logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Warszawa 2023

   13.05.2023, przeczytano 688 razy
ilustracja
ul. Powstańców Śląskich

Warszawska uchwała krajobrazowa została ustanowiona na sesji Rady Miasta 16 stycznia 2020 r. Miesiąc później Wojewoda Mazowiecki opublikował rozstrzygnięcie nadzorcze i stwierdził nieważność całej uchwały. Powodem takiej decyzji nie była niechęć Wojewody do porządkowania przestrzeni publicznej, ale niezgodność przepisów uchwały z prawem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-warszawa-2023,399935,artykul.html

Miasto złożyło skargę na rozstrzygnięcie Wojewody. 8 grudnia 2020 r. odbyła się rozprawa przed WSA w Warszawie. Sąd oddalił skargę, po czym 10 lutego 2021 r. opublikował uzasadnienie wyroku: http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iv-sa-wa-899-20/229ec0c.html przyznając częściową rację argumentom Wojewody i utrzymując unieważnienie uchwały w mocy.

Miasto zrezygnowało ze złożenia skargi kasacyjnej do NSA i podjęło decyzję o powtórnym procedowaniu uchwały we wskazanym przez WSA zakresie. Pomimo korzystnego wyroku Wojewoda złożył skargę kasacyjną do NSA, w zakresie który dotyczył jedynie tych argumentów, których nie uznał WSA. We wrześniu 2021 r. zapadł wyrok NSA. Sąd podzielił niektóre z argumentów Wojewody dotyczących naruszenia prawa materialnego stwierdzając, że:

  • uchwała nie może określać liczby dopuszczonych na danej nieruchomości nośników reklamowych niebędących szyldami,
  • nie może dotyczyć słupków wygradzających oraz ogrodzeń, będących elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • oraz nie może dotyczyć tablic urzędowych.

Jednocześnie uznał argumenty Miasta stwierdzając, że uchwała może regulować:

  • gabaryty i ażurowość szyldów, nawet jeśli ogranicza to gamę materiałów, z których można je wykonać,
  • tablice informujące o finansowaniu inwestycji publicznych ze środków zewnętrznych,
  • szyldy będące muralami.

W uzasadnieniu pisemnym – w przeciwieństwie do uzasadnienia ustnego – NSA nie wskazał, że Rada Miasta musi procedować uchwałę od nowa. NSA nie odniósł się do tego zagadnienia, ponieważ nie było ono przedmiotem skargi kasacyjnej. Zatem mamy wyrok, z którego nie wynika jasno, czy cały proces musi rozpocząć się od powstania nowej uchwały intencyjnej, czy też po wprowadzeniu niezbędnych poprawek można ponownie wyłożyć dotychczasowy projekt.

Pamiętajmy również, że sprawą uchwały zajmuje się UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Przez ostatnie 3 lata urząd nie publikował żadnej nowej informacji dotyczących tej sprawy https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16204

Warszawa nie uchwaliła nowej uchwały intencyjnej. Prace nad nową uchwałą rozpoczęły się pod koniec 2021 roku. 24 lutego 2023 roku projekt warszawskiej uchwały krajobrazowej został wyłożony do publicznego wglądu. Zgodnie z przewidywaniami nie zostały wprowadzone istotne zmiany.

Poniżej przedstawiam główne założenia projektu:

  • strefy – 3, dodatkowo uchwała wyodrębnia ciągi komunikacyjne;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18 m2;
  • reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana na niewielkiej części powierzchni siatki osłonowej, maksymalnie przez 9 miesięcy, raz na 5 lat;
  • reklama na elewacji – preferowane są murale;
  • szyldy – liczba i wielkość szyldów są ograniczone, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • reklama cyfrowa – w dużym stopniu ograniczona możliwościami technicznymi;
  • okres dostosowania – 3 lata dla szyldów, dla pozostałych nośników 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

Uwagi do projektu można zgłaszać do 31 marca br. 

Z całym projektem uchwały krajobrazowej (oraz projektem poprzednim) można zapoznać się pod adresem: https://architektura.um.warszawa.pl/uchwala-krajobrazowa

W uchwale jest określony dosyć długi 3-miesięczny termin uprawomocnienia. Możemy zatem założyć, że uchwała nie wejdzie w życie wcześniej niż po jesiennych wyborach. Moim zdaniem brak nowej uchwały intencyjnej spowoduje wydanie przez Wojewodę rozstrzygnięcia nadzorczego uchylającego kolejną uchwałę.

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

Dodatkowe informacje:

Stan na luty 2023. Tekst pochodzi z opublikowanego przez IGRZ opracowania Reklama OOH w Polsce. raport 2022

Autor: Marcin Maszewski, Jet Line
Raport dostępny jest również na stronie https://jetline.pl/blog

Zdjęcie: Google

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Grupa Akomex dołącza do globalnej kampanii „Tydzień lasów FSC”
Spółki z Grupy Akomex dołączają do szerokiego grona firm biorących udział w globalnej akcji „Tydzień lasów FSC”, podkreślającej korzyści zrównoważonej gospodarki leśnej. Działanie ma na celu zwrócenie uwagi przedsiębiorców i konsumentów na to, w jaki sposób odpowiedzialna gospodarka leśna przyczynia się do ochrony...
Nikon prezentuje obiektyw Nikkor Z 135mm f/1.8s Plena
Firma Nikon wchodzi na nowy poziom optycznej doskonałości obiektywów serii S, wprowadzając obiektyw NIKKOR Z 135mm f/1.8 S Plena. Ten najwyższej klasy pełnoklatkowy średni teleobiektyw zapewni perfekcyjną jakość efektu bokeh – zarówno na zdjęciach, jak i w filmach. Obiektyw sprawdzi się w fotografii artystycznej, portretowej, modowej czy przyrodniczej.
Onesano inauguruje kampanię TV i digitalową
Producent naturalnych suplementów diety, onesano rusza z kampanią telewizyjną i digitalową, która potrwa do 29 października br. Nowe produkty w portfolio marki będą reklamowane w kluczowych kanałach lifestyle’owych z uwzględnieniem stacji tematycznych. Bannery sponsorskie zostaną również wykorzystane w kampanii online.
Kim są i ile wydają na SEO specjaliści w Europie? Jaki procent tego budżetu przeznaczają na działania on-site a jaki na link building? Według najnowszego raportu platformy WhitePress, przeciętny specjalista od pozycjonowania stron, to mężczyzna (62 proc.), zatrudniony w agencji (35 proc.) lub freelancer (33 proc.), pracujący w dużej mierze zdalnie lub hybrydowo, który poza...
Kampania programmatic DOOH realizowana na platformie Display & Video 360
„NAJbliżej do formy” – pod takim hasłem, na ekranach należących do Clear Channel Poland, realizowana jest we wrześniu kampania promująca kluby fitness należące do Benefit Systems –  Zdrofit, Fabryka Formy, Fit Fabric i Fitness Academy. Kampania została zakupiona w kanale programmatic Digital Out Of Home i po raz pierwszy na rynku polskim realizowana jest...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764