logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Warsaw Principles ZFPR: etyka i sztuczna inteligencja w public relations

  PR 13.05.2024, przeczytano 275 razy
ilustracja

Związek Firm Public Relations przyjął „Warsaw Principles”, czyli zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR, opracowane przez Międzynarodową Organizację Konsultantów do Spraw Komunikacji (The International Communications Consultancy Organisation - ICCO). Biorąc pod uwagę szybki rozwój AI, zasady te stanowią pomoc przy organizowaniu procesów oraz rozwiązywaniu dylematów etycznych, jakie pojawiają się podczas wykorzystywania przez PR-owców rozwiązań AI.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/warsaw-principles-zfpr%3A-etyka-i-sztuczna-inteligencja-w-public-relations,404186,artykul.html

„Warsaw Principles” to zbiór dziesięciu kluczowych zasad dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji przez profesjonalistów PR. Zostały one przyjęte przez stowarzyszenia członkowskie ICCO podczas ICCO Global Summit, które odbyło się w październiku 2023 r. w Warszawie. Pracami nad ich powstaniem kierowała Christina Forsgård – ICCO Ethics Chair.

– Szybki rozwój sztucznej inteligencji stanowi dla naszej profesji unikalną okazję do przyspieszonego rozwoju, ale stwarza również szereg wyzwań etycznych, z którymi musimy się zmierzyć. W miarę rozwoju tej technologii, zwłaszcza w kontekście deepfake'ów, teorii spiskowych i hybrydowych zagrożeń dla demokracji, konieczne jest utrzymanie zaufania do naszej profesji. Warsaw Principles to więcej niż tylko wytyczne; stanowią one etyczny kompas dla profesjonalistów ds. komunikacji na całym świecie, który ma nam pomóc to zaufanie utrzymać. Wyposażeni w sztuczną inteligencję, nadal mamy obowiązek priorytetowego traktowania w naszych komunikatach faktów opartych na nauce i dbania o to, by każda wiadomość była przejrzysta i nie budziła wątpliwości co do swojej intencji – podkreśla Grzegorz Szczepański, ICCO President.

ilustracjastrzałka

„Warsaw Principles” stanowią punkt odniesienia dla PR-owców i pomagają radzić sobie ze złożonymi kwestiami etycznymi związanymi z AI. Przyjęcie i zaadaptowanie do specyfiki polskiego rynku tych zasad przez Związek Firm PR oraz deklaracja przestrzegania ich przez wszystkie agencje PR zrzeszone w ZFPR, to krok w kierunku budowania zaufania, przejrzystości i zapewnienia, że sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w sposób etyczny i zgodny z interesem społecznym.

– Rozwój sztucznej inteligencji i powiązanych z nią technologii, jak również towarzyszący w tym procesie obieg danych i informacji odbywa się ponad granicami państwowymi. Dlatego tak ważne jest zharmonizowane podejście do wyzwań jakie niesie ze sobą AI, a to wymaga przede wszystkim przyjęcia wspólnej definicji i zapewnienia przestrzegania podstawowych wartości. Etyczne korzystanie ze sztucznej inteligencji zaczyna się od dobrego zarządzania i internalizacji tych zasad w organizacjach i agencjach, zaś obowiązek odpowiedzialnego korzystania z tych technologii spoczywa na wszystkich pracownikach PR. Zależy nam, aby AI koncentrowało się na człowieku i wykorzystane było w służbie ludzkości. Pełny jego potencjał będziemy mogli odkryć wyłącznie świadomi zagrożeń i ograniczeń z jakimi jest związane – mówi Daria Tworek, Wiceprezeska ZFPR.

Sztuczna inteligencja i oparte na niej technologie są coraz częściej wykorzystywane przez profesjonalistów PR w codziennej pracy. Według raportu Muck Rack „The State of AI in PR”, w 2023 roku aż 61% PR-owców już korzystało ze sztucznej inteligencji lub zainteresowało się jej wykorzystaniem. Zaawansowane algorytmy AI umożliwiają m.in. szybszą analizę dużej ilości danych, skuteczne monitorowanie mediów i danych o firmie, produkcie lub kampanii czy automatyzacje zadań, takich jak tworzenie raportów, przygotowywanie personalizowanych komunikatów, a to przekłada się na zwiększenie efektywności pracy.

