logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wartość personalizacji. Raport IAB Europe

  PR 13.04.2025, przeczytano 239 razy
ilustracja

Ponad 50% konsumentów w UE woli reklamy dopasowane do ich potrzeb. Co więcej, wielu z nich zdaje sobie sprawę, że personalizacja reklam jest kluczowym elementem finansowania bezpłatnych usług online. Takie dane dzisiaj opublikował IAB Europe, który w najnowszym raporcie prezentuje wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar Media na temat stosunku użytkowników do reklamy targetowanej w odniesieniu do ochrony danych w internecie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wartosc-personalizacji.-raport-iab-europe,408382,artykul.html

Raport pt. „Optimisation over reform – Understanding EU consumers’ perception and knowledge of the ad-funded internet and related privacy rights issues („Optymalizacja zamiast regulacji – co konsumenci w UE wiedzą na temat internetu finansowanego z reklam i związanych z tym kwestii prawa do prywatności”) podnosi ważne kwestie nie tylko dla rynku, ale też samych użytkowników sieci, które mogą mieć wpływ na przyszły obraz internetu i reklamy cyfrowej. W badaniu wzięli udział również polscy internauci.

Równolegle w UE trwają konsultacje kolejnego po RODO i DSA projektu nanoszącego obowiązki na branżę reklamy cyfrowej. Digital Fairness Act miałby skupić się bowiem na ograniczeniu m.in. personalizacji reklamy kierując się bezpieczeństwem danych konsumentów, to z kolei budzi poważne obawy dotyczące przeregulowania rynku internetowego.

Reklama spersonalizowana to jeden z kluczowych sposobów dotarcia do użytkowników w sieci. Europejscy konsumenci czerpią znaczną wartość z usług online finansowanych z reklam. Jeśli spersonalizowane reklamy zostaną ograniczone, wydawcy staną w obliczu spadku przychodów i będą zmuszeni do wprowadzenia modeli subskrypcji lub paywall. W rezultacie powstałby internet dwupoziomowy – wolny dla tych, których stać na płacenie i ograniczony dla wszystkich innych.

Internet – bezpieczny czy darmowy?

Niemal 60% ankietowanych konsumentów w UE uważa, że wymiana ich danych na darmowy dostęp do treści jest uczciwa. Z drugiej strony ponad połowa badanych jest zaniepokojona tym, czy firmy przestrzegają istniejących przepisów dotyczących prywatności, mimo że przepisy takie jak RODO i Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) zapewniają już solidne ramy ochrony danych użytkowników.

To pokazuje, że użytkownicy nie sprzeciwiają się samej personalizacji, a raczej chcą większej przejrzystości i kontroli nad sposobem wykorzystywania ich danych. Wiele wskazuje na to, że niskie zaufanie do platform wykorzystujących dane w celach reklamowych może być spowodowane brakiem wiedzy o aktualnych normach prawnych w tym zakresie.

Czy zatem odejście od personalizacji nadal jest najlepszym z możliwych rozwiązań, które mogłoby podnieść zaufanie wśród konsumentów? Badanie przeprowadzone przez Kantar dla IAB Europe pokazuje, że znacznie większą rolę w kwestii bezpieczeństwa danych odgrywa skuteczne egzekwowanie przepisów, które zostały już wdrożone. Wybór między bezpieczeństwem danych w sieci, a możliwością personalizacji w tym przypadku zdaje się być bezzasadny.

Polska na tle Europy 

Według Raportu IAB Europe Polscy internauci wyróżniają się na tle Europy pod względem zaufania do regulacji dotyczących prywatności i akceptacji personalizowanych reklam: 

  • 65% Polaków wykazało się poprawną wiedzą na temat przepisów ochrony prywatności, co przewyższa średnią europejską wynoszącą 63%. 
  • Aż 60 % Polaków akceptuje wszystkie zgody na przetwarzanie danych w porównaniu do średniej europejskiej na poziomie 54%. 
  • Częstszym powodem wyrażenia zgód na przetwarzanie danych jest dla Polaków oczekiwanie bardziej spersonalizowanych reklam i treści (20%). Średnia unijna wynosi w tym przypadku 16%.   
  • W Polsce odnotowano wyższy poziom zaufania do regulacji dotyczących ochrony prywatności (30%) niż średnia europejska (25%) .

– Wnioski z raportu IAB Europe pokrywają się z wynikami badań, które prowadzimy od lat w Polsce.  Polacy wiedzą, że strony internetowe zbierają informacje o tym, co robią w sieci (90%), a blisko 70% z nich wie, że reklamy są dostosowywane do wcześniejszych zachowań w internecie. (1)

Ponadto na pytanie o rozważenie płatnej subskrypcji w zamian za eliminację reklam bądź ograniczenie ich liczby, aż 45% badanych Polaków odpowiedziało negatywnie (2) – komentuje Włodzimierz Schmidt.

Optymalizacja zamiast regulacji

Wyniki badania IAB Europe jednoznacznie wskazują, że źródła problemów z zaufaniem konsumentów są zdefiniowane niewłaściwie. Przy położeniu nacisku na skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów prawnych takich jak Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) i ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) rynek jest w stanie zapewnić bezpieczny ekosystem wzmacniający pozycję użytkowników bez niszczenia modelu opartego na reklamach.     

Debata UE na temat targetowania reklam nie powinna ograniczać się do prostego wyboru między prywatnością a wolnym internetem finansowanym z reklam. Ustawodawcy powinni wyjść poza powszechną narrację „prywatność kontra wolny internet” i wziąć pod uwagę inne ważne czynniki.

Zmiana narracji leży nie tylko w interesie branży reklamowej, ale również nas wszystkich jako konsumentów i użytkowników sieci. Ograniczenie spersonalizowanych reklam nie rozwiąże problemu i z pewnością będzie miało swoją cenę dla europejskich internautów. IAB Polska zamierza wziąć udział w dyskusji na temat roli personalizacji w ochronie danych konsumentów oraz wyjść ze swoim stanowiskiem do osób odpowiedzialnych za system prawny w Polsce oraz regulatorów i organizacji związanych z rynkiem cyfrowym. Tylko takimi działaniami jesteśmy w stanie podnieść świadomość i zaufanie internautów do reklamy targetowanej. – mówi Włodzimierz Schmidt.

Badanie objęło użytkowników Internetu w wieku 16 lat i starszych na 12 rynkach europejskich, aby zapewnić reprezentatywną próbę konsumentów z UE. Łącznie przeprowadzono 10 500 wywiadów po 1 000 w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, Szwecji, Holandii, Czechach i Belgii oraz po 500 w Danii, Irlandii i Norwegii.

Webinar

Aby dokładnie poznać wyniki Raportu, zapraszamy do udziału w webinarze IAB Europe i Kantar Media z ekspercką analizą liderów branży i decydentów UE. Eksperci omówią nastroje konsumentów, implikacje polityczne i przyszłość cyfrowego ekosystemu finansowanego z reklam. Wydarzenie odbędzie się 15 kwietnia o godzinie 15:00. Udział bezpłatny.

Link do rejestracji: us02web.zoom.us/webinar/register/WN_zlcx5q79Ssy5MNGjXiqgpA#/registration

Źródło: IAB Polska

iab.org.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Największy raport o SEO i Content Marketingu w polskim e-commerce
Prawie 150 stron danych, analiz i komentarzy. 1000 sklepów e-commerce, 200 decydentów, 13 ekspertów Harbingers i dziesiątki partnerów branżowych.... 8.05.2025 oficjalnie swoją premierę ma raport E-commerce 2025: Prognozy przychodów z SEO i Content Marketingu w dobie AI — największe opracowanie o roli treści i widoczności w rozwoju sklepów internetowych w Polsce. 
SEMbook 2025, czyli najnowsze trendy w SEO i PPC
Search Ads 360, Allegro, Meta Ads czy wizytówki Google – to m.in. narzędzia, które wraz z algorytmami dynamicznie zmieniają marketing w wyszukiwarkach. W jaki sposób wykorzystać galopujące zmiany? Jak unikać pułapek błyskawicznie rozwijających się algorytmów i czerpać maksymalne korzyści z AI i automatyzacji? Nowe strategie, świeże podejścia, błyskotliwe...
Targi w Polsce w 2024 roku: kondycja branży targowej w raporcie PIPT
Branża targowa w Polsce umacnia swoją pozycję – wynika z raportu „Targi w Polsce w 2024 roku”, przygotowanego przez Polską Izbę Przemysłu Targowego (PIPT). W minionym roku branża zanotowała wzrost, zarówno jeśli chodzi o liczbę wydarzeń, zwiedzających, jak i o liczbę wystawców.
Majowe wydanie Werbe!PUNKT
Najnowsze, trzecie wydanie magazynu Werbe!PUNKT jest już w dystrybucji i trafia bezpośrednio do dystrybutorów artykułów promocyjnych na rynku niemieckojęzycznym.
Connected TV bez tajemnic – poradnik reklamy CTV
Co drugie mieszkanie w Polsce wyposażone jest w telewizor podłączony do internetu. Urządzenie, które użytkownikom daje dostęp do treści telewizyjnych, ale też wideo na żądanie, aplikacji czy streamingu muzyki dla branży reklamowej jest nowym, dynamicznie rosnącym ekosystemem reklamowym. Szacunki mówią, że na reklamę w środowisku CTV marketerzy w Polsce wydają...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764