Uzdrowisko w Ustroniu, ikona polskiego modernizmu z Beskidu Śląskiego, zakończyło proces rebrandingu. Logotypy marki uległy zmianie i zaczęły nawiązywać do najbardziej rozpoznawalnych budynków, dzielnicy leczniczo-rehabilitacyjnej, zaprojektowanych w 2. połowie XX wieku przez śląskich architektów – Henryka Buszko i Aleksandra Frantę. Za rebranding odpowiedzialna była agencja Publicon.
„Śląskie piramidy”
Fundamentem nowej identyfikacji wizualnej jest nawiązanie do niezwykłej, modernistycznej architektury Uzdrowiska Ustroń. W latach 60. i 70. XX wieku na 200 hektarach beskidzkiego zbocza rozpoczął się długotrwały proces powstawania kompleksu uzdrowiskowego złożonego z 17 tzw. „śląskich piramid”. Te budynki powstawały do lat 90. i goście jeszcze dziś mogą w nich wynająć pokoje.
– Nowym brand identity chcieliśmy mocno zaakcentować wyjątkowość naszej architektury – mówi Izabela Bożek, dyrektor ds. marketingu uzdrowiska. – Jej siła wynika z wyjątkowości, ponadczasowości i skupienia na funkcjonalności architektury kompleksu uzdrowiskowego, a główną funkcją i filarem marki Uzdrowiska Ustroń jest zdrowie jego kuracjuszy, pacjentów i gości.
Koncepcja nowego brandu
Przy rebrandingu marek z branży medyczno-leczniczej trzeba wziąć pod uwagę ich fundamentalny, zdrowotny aspekt, który jest „sercem” przekazu.
– Produkty i usługi medyczne nie muszą być piękne, nie muszą być glamour – mają być przede wszystkim skuteczne. Mają działać. Spełniać swoją funkcję – mówi Michał Ulidis, Creative Director i Partner w Publicon. – Tak samo jak modernistyczna architektura, w której funkcja jest nadrzędna względem formy. Forma podąża wprost za funkcją. To nie przypadek, że dzielnica leczniczo-rehabilitacyjna Zawodzie projektu Henryka Buszko i Aleksandra Franty została zaliczona do panteonu ikonicznych dzieł światowego modernizmu.
Zmianie w nowej identyfikacji wizualnej uległ nie tylko logotyp samego Uzdrowiska Ustroń. W ramach rebrandingu powstały sub-brandy nawiązujące do najbardziej rozpoznawalnych budynków kurortu – Sanatorium Równica, Hotelu Wilga czy budynku Uzdrowiskowego Instytutu Zdrowia.
Jak chce pozycjonować się uzdrowisko?
Cel, jaki postawiło sobie Uzdrowisko Ustroń, to pozycjonowanie się „top of mind” w rejestrze zdrowia i medycyny. „Jeśli szukam miejsca, w którym mogę odpocząć, nabrać sił i podreperować swoje zdrowie, to wybieram jakościowe usługi, produkty i miejsca sygnowane marką Uzdrowiska Ustroń – nowoczesnego kurortu medycznego, Medical Destination Resort”.
– Uzdrowisko Ustroń jest wyjątkowe w skali europejskiej. Chcemy zacząć mocniej akcentować naszą obecność w Polsce – mówi Wojciech Budzowski, prezes zarządu Uzdrowiska Ustroń. – Odświeżenie wizerunku jest pierwszym krokiem, który ma sprawić, aby nie tylko mieszkańcy Śląska, ale i całej Polski, a nawet Środkowej Europy, kojarzyli Uzdrowisko Ustroń jako nowoczesne centrum zdrowia specjalizujące się w profilaktyce pierwotnej, wtórnej, rehabilitacji oraz leczeniu i zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym.
Rebranding ma zmaterializować wizualnie nową wizję uzdrowiska jako lidera w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego oraz pioniera, który wyznacza trendy dla uzdrowisk w Polsce i na świecie.
– Wraz z rebrandingiem idą realne działania skierowane również do mieszkańców. W tym roku planujemy odświeżyć stronę internetową uzdrowiska, która będzie bardziej przyjazna internautom. Mocniej angażujemy się w działania promujące profilaktykę zdrowotną. Ostatnio mieszkańcy Ustronia mogli zobaczyć nas na rynku, gdzie edukowaliśmy o tym, czym jest bezdech senny oraz mierzyliśmy bezpłatnie ciśnienie i cukier. Zmiana w naszej identyfikacji jest więc czymś więcej niż tylko wizualną retromanią – dodaje Bożek.
Źródło: Uzdrowisko Ustroń