Wraz z rosnącym znaczeniem AI rosną także obawy dotyczące zagrożeń etycznych, zwłaszcza związanych z uprzedzeniami i dezinformacją. Jak wynika z badania „The State of PR Technology 2023” przeprowadzonego przez Prowly, fake newsy oraz potencjalne ryzyka nadużycia lub manipulacji treściami w celu rozpowszechniania dezinformacji, są w opinii PR-owców największymi zagrożeniami związanymi z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji (wskazane przez 63,9% respondentów).

Korzystając z zasad „Warsaw Principles”, profesjonaliści PR mogą w sposób odpowiedzialny wykorzystywać sztuczną inteligencję do tworzenia różnorodnych treści, zarządzania komunikacją w sytuacjach kryzysowych i problemowych oraz budowania pozytywnych, a także opartych na zaufaniu relacji z dziennikarzami i innymi interesariuszami. Najważniejsze zasady „Warsaw Principles” podkreślają potrzebę informowania o wykorzystaniu materiałów wygenerowanych przez AI czy sprawdzania wiarygodności informacji, danych i analiz przed ich wykorzystaniem, biorąc szczególnie pod uwagę potencjał sztucznej inteligencji do rozpowszechniania i wytwarzania dezinformacji. Należy także zadbać o to, żeby materiały tworzone z wykorzystaniem różnych narzędzi AI, były weryfikowane przez profesjonalistów, a także dokonywać ich korekty w razie potrzeby. Konieczne jest również okazanie poszanowania praw autorskich i własności intelektualnej.

Sztuczna inteligencja, mimo że jest zaawansowaną technologią, powinna być traktowana jako uzupełnienie, a nie zastępstwo dla człowieka, ludzkiej wiedzy, umiejętności oceniania sytuacji czy kreatywności, które są kluczowe w pracy profesjonalistów PR.

Źródło: Związek Firm Public Relations

www.zfpr.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Eksperci i naukowcy na rzecz kampanii „Zdrowie w zasięgu”
Rusza ogólnopolska kampania „Zdrowie w Zasięgu”, mająca na celu promowanie osiągnięć i potencjału nowoczesnej medycyny, wynikających z rozwoju telekomunikacji, zwłaszcza usług mobilnych. Kampania organizowana jest przez bloga „Na fali nauki” przy współpracy ekspertów i naukowców.
Samoregulacja ds. etycznej reklamy suplementów diety
Rada Reklamy wypracowała najbardziej aktualną w Polsce, kompleksową samoregulację ds. etycznej reklamy suplementów diety. Samoregulacja stała się ważną częścią Kodeksu Etyki Reklamy. Rada Reklamy jest dumna, że branża reklamowa stworzyła i wprowadziła do Kodeksu Etyki Reklamy ten dokument. Dzięki niemu Rada Reklamy zrobiła kolejny pionierski krok, aby zwiększyć...
VML z wyróżnieniem w raporcie Agencja Reklamowa Roku
Podczas uroczystej Gali Marketerów, Agencji Reklamowych i Domów Mediowych redakcja Media Marketing Polska przyznała nagrody dla najlepszych agencji reklamowych i domów mediowych w Polsce, w tym dla VML. 
Orion Woman: kreowanie marki osobistej
14 czerwca 2024 roku we wnętrzach Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie, odbędzie się trzecia edycja Orion Woman. Wydarzenie zgromadzi ekspertki z digital marketingu, które podzielą się swoimi strategiami na skuteczne kreowanie i promowanie marki osobistej. To niepowtarzalna okazja, aby nauczyć się od liderów branży, jak wzmacniać swoją widoczność i budować trwałe relacje w...
Joanna Brodzik ambasadorką marki Fine Life
Celem najnowszej kampanii „Gotowanie na wyzwanie z Joanną Brodzik” jest zbudowanie rozpoznawalności produktów marki własnej Fine Life, w ofercie której dostępnych jest około 400 wysokiej jakości artykułów w atrakcyjnej cenie. Cykl składa się z ośmiu odcinków, które co miesiąc będą pojawiały się na kanale Youtube, dedykowanej stronie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764