logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: W lipcu dalsza poprawa klimatu konsumenckiego

  PR 31.07.2020, przeczytano 160 razy
ilustracjastrzałka

Początek sezonu urlopowego, dalsze otwieranie gospodarki i kolejnych obszarów społecznej aktywności spowodowały, iż w lipcu nastroje konsumenckie kontynuowały odbicie. O kolejne punkty procentowe zmniejszył się w lipcu poziom konsumenckiego pesymizmu, zarówno w odniesieniu do ocen teraźniejszości, jak i przyszłości. Kolejny miesiąc z rzędu poprawiały się deklarowane oceny przyszłej sytuacji gospodarstwa domowego oraz krajowej gospodarki.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-lipcu-dalsza-poprawa-klimatu-konsumenckiego,387954,artykul.html

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, wyniósł w lipcu -8,8 i był wyższy o 6,4 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

W lipcu składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:

  • istotnie wzrosły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 7,6 p.p., z poziomu -13,5 do -5,9;
  • istotnie wzrosły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 7,1 p.p., z poziomu -12,2 do -5,1;
  • istotnie wzrosły oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – wzrost o 11,6 p.p., z poziomu -33,8 do -22,2;
  • spadła skłonność do zakupów – spadek o 0,8 p.p., z poziomu -1,2 do -2.

Lipiec był kolejnym z rzędu miesiącem, w którym główny wskaźnik nastrojów konsumenckich kontynuował odbicie, po kwietniowym historycznym spadku. Na nastroje pozytywnie wpływały różne czynniki, w tym głównie ekonomiczne, osłonowe i stymulujące działalność firm, które to czynniki na razie skutecznie przeciwdziałają skutkom kryzysu. Z drugiej strony ważnym czynnikiem, nieekonomicznym, były media, w których spadło natężenie informacji poświęconych pandemii, co było po części spowodowane trwającą w lipcu kampanią wyborczą, a po części poprawą statystyk obrazujących stan epidemiczny w Polsce i w całej Europie.

Odczyty notowań indeksu nastrojów konsumenckich po maju, czerwcu i lipcu wskazują, iż nastroje polskich konsumentów stale i szybko poprawiają się i należy zauważyć, że indeks odrobił już 2/3 strat poniesionych po kwietniowym załamaniu. Z kolei pamiętając, iż na przełomie czerwca i lipca ubiegłego roku nastroje konsumenckie w Polsce osiągnęły swoje historyczne maksimum (6,7 punktu), to zmieniając perspektywę z 3-miesięcznej na 12-miesięczną należy zwrócić uwagę, że obecnym notowaniom barometru nadal relatywnie daleko jest do tego poziomu.

- Na kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich trzech miesięcy i dalsze odrabianie strat możemy liczyć, jeśli z jednej strony obecna skala, zasięg i trwałość ożywienia gospodarczego w kolejnych miesiącach będą się utrzymywać, a jednocześnie medialny obraz pandemii kreowany przez redakcje nie ulegnie drastycznemu pogorszeniu. Na kreowanie nastrojów pozytywnie będzie wpływać także spójna i konsekwentna komunikacja wszystkich przedstawicieli administracji rządowej promująca odpowiedzialne postawy obywatelskie w zakresie indywidualnych zachowań profilaktycznych (noszenie maseczek w wymaganych miejscach, przestrzeganie kwarantanny, promocja szczepień itp.) i niepodważająca autorytetu środowisk medycznych oraz ich dorobku, co w dłuższej perspektywie zapewnia opinii publicznej poczucie stabilności w zakresie administracyjnych informacji, ocen oraz decyzji. W perspektywie krótkookresowej negatywne konsekwencje dla notowań nastrojów konsumenckich może mieć też wpływ ponowny wzrost odsetków zakażeń w poszczególnych krajach, któremu sprzyjać będzie otwarcie większości granic, wzmożony ruch turystyczny, przemieszczanie się turystów między krajami, brak konsekwencji w stosowaniu i egzekwowaniu społecznych ograniczeń, co łącznie spowoduje łatwiejszą migrację wirusa – komentuje Agnieszka Sora, prezes i dyrektor zarządzająca GfK.

Źródło: GfK Polonia

Dodatkowe informacje:

O badaniu
Badanie zrealizowano w dniach 3-8 lipca w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, województwo, klasa wielkości miejscowości.

Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rekordowe półrocze w historii Allegro
Przypadek Allegro pokazuje to, że „pandemiczne trendy” mają dużą szansę zostać z nami na stałe. Pomimo tego, że zdecydowana większość obostrzeń została już zdjęta, platforma notuje rekordowe wyniki, przebijając kolejne granice i bijąc kolejne rekordy. Jeżeli więc zastanawiacie się Państwo, czy zmiany zaobserwowane w Państwa biznesie znikną, czy też nie,...
Poprawia się kondycja finansowa małych i średnich przedsiębiorstw
Pakiety pomocowe dla firm i odmrożenie gospodarki sprawiły, że stopniowo poprawia się sytuacja mikro-, małych i średnich firm. Podobnie jak ich nastroje. Wskaźnik Barometru EFL po raz pierwszy od III kwartału 2019 roku przekroczył 50 pkt, co wskazuje na korzystną ocenę warunków do rozwoju sektora MŚP. Mimo to przedsiębiorcy mniej optymistycznie niż w maju patrzą na...
Covid-19 stworzył prawdziwą bombę zegarową dotyczącą niewypłacalności – Euler Hermes spodziewa się, że większość przypadków niewypłacalności ma dopiero nadejść, głównie między końcem 2020 r. a pierwszą połową 2021 r. W związku z tym Globalny wskaźnik niewypłacalności prawdopodobnie osiągnie rekordowy poziom, rosnąc o + 35% do 2021 r. 2/3...
BGK dopłaci do oprocentowania kredytów
Wsparcie z Funduszu Dopłat do Oprocentowania, uruchomionego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, jest już dostępne dla firm. Przedsiębiorcy, których dotknęły skutki pandemii koronawirusa, mogą liczyć na rządową pomoc w spłacaniu kredytów zaciąganych w bankach komercyjnych.
Firmy nie mają w planach drastycznych cięć zatrudnienia i płac
Osiem na dziesięć firm spodziewa się gorszych wyników finansowych na koniec roku. Największym problemem przedsiębiorców w ostatnich trzech miesiącach było anulowanie zamówień przez klientów. Wśród negatywnych skutków pandemii koronawirusa można także wymienić opóźnienia w płatnościach, dłuższy czas realizacji zamówień oraz zmniejszenie produkcji – wynika z badania...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764