logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

W Europie upadają firmy usługowe, w Polsce - produkcyjne

  PR 11.07.2013, przeczytano 1397 razy
ilustracjastrzałka
Grzegorz Błachnio

Rośnie liczba upadłości firm usługowych w Europie. Ze skutkami kryzysu nie mogą sobie poradzić nawet drobni przedsiębiorcy, świadczący podstawowe usługi dla lokalnych społeczności. W Polsce za to najwięcej upadłości odnotowuje branża produkcyjna. Wciąż w poważnych tarapatach jest sektor budowlany.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-europie-upadaja-firmy-uslugowe%2C-w-polsce---produkcyjne,19216,artykul.html

Upadłości firm to w ostatnich latach prawdziwa bolączka Europy, w szczególności strefy euro. Analizując światowe statystyki z wyłączeniem starego Kontynentu, liczba bankrutujących rocznie firm zmniejszyłaby się o ok. 7 pp. od 2010 roku. Jednak Europa wciąż notuje wzrosty. W strefie euro, jak wynika z szacunków firmy Euler Hermes, liczba upadłości w ubiegłym roku wzrosła o 16 proc., w tym ma wzrosnąć o 21 proc.

 – W stosunku do sytuacji, która miała miejsce 5 lat temu przesunął się ciężar upadłości. O ile w pierwszej fazie kryzysu w większości krajów najgwałtowniej wzrastała liczba upadłości w branżach produkcyjnych, w przemyśle, tak obecnie w największej liczbie krajów wzrost upadłości następuje przede wszystkim w branżach usługowych – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Grzegorz Błachnio, ekspert Euler Hermes.

Jak podkreśla, wynika to ze struktury gospodarczej Europy. Najwięcej przedsiębiorstw działa właśnie w branżach usługowych.

 – W tej chwili 2/3 upadłości jest w branżach usługowych, takich chociażby jak transport, poligrafia, ale też stricte usługi dla ludności, usługi kosmetyczne i inne. 22 proc. upadłości to upadłości budownictwa, a jedynie 11 proc. to są upadłości w branżach produkcyjnych, firmach przemysłowych – wymienia Grzegorz Błachnio.

Co ciekawe, struktura polskich upadłości jest odwrotna od trendu europejskiego. Usługi wciąż trzymają się dość mocno, narzekają za to przedstawiciele innych branż. Wynika to z charakterystyki polskiej gospodarki, w której cały czas to przemysł odgrywa wiodącą rolę. W niektórych branżach jesteśmy wręcz europejskim zagłębiem produkcyjnym. Inaczej, na przykład niż w Skandynawii, której 3/4 gospodarki oparte jest o drobne firmy usługowe, co znajduje odbicie w statystykach upadłości.

Od początku roku w Polsce zbankrutowało już blisko pół tysiąca przedsiębiorstw, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Pogłębia się kryzys w produkcji, sprzedaży hurtowej oraz – nieznacznie – w sektorze usług. Z poważnymi problemami wciąż zmaga się branża budowlana. W ostatnich latach spadła liczba realizowanych inwestycji, zarówno przez inwestorów  prywatnych, jak i publicznych. Na skutek ubiegłorocznych problemów głównych wykonawców płynność zaczęły tracić również mniejsze firmy, podwykonawcy. Poza tym coraz częściej upadłości dotyczą branży budownictwa mieszkaniowego i firm wykończeniowych.

 – W tej chwili problemy mają firmy budowlane, które ponosząc koszty stałe sprzętu czy zatrudnienia, mimo wszystko mają zbyt mało zakontraktowanych prac – mówi Grzegorz Błachnio.

Od początku roku zbankrutowały już 124 firmy budowlane, czyli o prawie 7 proc. mniej niż w I połowie roku ubiegłego. W ostatnich miesiącach na pozycję lidera upadłości wysunęła się branża produkcyjna. W stan upadłości od początku roku postawiono 132 firmy.

 – Wnika to przede wszystkim z mniejszego popytu na rynku krajowym – tłumaczy Błachnio. – Mówimy tu o dobrach konsumpcyjnych, chociażby o branży spożywczej, kosmetycznej czy chemii gospodarczej.

Tym bardziej, że problemy mają również nasi główni partnerzy handlowi z zagranicy. Niemcy są bliskie recesji, we Francji gospodarka się kurczy, spada więc i popyt na produkty z Polski, m.in. na meble i wyroby przemysłu maszynowego.

Źródło: Euler Hermes

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
Inflacja spadła. Co z płacami?
Trzynaście miesięcy temu ceny rosły w tempie niemal 20 proc. rok do roku, obecnie spadły poniżej 2 proc. Ekonomiści są jednak zgodni, że w kolejnych miesiącach znowu znajdzie się powyżej celu inflacyjnego. W niewielkim stopniu wpłynie na to przywrócenie od kwietnia 5-proc. VAT-u na żywność, natomiast niewiadomą pozostaje kształtowanie się cen surowców...
Europa nie dogania USA i Chin w rozwoju sztucznej inteligencji
Światowym liderem rynku sztucznej inteligencji są Stany Zjednoczone, które mocno inwestują w opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań. Za nimi plasują się Chiny, w których rozwijane są z jednej strony aplikacje mobilne czy przydatne algorytmy, a z drugiej – mocno kontrowersyjny social scoring, w wyniku którego nawet to,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764