów uchwały krajobrazowej dla Sopotu
    • w lipcu tego roku wysłaliśmy do tych samych podmiotów pisma przypominające o upłynięciu okresu przejściowego
    • z końcem lipca tego roku podjęto postępowanie wstępne w stosunku do 20 podmiotów
    • przykład kary za reklamę: ok. 1000 zł za 100 m kw. reklamy/za 1 dzień niezgodności reklamy z uchwałą krajobrazową

    Fot. Fotobank.PL/UMS

    Źródło: Urząd Miasta Sopotu

    www.sopot.pl

    Galeria: Sopot usuwa banery wielkoformatowe

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Bank Pekao S.A. startuje z serią biznesowych podcastów pod tytułem „Pekaonomia”. Do świata finansów i bankowości zaprasza Paweł Jurek, rzecznik prasowy banku.
    Logo Mbanku: to samo, ale lepiej dopasowane do cyfrowego świata
    Niektóre elementy kolorowego logotypu mBanku właśnie się zmieniły – w sposób niezauważalny dla większości odbiorców. Profesjonaliści zwrócą jednak uwagę na nową czcionkę, nieznacznie zmienione proporcje kolorowych pasków oraz zaktualizowaną paletę barw. Zmiany jeszcze lepiej dopasują znak banku do cyfrowych ekranów. Elementy...
    W weekend rozpocznie się montaż neonu, który po renowacji sfinansowanej przez PZU, ponownie zabłyśnie na dachu kamienicy na Placu Kościuszki we Wrocławiu. Reklama „Ubezpiecz mieszkanie w PZU” to jeden z najbardziej znanych wrocławskich neonów, który od lat tworzy historyczny krajobraz tego miasta.
    Klip promujący polską literaturę na świecie - New Books from Poland 2020
    Instytut Książki zaprezentował film promocyjny „New Books from Poland 2020” będący światową wizytówką tegorocznego wyboru najciekawszych i najbardziej inspirujących książek polskich autorów przedstawionego w angielskojęzycznym katalogu o tym samym tytule.Instytut Książki zaprezentował film promocyjny „New Books from Poland 2020” będący...
    Sens pracy w kampanii PZU
    Bohaterami kampanii, tak jak w ubiegłym roku, są pracownicy największego polskiego ubezpieczyciela, którzy przez pryzmat swoich doświadczeń zastanawiają się, czym jest dla nich sens w pracy. Kampania opiera się na wypowiedziach pracowników z różnych obszarów biznesowych. Wspólne dla wszystkich jest to, że praca w PZU daje każdemu z nich poczucie sensu i satysfakcji.
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764