logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Warszawska uchwała krajobrazowa pod lupą UOKiK

  PR 10.02.2020, przeczytano 264 razy

Obawy urzędu budzi możliwość stworzenia monopolu jednej spółki – AMS S.A. i wyeliminowania z rynku wielu firm z branży reklamowej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/warszawska-uchwala-krajobrazowa-pod-lupa-uokik,385621,artykul.html

Sprawdzi to prezes UOKiK Tomasz Chróstny, który wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Uchwała Rady Miasta st. Warszawy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (tzw. uchwała krajobrazowa) została przyjęta 16 stycznia 2020 roku. Ma wejść w życie na początku maja, a okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych ma wynieść dwa lata. Proponowane przepisy regulują kwestie stawiania nośników reklamowych na terenie Warszawy. W praktyce jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy na obszarze Miasta Stołecznego Warszawy będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej, kontrolowane obecnie przez jednego dostawcę treści. Uchwała może skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, prowadzącym do powstania monopolu dla wieloletniego, wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej.

- Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej. Realizując obowiązki ustawowe i stojąc na straży ochrony konkurencji, podjąłem niezwłocznie decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego. Zweryfikujemy, czy przyjęcie przepisów krajobrazowych narusza zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Do urzędu napłynęły skargi oraz informacje od sygnalistów, w których zwracano uwagę, że nowe przepisy mogą naruszać prawo konkurencji. Po zapoznaniu się z treścią Uchwały krajobrazowej Rady Miasta st. Warszawy, podobnych regulacji w innych miastach Polski oraz rozpoznaniu możliwych skutków tejże regulacji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. UOKiK zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej. Urząd nie wyklucza dalszych działań, w tym wszczęcia postępowania antymonopolowego w przypadku potwierdzenia naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Źródło: UOKiK

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Wpływ koronawirusa na polskie przedsiębiorstwa”
Prezesi firm nie mają złudzeń - koronawirus wpłynie negatywnie na ich przedsiębiorstwa. Przyznaje tak 69% respondentów w najnowszym badaniu firmy rekrutacyjnej i outsourcingowej Devire. Jak pracodawcy radzą sobie z obecną sytuacją? Jakie straty poniesie biznes?
Ulgi podatkowe dla firm pomagających w walce z koronawirusem
W związku z obecną sytuacją nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, wiele firm zmaga się z ogromnymi problemami. W tym celu rząd przygotował ustawę - tzw. „Tarczę antykryzysową”, która ma ułatwić firmom funkcjonowanie i pozwolić im przetrwać ten trudny czas. Dodatkowo dla firm, które chcą przyłączyć się do pomocy z walką z wirusem,...
Przygotowany przez rząd projekt nowelizacji specustawy dotyczącej walki z koronawirusem przewiduje kilka rozwiązań mających ułatwić pracodawcom stosowanie elastycznego czasu pracy. Portal Prawo.pl zwraca uwagę, że podobne zapisy już istnieją w Kodeksie Pracy, a zmiana może ograniczyć krąg podmiotów uprawnionych do ich stosowania.
Tarcza… kryzysowa, czyli jak wpędzić gospodarkę w spiralę pogłębiającego się kryzysu
Rozczarowanie – firmy branży targowej nazywają tak to, co znalazło się w tzw. Tarczy Antykryzysowej. - Do końca wierzyliśmy, że rząd uwzględni nasze propozycje. Zabrakło dużej części postulowanych rozwiązań, które pozwoliłby poprawić płynność firm niezależnie od ich wielkości – mówi Beata Kozyra – prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT),...
Next.gazeta.pl zaprasza na cykl „#Bizneswalczy”
W serwisie Next.Gazeta.pl zadebiutowały materiały dziennikarskie z nowego cyklu specjalnego „#BiznesWalczy”. Redakcja biznesowo-technologicznego serwisu portalu Gazeta.pl prezentuje w nim obecną sytuację kryzysową z punktu widzenia przedsiębiorców, zachęcając firmy do walki o ich biznes.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764