
We Wrocławiu dość wcześnie zaczęto prace nad projektem uchwały krajobrazowej. Jeszcze zanim powstał projekt uchwały, w 2014 r. w mieście powołano park kulturowy, który uporządkował historyczne centrum miasta.
Za przygotowanie uchwały odpowiada Wydział Architektury i Zabytków, którego powstanie jest efektem kolejnej reorganizacji w Urzędzie Miejskim. Pierwsze spotkanie konsultacyjne odbyło się we wrześniu 2017 r. https://www.wroclaw.pl/rozmawia/lad-miedzy-budynkami-dwa-etapykonsultacji-za-nami, a kolejne w kwietniu 2021 roku: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/jaka-bedzie-uchwala-krajobrazowa-e-spotkania. Jednak na stronie BIP można znaleźć informację, iż termin opublikowania wyników konsultacji uległ wydłużeniu.
Projekt uchwały do publicznego wglądu na przełomie kwietnia i maja 2021 r. Uwagi można było wnosić do 24 maja 2021 r.
Tu informacje oficjalne się kończą. Ze strony internetowej zniknął projekt uchwały zaś informacja otrzymała status archiwalnej: https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51240/projekt-uchwaly-w-sprawie-zasad-i-warunkow-sytuowaniaobiektow-malej-architektury-tablic-reklamowych-i-urzadzen-reklamowych-orazogrodzen.
Projekt jest oczywiście dostępny w Urzędzie Miasta.
Wrocławski projekt jest napisany odmiennie niż w innych miastach. Wrocław określa konkretne miejsca, w których może stanąć nośnik w konkretnym formacie.
W skrócie regulacje uchwały przedstawiają się następująco:
- strefy – brak tradycyjnego podziału różnicującego zasady sytuowania nośników. Ze względów organizacyjnych miasto jest podzielone na ponad 100 obszarów, z których każdy jest opisany w oddzielnym punkcie z naniesionymi lokalizacjami, w których można ustawić słup reklamowy i tablicę małego, średniego, dużego lub wielkiego formatu;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 36 m2;
- dominującym formatem jest CLP oraz tablice do 9 m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana maksymalnie na 1/3 powierzchni siatki ochronnej maksymalnie przez 1 rok, ponownie można ją umieścić po upływie 10 lat;
- reklama na elewacji – tylko niewielkie formy;
- szyldy – ich liczba i wielkość zależy od wielu czynników;
- reklama cyfrowa – dopuszczona na formacie do 18 m2 z zastrzeżeniami, ograniczeniami i wyjątkami;
- murale – 10% powierzchni muralu może zawierać treści reklamowe;
- okresy dostosowania – 2 lata w zależności od strefy;
- warunki dostosowania – określono częściowo;
- prawa nabyte – częściowo uwzględnione.
Obecnie trwają konsultacje wewnątrz Urzędu dotyczące ostatecznego kształtu projektu po wprowadzeniu uwag, poprawki nie mają jak do tej pory charakteru istotnych zmian. Nie jest jeszcze rozstrzygnięta kwestia powtórnego wyłożenia. Jeżeli nie będzie ponownego wyłożenia - najszybszym terminem, w którym można spodziewać się głosowania jest kwiecień 2022 r.
- informacje o konsultacjach społecznych z 2021 r. znajdują pod adresem: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/lad-miedzybudynkami-dwa-etapy-konsultacji-za-nami
- ze zrealizowanym projektem Parku kulturowego można zapoznać się pod adresem: https://www.wroclaw.pl/park-kulturowy-wroclaw
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej