logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

W dobie deepfejków przyszłość mediów społecznościowych niepewna?

  PR 26.03.2024, przeczytano 610 razy

Z powodu deepfejków i fake newsów coraz mniej możemy ufać temu, co jest zamieszczone w sieci. Ludzie wrócą więc do kontaktów osobistych. W tej sytuacji przyszłość mediów społecznościowych stoi pod znakiem zapytania - uważa ekspert od AI dr Tomasz Michalak z IDEAS NCBR.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-dobie-deepfejkow-przyszlosc-mediow-spolecznosciowych-niepewna,403604,artykul.html

Sztuczna inteligencja jest na wyciągnięcie ręki i każdy może przygotować za jej pomocą materiały, które wyglądają jak przygotowane przez profesjonalistów - teksty, zdjęcia, nagrania dźwiękowe, materiały wideo. Odbiorcom też coraz łatwiej pomylić materiał pochodzący z wiarygodnych źródeł z materiałem spreparowanym przez sztuczną inteligencję. Zaczynać może się niewinnie. Od udostępnienia w mediach społecznościowych wspaniałych “zdjęć” nieistniejących rajskich ptaków z komentarzem “natura nie przestaje nas zadziwiać” czy potraktowanie na serio deepfejkowego nagrania celebryty, któremu włożono w usta jakieś absurdalne wypowiedzi.

Trzeba jednak brać też pod uwagę, że sztuczna inteligencja może być używana celowo w złej wierze, aby wyrządzić szkody - czy to pojedynczym osobom, instytucjom czy całym społecznościom. Zdarzają się już sytuacje, że twarz dowolnej osoby wmontowywana jest zamiast twarzy aktorki do filmu dla dorosłych. Albo można sobie wyobrazić, że ktoś opublikuje w ostatnich dniach kampanii wyborczej realistycznie wyglądający obraz AI rozszalałego polityka wyrywającego się policji i zestawi to z fikcyjnym, choć nieźle napisanym “newsem” na ten temat wygenerowanym przez chatbot.

Ekspert od sztucznej inteligencji dr Tomasz Michalak z IDEAS NCBR komentuje: "Już od pewnego czasu obserwujemy, zmniejszoną aktywność użytkowników platform społecznościowych, na co wskazują np. badania kanadyjskie. Moim zdaniem, eksplozja możliwości AI i rozwój deepfejków spowoduje, że w ciągu kilku kolejnych lat będzie się to nasilać. Być może do tego stopnia, że użytkownicy kompletnie stracą do nich zaufanie. Jeżeli nie całkowicie, to chociaż jako do rzetelnego źródła informacji. Niestety, szkody, jakie zostaną wyrządzone w międzyczasie, mogą być niesłychane".

Źródło: Nauka w Polsce

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

O tym się mówi: tekst Wojciecha Czuchnowskiego na czele zestawienia w marcu
W marcu zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji otwiera artykuł Wojciecha Czuchnowskiego z „Gazety Wyborczej” na temat posła Dariusza Mateckiego oraz dowodów zacierania przez niego śladów i utrudniania śledztwa dotyczącego Funduszu Sprawiedliwości. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET....
Grupa Polsat Plus patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA 2025
To już trzeci raz, gdy Grupa Polsat Plus występuje w roli patrona medialnego Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. Między 25 kwietnia a 4 maja Kraków ponownie stanie się filmową stolicą Europy, a Grupa Polsat Plus znajdzie się w samym sercu tego wydarzenia. 
Cennik reklam na UEFA Women’s EURO 2025
Biuro Reklamy i Marketingu TVP ogłosiło zasady sprzedaży obowiązujące przy transmisjach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Kobiet UEFA Women’s EURO 2025. Będzie to pierwszy turniej kobiecej piłki nożnej w całości dostępny w telewizji za darmo. Pierwszy raz w historii mecze z udziałem polskiej reprezentacji kobiet zostaną wyemitowane na antenie głównej Telewizji...
TVP ogłasza beneficjentów  32. akcji „Reklama Dzieciom”
Prawie osiemdziesiąt organizacji i placówek zostało beneficjentami 32. akcji charytatywnej „Reklama Dzieciom”, organizowanej przez Telewizję Polską. Dochód ze specjalnego bloku reklamowego wyemitowanego 25 i 26 grudnia 2024 roku w TVP1, tuż po „19:30”, wyniósł 2 229 000 złotych. Był to najlepszy finansowo wynik od 2006 roku. Akcję wsparło 20 reklamodawców.
Wasiak kontra Chalidow – kampania promocyjna CANAL+
Zarówno fanom MMA, jak i miłośnikom serialu TheOffice PL ciężko byłoby sobie wyobrazić starcie zawodowego, legendarnego fightera KSW z fikcyjną postacią jednego z seriali.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764