logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Umowa licencyjna – co warto o niej wiedzieć?

   28.10.2017, przeczytano 1945 razy
ilustracja
fot. susush/freeimages.com

Umowa licencyjna to dobra alternatywa dla umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe, o której powinien pamiętać każdy twórca. Dlaczego zamiast przenosić całość praw autorskich często wystarczy zawrzeć umowę licencyjną? Publikujemy tekst, który ukazał się 3 lutego 2015 roku w dodatku Moja Firma Dziennika Gazeta Prawna.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/umowa-licencyjna-%E2%80%93-co-warto-o-niej-wiedziec,34291,artykul.html

UMOWA LICENCYJNA – O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?

Moja firma coraz częściej korzysta z umów licencyjnych. Na co zwracać uwagę przy podpisywaniu tego typu umów?


Podpisywanie umów licencyjnych jest nieodłączną częścią pracy każdego twórczego freelancera. Wcześniej czy później każda osoba wykonująca pracę twórczą spotka się z umową licencyjną. Czym jest umowa licencyjna? Czym różni się od umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe? I o czym warto pamiętać podpisując umowę z klientem?

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyróżnia dwa rodzaje umów: umowy licencyjne oraz umowy przenoszące własność autorskich praw majątkowych. Umowy licencyjne nazywane są również umowami o korzystanie z utworu, ponieważ to dzięki nim twórca (autor utworu) może udzielić upoważnienia do korzystania z efektów swojej pracy z dokładnym określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania. Grafik, który stworzył plakat do filmu, może udzielić zgody domowi mediowemu na jego wykorzystywanie przez określony czas dla określonego celu, na przykład w kampanii promującej daną produkcję.

Co do zasady, twórca ma prawo swobodnie podjąć decyzję o tym, z kim i na jakich warunkach chce podpisać umowę. Zgodnie z generalną zasadą swobody umów „strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie lub zasadom współżycia społecznego” (art. 353 (1) k.c.). W odniesieniu do prawa autorskiego zasada swobody umów doznaje jednak pewnych ograniczeń. Jakich?

UMOWA LICENCYJNA – CO POWINNO SIĘ W NIEJ ZNALEŹĆ?

Umowa licencyjna musi zawierać dokładne określenie utworu, co do którego prawa mają być obciążone, zapis dotyczący udzielenia upoważnienia na rzecz licencjobiorcy do korzystania z majątkowych praw autorskich twórcy dzieła oraz zapisy wyraźnie wskazujące, na jakich polach eksploatacji licencjobiorca będzie mógł korzystać ze wskazanego dzieła (wracając do wspomnianego wcześniej plakatu – w umowie licencyjnej konieczne będzie dokładne wskazanie plakatu oraz wymienienie sposobów jego wykorzystywania – na przykład reprodukcja plakatu na materiałach reklamowych). W umowie licencyjnej powinno znaleźć się ponadto dokładne oznaczenie wysokości wynagrodzenia przysługującego licencjodawcy z tytułu udzielenia licencji.

Celem umowy licencyjnej jest udzielenie licencjobiorcy zgody na korzystanie z dzieła we wskazanym zakresie. Zarówno majątkowe, jak i osobiste prawa autorskie pozostają cały czas przy twórcy dzieła. Natomiast celem umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych jest przekazanie całości lub określonej części autorskich praw majątkowych twórcy dzieła na rzecz osoby trzeciej.

Warto o tym pamiętać szczególnie wtedy, gdy klient nie wymaga przekazania całości autorskich praw majątkowych do zamówionego dzieła. W wielu przypadkach wystarczy udzielenie licencji na korzystanie z utworu przez określony czas, zachowując całość praw autorskich przy sobie.


UMOWA LICENCYJNA I JEJ ZALETY

Umowa licencyjna – w przypadku braku innych zapisów umownych – upoważnia do korzystania ze wskazanego dzieła w okresie pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę. Po upływie tego czasu prawo uzyskane na podstawie umowy licencyjnej automatycznie wygasa. W celu uniknięcia niedomówień warto – jeszcze przed podpisaniem umowy – ustalić czas trwania umowy i sposób jej rozwiązania. Warto również wiedzieć o tym, że – jeżeli strony nie postanowiły inaczej – licencjobiorca nie ma prawa upoważnić innej osoby do korzystania z utworu z zakresie uzyskanej licencji. Umowa licencyjna to dobra alternatywa dla umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe, o której powinien pamiętać każdy twórca.

Magdalena Miernik

Źródło: Lookreatywni

www.lookreatywni.pl


avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764