logo
WIADOMOŚCI

Ustawa o symbolach państwowych RP: List otwarty STGU do MKiDN

   19.11.2018, przeczytano 446 razy
ilustracjastrzałka

W imieniu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej chcieliśmy, po raz kolejny, wyrazić swoje zaniepokojenie sposobem przeprowadzenia postępowania ws. sporządzenia załączników graficznych do ustawy o symbolach państwowych RP.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ustawa-o-symbolach-panstwowych-rp%3A-list-otwarty-stgu-do-mkidn,380200,artykul.html

STGU zostało włączone w proces wyłaniania zwycięskiej oferty w postępowaniu na swoją wyraźną, wielokrotnie powtarzaną prośbę. 

Sposób, w jaki Stowarzyszenie zostało dodane do postępowania, jak i samo przeprowadzenie procesu w żaden sposób nie wskazuje na to, by całość postępowania miała być przeprowadzona w sposób uważny (z odpowiednią powagą) oraz profesjonalny (np. jednym z elementów oferty były publikacje oferentów na temat heraldyki, ale czas na zapoznanie się z tekstami pozwolił jedynie na przeczytanie tytułów tych publikacji a nie ocenę ich wartości merytorycznej). 

Przypominając przytoczoną sytuację:

1. Wiedząc, że jest przeprowadzane  postępowanie w sprawie załączników graficznych do ustawy o symbolach narodowych, STGU we własnym zakresie zwróciło się do MKiDN z prośbą o włączenie Stowarzyszenia do procesu. Nasza rola z założenia miała być ekspercka, z racji posiadanych kompetencji i charakteru działalności Stowarzyszenia. Wystąpiliśmy z propozycją wsparcia merytorycznego. MKiDN nie odniosło się do naszej oferty, ale zostaliśmy zaproszeni do procesu jako oferent. Nie mogliśmy przyjąć tej propozycji, ponieważ charakter naszej działalności jest inny. Jasno o tym informujemy, a zakres działalności STGU precyzuje statut.
2. Na wielokrotną prośbę STGU o partycypację w projekcie w charakterze eksperckim jeden z członków Zarządu został zaproszony na obrady jury, niestety zaledwie z kilkudniowym wyprzedzeniem.
3. Jako uczestnicy postępowania z zaskoczeniem przyjęliśmy fakt, że wbrew naszym rekomendacjom, wybrana została oferta w oparciu o kryterium najniższej oferty cenowej. Argumenty eksperckie nie zostały wzięte pod uwagę. ze względu na najniższą oferowaną cenę.
4. Obecnie pozostaje nam wzięcie udziału w konsultacjach społecznych, które w dużej mierze koncentrują się na ochronie prawnej godła i barw, a nie na ich poprawnej konstrukcji. Wiele pytań, które pojawiają się przy procesie, wskazuje nieznajomość realiów projektowych oraz obecnych możliwości technologicznych. 

W związku z nakreśloną sytuacją, po raz kolejny składamy propozycję, aby MKiDN skorzystało z usług STGU jako eksperta w dziedzinie projektowania. Mamy poważne obawy co do przygotowania merytorycznego osób uczestniczących w procesie. Obawiamy się, że praca nad tak kluczową dla obywateli ustawą będzie sprowadzona do ochrony godła i barwy. Tymczasem symbole narodowe to nie tylko ochrona prawna , ale także ogrom rzemieślniczej pracy projektanta oraz dobrze zaprojektowany system. 

Tym samym, apelujemy o skorzystanie z możliwości współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, w ramach której przejdziemy przez proces edukacyjny, m.in. przedstawienia wzorcowych przykładów ze świata, a także opowiedzenia o tym, jak proces powinien przebiegać i na jakie jego elementy należy zwrócić uwagę. Jesteśmy – wciąż – otwarci na współpracę. 

z wyrazami szacunku
Zarząd STGU

Lena Mitkowa
Lena Pianovska
Filip Tofil
Mateusz Machalski

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Agencja Reklamowa Brandbay.pl rozpoczyna działania dla Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. W ramach umowy Brandbay.pl odpowiada za wdrożenie nowego serwisu internetowego wraz z wykonaniem projektu graficznego oraz obsługę w mediach społecznościowych Departamentu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Nowa kampania marki Salomon
Aktywne spędzanie czasu to nie tylko długie wędrówki, wymagające wspinaczki czy dalekie podróże. Marka Salomon z pomocą agencji ESKADRA zachęca swoich klientów do aktywnego wypoczynku w parkach krajobrazowych, podmiejskich lasach i w miejskich przestrzeniach zielonych, uruchamiając kampanię wizerunkowo-sprzedażową PRZYMIERZAJ PRZEMIERZAJ.
„Charakter nadaje życiu smak” - sukces 3 edycji kampanii Wawelu
Ponad 6 500 konsumentek zaangażowało się w konkurs zorganizowany w ramach trzeciej edycji kampanii marek Malaga, Tiki-Taki i Kasztanki. Działania wsparły dwie ambasadorki – Agata Gwiazdowska oraz Ola Stodółka.
Firma Nikon zaplanowała kolejne spotkania w ramach Nikon Roadshow. To doskonała okazja, by w jednym ze współpracujących salonów przetestować pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe z linii Nikon Z – Z6 i Z7.
Mutoh Valuejet 426 UF w poznańskim ZOO
Już kilkadziesiąt egzemplarzy bestsellerowej drukarki LED-UV Mutoh ValueJet 426 UF drukuje w całej Polsce, w różnych branżach. Jedna z ostatnich instalacji miała miejsce w… poznańskim ZOO.
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone