Więzi rodzinne są przez większość badaczy wskazywane jako jeden z najważniejszych czynników chroniących przed podejmowaniem przez młodych ludzi zachowań ryzykownych – podkreśla Robert Frączek z Państwowej Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. To właśnie na ich istotę zwraca uwagę kampania Nierozerwalni.
- Tak naprawdę mówimy o trzech fundamentach, które mogą mieć ogromne znaczenie czy w przyszłości dzieciaki będą miały jakieś problemy. Po pierwsze to jest bliskość, po drugie to jest komunikacja. Trzecim filarem jest wsparcie – wskazuje Robert Frączek. Podkreśla, że w samej kampanii niewiele jest materiałów, które mówią wprost o zachowaniach ryzykownych, o alkoholu, narkotykach, natomiast wiele miejsca poświęca się relacjom, ich wzmacnianiu, o tym jak rozmawiać, również na trudne tematy.
W ramach kampanii realizowane są działania, których celem jest zmiana świadomości społecznej w zakresie więzi rodzinnych. Mają one za zadanie wzmacniać kompetencje wychowawcze rodziców, upowszechniać wiedzę o tym, w jaki sposób budować i rozwijać prawidłowe relacje między poszczególnymi członkami rodziny.
- Kampania Nierozerwalni stoi na dwóch fundamentach, bazie merytorycznej - tą bazą merytoryczną jest strona www.nierozerwalni.org, z różnego rodzaju artykułami, poradami merytorycznymi o tym jak budować mądrze i kreatywnie rodzinę. Natomiast sercem kampanii są media społecznościowe za pośrednictwem których staramy się pobudzać, inspirować. To przede wszystkim Facebook, Instagram i YouTube „Nierozerwalni”. Na Youtube powstała seria "Przepis na Rodzinę". Spotykamy się w niej z rodzinami z całej Polski (m.in. z Agnieszką Kaczorowską-Pela, Staszkiem Karpielem-Bułecką), aby rozmawiać z nimi o kreatywnym i świadomym budowaniu rodziny. Każda historia rodziny jest niezwykła, inspirująca i skłaniająca do refleksji. Każdy może wziąć coś dla siebie z "przepisu" rodziny przedstawionej w odcinku – wyjaśnia Łukasz Terlikowski, koordynator kampanii. Wyjaśnia, że poza merytorycznymi poradami znajdziemy również różnorodne ćwiczenia i praktyczne porady na mądre i aktywne spędzanie czasu.
Dodaje, że od Nierozerwalnych możemy nauczyć się mądrego budowania rodziny, skupienia się na tych rzeczach, które są istotne, na mądrym i efektywnym spędzaniu czasu.
- To, w jaki sposób rodzice będą budować relacje z dziećmi, w jaki sposób będą budować relacje ze sobą, jak dzieci będą ze sobą funkcjonowały, będzie miało niesamowity wpływ na to jakie te dzieci będą w przyszłości, jakimi ludźmi będą, na kogo wyrosną i jak później będą budować swoje rodziny – wyjaśnia znaczenie kampanii.
Istotę tych więzi podkreśla Monika Gomułka, jedna z ambasadorek kampanii Nierozerwalni. Przyznaje, że czerpanie z wiedzy i doświadczenia innych rodzin jest niezwykle inspirujące i budujące. Wierzy również, że te silne więzi rodzinne będą silnym fundamentem dla jej dzieci.
- W momencie, kiedy nasze dzieci widzą kochających się rodziców, rodziców, którzy okazują sobie czułość, my widzimy, że oni czują się bezpieczni i to jest dla nich najważniejsze, to poczucie bezpieczeństwa, które mają we własnym domu. Przez to budujemy relacje z dziećmi, zaufanie, a kiedy oni nam ufają, mogą nam o wielu rzeczach powiedzieć - przyznaje.
Źródło: Centrum Prasowe PAP