Uchwała warszawska została przegłosowana 16 stycznia 2020 roku. 25 lutego Wojewoda Mazowiecki opublikował rozstrzygnięcie nadzorcze i stwierdził nieważność całej uchwały. Powodem takiej decyzji jest niezgodność uchwały z prawem.
Wojewoda zwrócił uwagę na:
- Naruszenia proceduralne – uchwalono uchwałę inna niż ta, którą przedstawiono mieszkańcom i przedsiębiorcom na etapie wyłożenia,
- Przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego – uchwała może regulować tylko te elementy, na które pozwala ustawa; tymczasem dokument w kilkudziesięciu miejscach narusza prawo.
Pamiętajmy, że rozstrzygniecie nadzorcze NIE ODNOSI się do kwestii konieczności uporządkowania przestrzeni publicznej, a jedynie do kwestii zgodności uchwały z obowiązującym prawem. Można się z nim zapoznać pod adresem: https://edziennik.mazowieckie.pl/WDU_W/2020/2529/akt.pdf
Do 25 marca miasto może odwołać się od rozstrzygnięcia nadzorczego do WSA. Jeżeli tak się stanie, zapewne w ciągu kilku miesięcy zostanie wyznaczony termin rozprawy. Uchylenie rozstrzygnięcia będzie wiązało się z przywróceniem uchwały wraz ze wszystkimi terminami w niej określonymi. Jeżeli sąd przyzna rację Wojewodzie, miasto może odwołać się do NSA. Możliwy jest również scenariusz zawieszenia przez WSA sprawy do czasu decyzji Trybunału Konstytucyjnego o zgodności ustawy z Konstytucją. Należy pamiętać, że sprawą uchwały zajmuje się UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta).
https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16204
Ponieważ sprawa uchwały warszawskiej nie jest definitywnie rozstrzygnięta, przedstawiamy podstawowe zapisy projektu:
Na podstawie przygotowanego przez IGRZ Raportu OOH 2018, zdjęcia: Google
- strefy – 3, dodatkowo uchwała wyodrębnia ciągi komunikacyjne;
- maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2;
- reklama na elewacji podczas remontów – może być eksponowana maksymalnie przez 9 miesięcy, raz na 5 lat;
- reklama na elewacji – tylko na elewacjach bez okien (z zastrzeżeniami);
- szyldy – liczba i wielkość szyldów są ograniczone, preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
- zakazy – umieszczanie reklam na oknach, dachach budynków, przed budynkami publicznymi, w bliskiej odległości od siebie, na terenach ochrony konserwatorskiej i przyrodniczej i wiele innych;
- reklama cyfrowa – w dużym stopniu ograniczona możliwościami technicznymi;
- okres dostosowania – 2 lata;
- warunki dostosowania – praktycznie nieokreślone;
- prawa nabyte – nieuwzględnione.
Z całym projektem można zapoznać się pod adresem: https://edziennik.mazowieckie.pl/WDU_W/2020/1373/akt.pdf
Po ponad 3 latach pracy nad uchwałą, miasto nie prezentuje nawet strony internetowej, informującej o projekcie i zasadach, jakie planuje wprowadzić w mieście.
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej