logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ustawa o symbolach państwowych RP: List otwarty STGU do MKiDN

   19.11.2018, przeczytano 950 razy
ilustracjastrzałka

W imieniu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej chcieliśmy, po raz kolejny, wyrazić swoje zaniepokojenie sposobem przeprowadzenia postępowania ws. sporządzenia załączników graficznych do ustawy o symbolach państwowych RP.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ustawa-o-symbolach-panstwowych-rp%3A-list-otwarty-stgu-do-mkidn,380200,artykul.html

STGU zostało włączone w proces wyłaniania zwycięskiej oferty w postępowaniu na swoją wyraźną, wielokrotnie powtarzaną prośbę. 

Sposób, w jaki Stowarzyszenie zostało dodane do postępowania, jak i samo przeprowadzenie procesu w żaden sposób nie wskazuje na to, by całość postępowania miała być przeprowadzona w sposób uważny (z odpowiednią powagą) oraz profesjonalny (np. jednym z elementów oferty były publikacje oferentów na temat heraldyki, ale czas na zapoznanie się z tekstami pozwolił jedynie na przeczytanie tytułów tych publikacji a nie ocenę ich wartości merytorycznej). 

Przypominając przytoczoną sytuację:

1. Wiedząc, że jest przeprowadzane  postępowanie w sprawie załączników graficznych do ustawy o symbolach narodowych, STGU we własnym zakresie zwróciło się do MKiDN z prośbą o włączenie Stowarzyszenia do procesu. Nasza rola z założenia miała być ekspercka, z racji posiadanych kompetencji i charakteru działalności Stowarzyszenia. Wystąpiliśmy z propozycją wsparcia merytorycznego. MKiDN nie odniosło się do naszej oferty, ale zostaliśmy zaproszeni do procesu jako oferent. Nie mogliśmy przyjąć tej propozycji, ponieważ charakter naszej działalności jest inny. Jasno o tym informujemy, a zakres działalności STGU precyzuje statut.
2. Na wielokrotną prośbę STGU o partycypację w projekcie w charakterze eksperckim jeden z członków Zarządu został zaproszony na obrady jury, niestety zaledwie z kilkudniowym wyprzedzeniem.
3. Jako uczestnicy postępowania z zaskoczeniem przyjęliśmy fakt, że wbrew naszym rekomendacjom, wybrana została oferta w oparciu o kryterium najniższej oferty cenowej. Argumenty eksperckie nie zostały wzięte pod uwagę. ze względu na najniższą oferowaną cenę.
4. Obecnie pozostaje nam wzięcie udziału w konsultacjach społecznych, które w dużej mierze koncentrują się na ochronie prawnej godła i barw, a nie na ich poprawnej konstrukcji. Wiele pytań, które pojawiają się przy procesie, wskazuje nieznajomość realiów projektowych oraz obecnych możliwości technologicznych. 

W związku z nakreśloną sytuacją, po raz kolejny składamy propozycję, aby MKiDN skorzystało z usług STGU jako eksperta w dziedzinie projektowania. Mamy poważne obawy co do przygotowania merytorycznego osób uczestniczących w procesie. Obawiamy się, że praca nad tak kluczową dla obywateli ustawą będzie sprowadzona do ochrony godła i barwy. Tymczasem symbole narodowe to nie tylko ochrona prawna , ale także ogrom rzemieślniczej pracy projektanta oraz dobrze zaprojektowany system. 

Tym samym, apelujemy o skorzystanie z możliwości współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, w ramach której przejdziemy przez proces edukacyjny, m.in. przedstawienia wzorcowych przykładów ze świata, a także opowiedzenia o tym, jak proces powinien przebiegać i na jakie jego elementy należy zwrócić uwagę. Jesteśmy – wciąż – otwarci na współpracę. 

z wyrazami szacunku
Zarząd STGU

Lena Mitkowa
Lena Pianovska
Filip Tofil
Mateusz Machalski

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czwarta edycja Slow Space by Puma w Gdańsku
Po Warszawie, Krakowie i Wrocławiu przyszedł czas na Trójmiasto - Slow Space by PUMA zagości w Gdańsku. Zgodnie z ideą projektu, tym razem w Plenum na terenie Stoczni Gdańskiej, powstanie miejsce, w którym każdy będzie mógł holistycznie zadbać o swoje zdrowie, zwolnić i spotkać się z trenerkami, nauczycielkami jogi, psychoterapeutkami oraz specjalistkami w...
More Bananas wspierało Grupę Techramps
More Bananas w sierpniu 2023 roku rozpoczęło współpracę z Grupą Techramps - marką specjalizująca się w projektowaniu i budowie skateparków. Agencja odpowiadała za stworzenie strategii komunikacji marki.
Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764