Niedługo minie 5 lat od uchwalenia w Sejmie ustawy krajobrazowej. Przedstawiamy, jak wygląda kondycja ustawy i uchwał, które na jej podstawie powstały lub mają powstać w ośmiu największych miastach Polski (G8). Przegląd stanu uchwał krajobrazowych ograniczamy do tych najbardziej interesujących reklamodawców i zarazem wyznaczających kierunki działania dla innych.
Od momentu uchwalenia przez Sejm ustawy, wiele organizacji i przedsiębiorców zgłaszało zastrzeżenia co do jej zgodności z Konstytucją. W 2019 roku te wątpliwości podzielił również Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) i skierował do Trybunału Konstytucyjnego zapytanie dotyczące zgodności ustawy z prawem.
Jeżeli Trybunał stwierdzi, że ustawa jest niezgodna z konstytucją, przepis utraci moc prawną, zaś gminy, w których na podstawie uchwalonych kodeksów reklamowych zdemontowano nośniki, mogą być narażone na wypłatę odszkodowań firmom reklamowym i właścicielom działek.
Po skierowaniu zapytania do Trybunału Konstytucyjnego, Wojewódzkie Sądy Administracyjne zaczęły zawieszać postępowania do czasu rozstrzygnięcia kwestii zgodności ustawy z konstytucją.
Przypomnijmy, że od wielu lat trwają prace nad zmianą Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nie wiadomo, jaki kształt będzie miała ostatecznie ta ustawa, jednak zapewne zmienią się zapisy dotyczące ochrony krajobrazu.
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej