logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ustawa o symbolach państwowych RP: List otwarty STGU do MKiDN

   19.11.2018, przeczytano 494 razy
ilustracjastrzałka

W imieniu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej chcieliśmy, po raz kolejny, wyrazić swoje zaniepokojenie sposobem przeprowadzenia postępowania ws. sporządzenia załączników graficznych do ustawy o symbolach państwowych RP.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ustawa-o-symbolach-panstwowych-rp%3A-list-otwarty-stgu-do-mkidn,380200,artykul.html

STGU zostało włączone w proces wyłaniania zwycięskiej oferty w postępowaniu na swoją wyraźną, wielokrotnie powtarzaną prośbę. 

Sposób, w jaki Stowarzyszenie zostało dodane do postępowania, jak i samo przeprowadzenie procesu w żaden sposób nie wskazuje na to, by całość postępowania miała być przeprowadzona w sposób uważny (z odpowiednią powagą) oraz profesjonalny (np. jednym z elementów oferty były publikacje oferentów na temat heraldyki, ale czas na zapoznanie się z tekstami pozwolił jedynie na przeczytanie tytułów tych publikacji a nie ocenę ich wartości merytorycznej). 

Przypominając przytoczoną sytuację:

1. Wiedząc, że jest przeprowadzane  postępowanie w sprawie załączników graficznych do ustawy o symbolach narodowych, STGU we własnym zakresie zwróciło się do MKiDN z prośbą o włączenie Stowarzyszenia do procesu. Nasza rola z założenia miała być ekspercka, z racji posiadanych kompetencji i charakteru działalności Stowarzyszenia. Wystąpiliśmy z propozycją wsparcia merytorycznego. MKiDN nie odniosło się do naszej oferty, ale zostaliśmy zaproszeni do procesu jako oferent. Nie mogliśmy przyjąć tej propozycji, ponieważ charakter naszej działalności jest inny. Jasno o tym informujemy, a zakres działalności STGU precyzuje statut.
2. Na wielokrotną prośbę STGU o partycypację w projekcie w charakterze eksperckim jeden z członków Zarządu został zaproszony na obrady jury, niestety zaledwie z kilkudniowym wyprzedzeniem.
3. Jako uczestnicy postępowania z zaskoczeniem przyjęliśmy fakt, że wbrew naszym rekomendacjom, wybrana została oferta w oparciu o kryterium najniższej oferty cenowej. Argumenty eksperckie nie zostały wzięte pod uwagę. ze względu na najniższą oferowaną cenę.
4. Obecnie pozostaje nam wzięcie udziału w konsultacjach społecznych, które w dużej mierze koncentrują się na ochronie prawnej godła i barw, a nie na ich poprawnej konstrukcji. Wiele pytań, które pojawiają się przy procesie, wskazuje nieznajomość realiów projektowych oraz obecnych możliwości technologicznych. 

W związku z nakreśloną sytuacją, po raz kolejny składamy propozycję, aby MKiDN skorzystało z usług STGU jako eksperta w dziedzinie projektowania. Mamy poważne obawy co do przygotowania merytorycznego osób uczestniczących w procesie. Obawiamy się, że praca nad tak kluczową dla obywateli ustawą będzie sprowadzona do ochrony godła i barwy. Tymczasem symbole narodowe to nie tylko ochrona prawna , ale także ogrom rzemieślniczej pracy projektanta oraz dobrze zaprojektowany system. 

Tym samym, apelujemy o skorzystanie z możliwości współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, w ramach której przejdziemy przez proces edukacyjny, m.in. przedstawienia wzorcowych przykładów ze świata, a także opowiedzenia o tym, jak proces powinien przebiegać i na jakie jego elementy należy zwrócić uwagę. Jesteśmy – wciąż – otwarci na współpracę. 

z wyrazami szacunku
Zarząd STGU

Lena Mitkowa
Lena Pianovska
Filip Tofil
Mateusz Machalski

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ostatni dzień targów RemaDays Warsaw 2019
Międzynarodowe Targi Reklamy i Druku RemaDays Warsaw 2019 dobiegły końca. Jest to jednak nie tylko czas pożegnań, ale i początek bardzo owocnej współpracy oraz nowych kontaktów biznesowych, które udało się nawiązać podczas obfitujących w wydarzenia 3 targowych dni. 15. edycja RemaDays Warsaw okazała się wyjątkowa, co potwierdziła nie tylko znakomita...
M.Zuiko Digital ED 12-200mm F3.5-6.3: Nowy obiektyw Olympus
M.Zuiko Digital ED 12-200mm F3.5-6.3 o 16,6-krotnym powiększeniu oferuje wysoką jakość obrazu w całym zakresie ogniskowych – od szerokiego kąta do tele. Szybki i precyzyjny system AF obiektywu oraz jego uszczelniona, lekka i kompaktowa obudowa gwarantują doskonałe efekty zarówno podczas wykonywania zdjęć krajobrazowych, jak i fotografowania ludzi. Wszechstronność ED 12-200mm...
Nowa reklama TV Pożyczki Gotówkowej
8 lutego rozpoczęła się emisja nowej reklamy Pożyczki Gotówkowej Banku Millennium. Tym razem przenosimy się na wrocławski Most Tumski i poznajemy pochodzenie zwyczaju przypinania przez zakochanych na moście kłódek, symbolizujących nieprzemijalność uczucia. Podobnie jak w poprzednich spotach Banku Millennium, w reklamie wystąpił Radek Kotarski, twórca...
Eventy 180heartbeats + Jung v Matt pracują dla Fulbright Polska
Eventy 180heartbeats + Jung v Matt pozyskały nowego klienta - Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta. To kolejne wydarzenie agencji zorganizowane w stylu TEDx.
Isobar Polska wspiera wyprzedaż modeli Škody
Należąca do grupy Dentsu Aegis Network Polska agencja Isobar odpowiada za przygotowanie kampanii 360 wspierającej wyprzedaż modeli 2018 marki ŠKODA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764