logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

W Polsce zbyt mało ulic handlowych, a za dużo centrów handlowych

  PR 12.08.2013, przeczytano 2623 razy
ilustracja
Joanna Mroczek

W Polsce znacznie popularniejsze niż ulice handlowe są centra handlowe, inaczej niż w Europie Zachodniej. Co więcej, na polskim rynku wciąż budują się nowe centra handlowe. Analitycy podkreślają jednak, że między tymi typami przestrzeni handlowej powinna być zachowana równowaga i konkurencja. Rozwojowi ulic handlowych sprzyja duża liczba turystów, dlatego w Polsce przoduje pod tym względem Kraków.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-polsce-zbyt-malo-ulic-handlowych%2C-a-za-duzo-centrow-handlowych,19436,artykul.html

 – W Europie Zachodniej znacznie bardziej rozbudowane są ulice handlowe. Tam ma miejsce główny handel, podczas gdy w Polsce i w krajach Europy Wschodniej to centra handlowe wiodą prym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Mroczek, dyrektor działu badań rynku i doradztwa CBRE. – Ten rozwój powinien być równoległy i w ten sposób zachowana byłaby równowaga rynkowa oraz konkurencja. To dałoby też bodziec do dalszego rozwoju handlu, a nowe powstające obiekty byłyby wyższej jakości.

Mroczek podkreśla, że w Polsce, podobnie jak w innych krajach w regionie, dominacja centrów handlowych wynika z historii. Gdy po transformacji powierzchnia handlowa zaczęła gwałtownie rosnąć, dużo łatwiej było budować centra handlowe.

 – Znacznie łatwiej jest postawić centrum handlowe niż rozbudować ulice handlową, gdzie liczba właścicieli poszczególnych sklepów i jednostek handlowych jest bardzo duża i wszystkie sprawy związane z posiadaniem tych obiektów są dość trudne do przeprowadzenia. Znacznie łatwiej jest z centrum handlowym, gdzie kupujemy działkę, uzyskujemy pozwolenie na budowę i dostarczamy jeden produkt pod nadzorem jednej firmy – mówi Mroczek.

Według niej wpływ na słaby rozwój ulic handlowych w Polsce ma również pogoda oraz to, że centra handlowe stały się dla wielu osób miejscem spędzania wolnego czasu i ośrodkami rozrywki.

Ulice handlowe lepiej rozwijają się tam, gdzie jest więcej turystów. Dlatego więcej ich jest w Krakowie, a nawet Poznaniu i Wrocławiu niż w Warszawie. Dodatkowo to one przyciągają luksusowe marki, które niechętnie wchodzą do centrów handlowych ze względu na niewystarczającą jakość przestrzeni handlowej.

Według CBRE to jednak centra handlowe będą rozwijać się szybciej niż ulice handlowe. Może się to zmienić wraz z napływem turystów i rozwojem polskich miast. Także nowe inwestycje mogą wpłynąć na zmianę proporcji pomiędzy typami przestrzeni handlowej. Nie można mówić jednak o idealnej proporcji pomiędzy tymi dwoma typami przestrzeni. Najważniejsza jest konkurencja, dzięki której firmy będą mogły wybierać między wysokiej jakości przestrzeniami.

Źródło: CBRE, Newseria,

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764