logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Web 2.0 - chwilowy trend czy rewolucja?

  PR 22.07.2006, przeczytano 5046 razy

Termin Web 2.0 robi ostatnio zawrotną karierę. Mnożą się serwisy zaliczane do kategorii web-dwa-zero i rośnie liczba ich użytkowników (a niektórzy mówią wprost: wyznawców). I nikomu specjalnie nie przeszkadza fakt, że Web 2.0 nie ma nawet porządnej definicji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/web-2.0---chwilowy-trend-czy-rewolucja,4237,artykul.html

Web 2.0 to typowy buzzword, modne powiedzonko, które jest przy tym na tyle pojemne, że kryje w sobie szereg różnych znaczeń. Czym innym jest ten termin dla informatyka, czym innym dla grafika, a czymś jeszcze innym dla speca od marketingu. W sensie technicznym Web 2.0 można tłumaczyć jako pewien trend polegający na szerokim zastosowaniu nowych technik (takich jak AJAX czy XHTML) i kanałów dystrybucji treści (np. RSS). W znaczeniu bardziej ogólnym natomiast oznacza on nowy etap rozwoju Internetu, gdzie dominującą rolę odgrywają serwisy społecznościowe, a ich podstawowym wyznacznikiem, znakiem firmowym, jest to, że ich (współ)twórcami są sami użytkownicy.

Internauta spod znaku web-dwa-zero publikuje swoje zdjęcia, pokazuje filmy (nieraz kręcone po prostu przy użyciu telefonu komórkowego), prowadzi bloga, komentuje wydarzenia i bierze czynny udział w forach dyskusyjnych. By lepiej pokazać czym jest Web 2.0 stworzono termin Web 1.0. Najczęściej demonstrowanym przykładem ilustrującym co do jakiego świata należy jest wskazanie Wikipedii (kategoria jak najbardziej 2.0) - którą tworzą i redagują sami internauci - i skonfrontowanie jej z Britannica Online (a to już przedstawiciel poprzedniej epoki), która w tym zestawieniu oczywiście ma być tą gorszą stroną, kostyczną i anachroniczną.

Światowi liderzy nurtu Web 2.0 to między innymi takie serwisy jak wspomniana już Wikipedia, Flickr.com czy Flock.com, YouTube.com, MySpace.com, serwisy umożliwiające wymianę kontaktów, jak LinkedIn, a także całe mnóstwo serwisów pozwalających na swobodne blogowanie. Większość witryn web-dwa-zero wyróżnia się funkcjonalną prostotą, powszechnością i łatwością dostępu oraz lekkim, swobodnym charakterem. Wiele z tych serwisów sprawia wrażenie tanich, w sensie niewymagających dużych nakładów finansowych związanych z uruchomieniem i prowadzeniem, ale są to tylko pozory. Anglojęzyczni (zazwyczaj) liderzy doczekali się wielu lokalnych naśladowców. Również w Polsce stale rośnie liczba nowych serwisów społecznościowych i nic na razie nie wskazuje na to, żeby ta tendencja miała się zmienić. Wiele z nich zapewne nie przetrwa próby czasu i zasili cmentarzysko nieudanych projektów internetowych, ale wiele już teraz można śmiało nazwać projektami, które osiągnęły sukces.

FilmWeb - polski sposób na Web 2.0
Serwis FilmWeb.pl jest bardzo dobrym przykładem polskiego serwisu społecznościowego, który wypracował własną formułę i który doskonale radzi sobie na trudnym rynku internetowym. Serwis jest największym i najczęściej odwiedzanym polskim portalem filmowym - obecnie posiada on ponad 1,5 mln unikalnych użytkowników (real users), a średni czas odwiedzin to 17 minut na użytkownika. FilmWeb.pl zbudował największą polskojęzyczną bazę filmową na świecie, na którą składa się już ponad 270 tysięcy filmów i ponad 570 tysięcy ludzi ze świata filmu.

Zdecydowaną wiekszość treści portalu tworzą właśnie użytkownicy. Każdy zarejstrowany użytkownik zyskuje swoją własną przestrzeń, może wyrażać własne opinie, polemizować z innymi Internautami. Twórcy serwisu zwracają uwagę, że użytkownicy - jak w każdej wiekszej grupie społecznej - dzielą się na bardziej aktywnych i mniej. Ci zdecydowanie częściej i mocniej uczestniczący w życiu społeczności FilmWeb.pl pełnią równocześnie funkcję ambasadorów marki. Społecznościowy wymiar serwisu - możliwośc wypowiedzi i wymiany opnii, blogi, prywatne strony, a także interaktywne konkursy - jest zarazem jego mocnym znakiem firmowym. Dodajmy, że znakiem idealnie wpisującym się w idee Web 2.0.

Źródło: IDMnet.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

No ja mam nadzieję, że rewolucja, a zmiany są na stałę. Już zdążyłem przywyknąć do wrzucania swoich linków, filmików na stronki. Teraz mi tylko brakuje własnego miejsca, tak żebym miał wszystkie swoje ulubione stronki u siebie. Nie zależnie czy w domu siedzę, czy niewiadomo gdzie.

,

W Sieci można znalesć coraz więcej róznego rodzajów serwisów Web 2.0
Ostatnio nawet znalazłem coś takeigo

www.narzekaj.pl

serwis pozwala użytkownikom ponarzekać sobie na to co ich boli w sumie ciekawa koncepcja

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764