Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy medialnej, która 25 marca 2011 roku uchwalił Sejm. Ustawa wzbudziła sporo kontrowersji.
W poniedziałek (4 kwietnia 2011 roku) prezydent podpisał nowelizację ustawy medialnej, będącą implementacją unijnej dyrektywy, regulującej wspólnotowy
rynek usług audiowizualnych.
Ustawa przede wszystkim wprowadza obowiązek rejestrowania w KRRiT programów telewizyjnych rozpowszechniania w systemach teleinformatycznych (także w Internecie). Inne ważne obowiązki to m.in. ograniczenie emisji ogłoszeń własnych nadawcy (do 2 min/h), zakaz product placement (z wyjątkami) czy obowiązek emisji polskich utworów - 33 proc. miesięcznie, z czego 60 proc. tego obowiązku ma być realizowane od 5 rano do północy.
Ustawa ustanawia ogólne reguły dla wszystkich usług medialnych. Zakazuje nawoływania do nienawiści oraz proponuje rozwiązania ułatwiające osobom niepełnosprawnym (wzrokowo lub słuchowo) dostęp do programów. Nadawcy i dostawcy audiowizualni zostali zobowiązani do zapewnienia, by co najmniej 10 proc. programu, z wyłączeniem reklam i telesprzedaży, posiadało udogodnienia umożliwiające takim osobom odbiór programu (audiodeskrypcja lub przekaz migowy).
Zawarte w ustawie przepisy w szczególny sposób będą chronić małoletnich. Nie będą mogły zawierać elementów zagrażających fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu ich rozwojowi. Dostawcy audiowizualnych usług medialnych mają być zobowiązani do stosowania zabezpieczeń technicznych oraz specjalnego oznaczania takich audycji.
Źródło: www.media2.pl