logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: W maju nastroje MŚP mocno się poprawiły

  PR 12.06.2020, przeczytano 687 razy
ilustracjastrzałka

Z trzeciej edycji badania Barometr COVID-19 realizowanego przez EFL wynika, że polski sektor mikro, małych i średnich firm powoli wraca do normalności. Na koniec maja br. główny wskaźnik wyniósł 47,1 pkt. i znacząco odbił w porównaniu do poziomu z marca (32,5 pkt.) i kwietnia (40,8 pkt.). Co więcej, jest tylko o 2,8 pkt. niższy niż w pomiarze sprzed pandemii zrealizowanym w styczniu br. Prezes zarządu EFL studzi jednak optymizm: – Nastroje firm rosną szybciej niż tego oczekiwaliśmy, jednak rehabilitacja polskiego MŚP, po zakończeniu której ten sektor wróci do pełnej formy, może potrwać nawet 2-3 lata.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-maju-nastroje-msp-mocno-sie-poprawily,387394,artykul.html

W szczególności optymistyczniej wyglądają prognozy dotyczącej płynności finansowej. Na koniec maja br. ponad dwukrotnie spadł odsetek firm, które obawiają się jej pogorszenia (kwiecień – 76 proc., maj – 37 proc.). Nastroje poprawiają się także w odniesieniu do sprzedaży. Jej wzrostu oczekuje 17 proc. przedsiębiorców, podczas gdy w kwietniu zaledwie 2 proc., a spadku 36 proc. (w kwietniu – 78 proc.). Analiza branżowa pokazuje, że najszybciej do normalności sprzed pandemii wracają firmy usługowe, transportowe oraz hotele i restauracje.

Wartość głównego indeksu Barometr COVID-19 wciąż pozostaje poniżej progu 50 pkt., co oznacza, że warunki do rozwoju sektora MŚP są oceniane jako niekorzystne. Jednak są zdecydowanie lepsze niż w dwóch pierwszych pomiarach przeprowadzonych na zlecenie EFL po wybuchu epidemii koronawirusa w Polsce, czyli w marcu (32,5 pkt.) i w kwietniu (40,8 pkt.).

- Najświeższe wyniki naszego badania są dla nas pozytywnym zaskoczeniem. Po niemal trzech miesiącach epidemii widzimy uspokojenie nastrojów wśród mikro, małych i średnich firm. Właściwie można je porównać do czasu z początku tego roku, kiedy jeszcze nikt nie myślał o takich zawirowaniach zdrowotnych i gospodarczych, z jakimi mieliśmy do czynienia. Słabnąca pandemia, odblokowywanie kolejnych gałęzi gospodarki, wsparcie rządowe spowodowały, że coraz więcej przedsiębiorców lepiej ocenia płynność finansową swoich firm i prognozuje zwiększenie sprzedaży w najbliższych tygodniach. Czy zatem możemy powiedzieć, że polska gospodarka wróciła do normalności? Z pewnością nie, to będzie długofalowy proces, którego mamy jednak już początek. Rehabilitacja polskiego MŚP, po zakończeniu której ten sektor wróci do pełnej formy, może potrwać nawet 2-3 lata – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Więcej klientów, ale nie inwestycji

Prawie wszyscy respondenci majowego Barometru COVID-19 (92,8 proc.) planują zachować dotychczasowy poziom inwestycji i większość z nich (65,2 proc.) spodziewa się utrzymać podobne, jak w ostatnich miesiącach, zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. W tych obszarach polscy przedsiębiorcy zachowują jeszcze ostrożność.

W porównaniu z marcowym i kwietniowym pomiarem zdecydowanie poprawiły się prognozy dotyczące sprzedaży i płynności finansowej. Zwiększenia zamówień w najbliższym miesiącu oczekuje prawie 17 proc. firm, w kwietniu tego zdanie było niecałe 2 proc., a tego samego poziomu sprzedaży spodziewa się 46 proc. zapytanych, podczas gdy w kwietniu odsetek ten wyniósł tylko 19 proc. Jej spadku obawia się 36 proc. badanych, w kwietniu było to 78 proc. W konsekwencji więcej przedsiębiorców optymistyczniej patrzy na płynność finansową swoich biznesów. O ponad połowę zmniejszyła się liczba zarządzających MŚP, którzy obawiają się niższej płynności (z 76 proc. w kwietniu do 37 proc. na koniec maja br.), a z 1,5 proc. do 17 proc. wzrosła grupa firm liczących na lepszą sytuację finansową.

Idzie lepsze niezależnie od wielkości biznesu

Biorąc pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa, mniejszy pesymizm w porównaniu z marcem i kwietniem tego roku można zaobserwować u wszystkich rodzajów firm. W przypadku najmniejszych zatrudniających do 9 pracowników w maju został odnotowany (wzrost o 5 pkt. do 45 pkt.), małych (wzrost o 6,8 pkt. do 48 pkt.) i średnich (wzrost o 7 pkt. do 48 pkt.).

Firmy usługowe i transportowe w najlepszych nastrojach, hotele i restauracje liczą na sezonowe odbicie

Analiza wyników Barometru COVID-19 w podziale na branże pokazuje, że w trzech branżach po początkowym spadku na koniec marca br. nastroje wróciły do poziomu sprzed pandemii. Dotyczy to branży usługowej, transportowej i HoReCa. Subindeks dla usług w maju br. jest nawet nieco wyższy niż w I kwartale br. (pomiar realizowany w styczniu – 46,5 pkt.) i wyniósł 47, 3 pkt. Podobnie jest z firmami transportowymi – w maju subindeks wyniósł 47,7 pkt., podczas gdy na początku tego roku 46,1 pkt. Zaskakujący może być wynik dla sektora HoReCa – na koniec maja wyniósł 51,9 pkt. i był tylko o 1,6 pkt. niższy niż w styczniu tego roku. Co więcej, jest to najwyższy wynik wśród wszystkich sześciu badanych branż, z największym odbiciem w stosunku do kwietniowego pomiaru (wówczas wynik wyniósł niecałe 41 pkt.) i jako jedyny powyżej poziomu ograniczonego rozwoju, który wynosi 50 pkt.

W pozostałych trzech branżach (budownictwo, handel i produkcja) także odnotowano mniejszą dynamikę spadku, jednak wskaźnik jest nadal niższy w porównaniu ze stanem na początku roku. Subindeks dla firm budowlanych wyniósł na koniec maja br. 46 pkt. (w styczniu br.  – 57 pkt.), dla firm handlowych – 45 pkt. (w styczniu br. – 52 pkt.), a dla firm produkcyjnych – 46 pkt. (w styczniu br. – 53 pkt.).

Źródło: EFL

www.efl.pl

Dodatkowe informacje:

Barometr COVID – 19 to dodatkowe badanie towarzyszące Barometrowi EFL, zapoczątkowane w marcu 2020 roku w celu diagnozy wpływu pandemii koronawirusa na przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Badanie jest realizowane co miesiąc.

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm.

Pierwsza edycja badania Barometr COVID – 19 odbyła się w dniach 17 marca-1 kwietnia 2020 roku. Druga edycja została przeprowadzana w dniach 20-30 kwietnia 2020 roku. Aktualna, trzecia edycja, odbyła się w dniach 18-30 maja 2020 roku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764