
Przed przystąpieniem do prac nad uchwałą w Szczecinie przeprowadzono szczegółową inwentaryzację. Pokazała ona, że jedynie 19% reklam w mieście jest ustawionych legalnie. Jako jedyne miasto w G8 Szczecin skonstruował swój kodeks na bazie istniejących planów miejscowych (pozostałe miasta wprowadzając uchwały reklamowe zmienią miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego).
Taka strategia powoduje podział miasta na tyle stref, ile zostało uchwalonych planów miejscowych plus 1 dla strefy, w której brak planu miejscowego. Z jednej strony jest to najbardziej skomplikowany i najobszerniejszy projekt uchwały (gdyby wydrukować całość otrzymalibyśmy ponad 1000 stron), jednak jeżeli wybierzemy konkretną lokalizację, uchwała dla tego miejsca będzie bardzo czytelna i skondensowana. Podstawowe założenia projektu uchwały w miejscach, w których nie ma planów miejscowych, przewidują:
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 48 m2
- reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona na całej powierzchni rusztowania przez okres 3 miesięcy raz na 5 lat;
- reklama na elewacji – do 10% powierzchni elewacji (z zastrzeżeniami);
- szyldy – na jedną działalność gospodarczą przysługuje 1 szyld o powierzchni 0,3 m2;
- zakazy – umieszczanie reklam na ogrodzeniach, terenach zielonych, urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego, obszarach wodnych, reklam na przystankach przekraczających 30% powierzchni wiaty;
- reklama cyfrowa – dopuszczona, z wyjątkiem reklam o niskiej rozdzielczości;
- murale – traktowane jak reklama na elewacji;
- okresy dostosowania – 2 lata;
- warunki dostosowania – częściowo określone;
- prawa nabyte – uwzględnione.
Termin wyłożenia i zgłaszania uwag do projektu minął w marcu 2017 r. Zespół projektowy zakończył prace i przekazał gotowy dokument do Rady Miasta, która zapewne nie podejmie decyzji o głosowaniu tej uchwały. Projekt szczecińskiej uchwały jest najdłużej zamrożonym dokumentem spośród kodeksów reklamowych. Ostatnia aktualizacja na stronie dotyczącej uchwały krajobrazowej została wykonana we wrześniu 2017 r.
Możliwe, iż w tym roku zostanie powołany zespół projektowy, który rozpocznie prace nad nowym projektem uchwały.
- z projektem można zapoznać się pod adresem: http://krajobraz.szczecin.pl/chapter_139000.asp
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej