logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Udział marek własnych w koszykach stale rośnie

  PR 23.04.2024, przeczytano 631 razy

Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej jakości. Takie dane płyną z raportu „Behaviour Change” opracowanego przez Consumer Panel Services GfK.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/udzial-marek-wlasnych-w-koszykach-stale-rosnie,403967,artykul.html

Zgodnie z danymi CPS GfK udział marek własnych na polskim rynku w 2023 r. wzrósł o 1,3 punktu procentowego rdr. i wyniósł 22,6 proc. Rosnący trend utrzymuje się już od kilku lat, dzięki czemu wartość tego rynku w naszym kraju przekroczyła już 50 mld złotych. Według raportu „Behaviour Change” CPS GfK Polacy chcą kupować jeszcze więcej takich artykułów. –  Już co 4 konsument planuje zwiększyć swoje wydatki na produkty z logo marek własnych. Jednocześnie zaledwie 5 proc. Polaków deklaruje takie zamiary wobec artykułów markowych. To jasny sygnał dla producentów, że w tej kategorii tkwi przestrzeń do dalszego, dynamicznego rozwoju i stałego zwiększania popytu  –  mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK.

Mimo sporego zainteresowania markami własnymi, Polacy nadal są poniżej średniej europejskiej – więcej takich produktów planuje kupować aż 32 proc. Europejczyków. Polskich nabywców znacząco wyprzedzają Francuzi (49 proc.), Austriacy (37 proc.) czy Hiszpanie (42 proc.).

Cena nadal króluje

Głównym wyróżnikiem marek własnych jest postrzeganie cen przez konsumentów. Jest to szczególnie ważny aspekt w dobie kryzysu ekonomicznego. Potwierdzają to także dane CPS GfK z raportu „Behaviour Change”, zgodnie z którym blisko połowa nabywców (46 proc.) decyzję o wyborze między produktami markowymi a markami własnymi podejmuje w oparciu o finanse. Warto jednak podkreślić, że jest to najniższy wynik spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania – na podstawie własnego budżetu tę decyzję zakupową podejmuje aż 63 proc. Węgrów, 58 proc. Chorwatów czy 57 proc. Bułgarów.

–  Obecnie aż 36 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że mierzy się z ograniczonym budżetem  –  zaznacza Szymon Mordasiewicz.  –  W sytuacji, kiedy konsumenci mają do wyboru dwa produkty z których oba spełniają potrzebę, są satysfakcjonujące pod względem jakości i w tej samej cenie, to aż 57 proc. z nich włoży do koszyka produkt markowy. Jedynie 18 proc. wybierze markę własną. Jeśli producenci chcą skutecznie konkurować o koszyki nabywców, to muszą zachować konkurencyjne ceny. Mają one gigantyczne znaczenie dla konsumentów  –  dodaje ekspert Consumer Panel Services GfK.

Powyższe dane pochodzą z 6. edycji cyklicznego raportu „Behaviour Change”, który zawiera informację o nastrojach konsumentów z 21 rynków europejskich. Badanie objęło 15 tys. respondentów i pokazuje, jaki wpływ na decyzje zakupowe nabywców mają kwestie społeczne. Autorem raportu jest Consumer Panel Services GfK, który obejmuje ponad 100 000 gospodarstw domowych na całym kontynencie.

W styczniu 2024 r. Consumer Panel Services GfK został przejęty przez YouGov. Dzięki temu partnerzy biznesowi YouGov i CPS GfK będą mogli jeszcze lepiej zrozumieć każdy etap decyzji zakupowych – co, gdzie, dlaczego i w jaki sposób kupują nabywcy. Co więcej, YouGov zapewni partnerom biznesowym CPS GfK dostęp do aktualnych badań opinii publicznej przeprowadzanych na 26 milionach zarejestrowanych członków panelu na 55 rynkach.

Źródło: Consumer Panel Services GfK

www.gfk-cps.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Więc nazwijmy rzeczy po imieniu, skoro liczy się cena, to nie rośnie udział marek własnych w koszyku tylko udział najtańszych produktów.

avatar użytkownika
,

Marka własna to coś innego niż najtańszy produkt. Dla klientów jest to pewien rodzaj gwarancji jakościowej z obietnicą niższej ceny. Więc jeśli już - to w koszyku rośnie udział takiego właśnie asortymentu, kosztem zarówno produktów droższych jak i tych najtańszych, marek często nieznanych.  

avatar użytkownika
,

Najtańszy produkt, kiedyś miał jednokolorowa etykietę z logo sklepi.
Potem ktoś wpadł na pomysł, że będzie fajnie, jak będzie miał fajną nazwę a logo sklepu się nieci schowa.
Voila, marka własna.

Teraz jest tylko dorabianie ideologii, do prostego mechanizmu, który świetnie działa.
  

avatar użytkownika
,

Sieć która stosowała takie najprostsze opakowania bez dorabiania ideologii, dorobiła się w Polsce dość szybko upadku. Dziś mało kto o niej nawet pamięta.  

avatar użytkownika
,

ta sieć ma dzisiaj ponad 3 tys. sklepów i ciągle pożera kolejne obszary kraju.
  

avatar użytkownika
,

Mowa o Tesco. To oni usiłowali nadać produktom pod marką własną wizerunek o którym wspominasz. Opakowania były zgrzebne, o czysto technicznym charakterze. W 2021 roku ostatnie markety tej sieci zakończyły w Polsce działalność.  

avatar użytkownika
,

Wszystkie marki własne zaczynały tak samo jasna etykieta z dużym logo sklepu.
Poszukaj, znajdziesz od każdego, kto dziś działa i udaje, że robi włoskie, meksykańskie czy chińskie tygodnie.
  

avatar użytkownika
,

To nie oznacza, że produkty sygnowane marką własną są najtańszymi. Nie przesądza o tym ani opakowanie, ani strategia cenowa każąca firmom pilnować, by tak oznaczone produkty były nieco tańsze od markowych. Jeśli pójdziesz do marketu budowlanego, znajdziesz tam setki przykładów farb, lakierów, bejc czy impregnatów będących produktami markowymi, pochodzącymi od renomowanych producentów. Są po prostu rodzajem wersji OEM sprzedawanej w innym opakowaniu i nieco taniej. Duże sieci handlowe są w stanie pozwolić sobie na to "taniej" ze względu na skalę zamówień - to wszystko. Gdybyś popatrzył na historię asortymentu przewijającego się przez duże sieci handlowe na świecie, znalazłbyś tam masę najwyższej jakości produktów, takich jak np. bardzo zaawansowana i droga optyka, sprzedawanych przez sieci typ Quelle czy Neckermann pod markami w żaden sposób nie zdradzającymi swego (w dawniejszych czasach zwykle japońskiego) pochodzenia. Próba oceniania jakości czy wartości tych produktów przez pryzmat marki własnej znajdującej się na opakowaniu byłaby aktem rażącej ignorancji.  

avatar użytkownika
,

Oczywiście, że nie.
Dla najtańszych tworzy się oddzielne marki własne.
  

avatar użytkownika
,

Podobnie jak dla droższych i drogich.  

avatar użytkownika
,

A najlepsze jest, gdy się sprawdza siedziby tych marek...  

avatar użytkownika
,

I co tam widać, w tych siedzibach?  

avatar użytkownika
,

Źle postawione pytanie.  

avatar użytkownika
,

Rzeczywiście. Pojęcie "siedziba marki" to jakiś dziwny związek frazeologiczny, świadczący o niezrozumieniu tego czym jest marka i czym różni się od firmy, która się nią posługuje w celach identyfikacyjnych i wizerunkowych. Jeżeli chodzisz po firmach i wypytujesz o "siedzibę marki", to nie dziwota że jest dziwnie...  

avatar użytkownika
,

To się nazywa skrót myślowy.
Stosuje się ów manewr, w przekonaniu, że rozmówca jest na tyle inteligentny, że załapie.

  

Najnowsze w tym dziale

Optymizm kupujących napędza e-commerce
Jak wynika z najnowszego raportu “Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanego przez  Allegro i agencję badawczą Minds & Roses, w ciągu ostatniego roku widać stabilizację nastrojów konsumenckich w kraju. Wydarzenia społeczno-ekonomiczne w Polsce i za granicą nie mają już aż takiego wpływu na decyzje zakupowe, jak rok...
Raport Intrum EPR 2024: firmy coraz silniejsze
W obliczu ciągle zmieniającego się krajobrazu gospodarczego, polskie firmy wykazują się zdolnością do adaptacji. Analiza danych z ostatnich lat pokazuje, że firmy coraz śmielej patrzą w przyszłość – 36% z nich ocenia swoją organizację jako silniejszą niż przed rokiem, a niemal 1/3 zanotowała wzrost przychodów...
Obligatoryjny KSeF. Opinia BCC
Business Centre Club popiera wdrożenie systemu KSeF jednocześnie dla wszystkich podatników. Dzięki temu rozwiązaniu, wszyscy podatnicy będą mogli dostosować swoje procesy w tym samym czasie, co zwiększa przewidywalność oraz równość w traktowaniu podmiotów gospodarczych.
Postępowania sądowe trwają coraz dłużej. Zwłaszcza gospodarcze
Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia...
Po kilku miesiącach pracy nowego parlamentu polscy przedsiębiorcy, oczekujący większej swobody i stabilności w prowadzeniu biznesu, z lekkim zniecierpliwieniem patrzą na ruchy polityków. Liczą przede wszystkim na zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej, która obecnie jest uzależniona od wysokości przychodów. Czy obietnice wyborcze na pewno zostaną...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764