logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Wideonauci 2023. Nawigowanie w świecie wielu ekranów, treści i mediów

  PR 01.12.2023, przeczytano 456 razy

Coraz więcej osób w Polsce płaci za dostęp do treści wideo w internecie. Przy stale powiększającej się ofercie serwisów, współdzielenie kont i opłat stało się siecią skomplikowanych zależności. Zdecydowana większość użytkowników płatnej telewizji nie rozważa rezygnacji z tej usługi. Telewizja pomimo spadków oglądalności to wciąż główne medium wideo w polskich domach. Jednocześnie przechodzi transformację za sprawą streamingu: internet staje się formą dystrybucji telewizji i rośnie widownia treści telewizyjnych na mniejszych ekranach. Przemianom ulega też korzystanie z YouTube w domach - widzowie oglądają więcej na ekranach telewizorów i coraz częściej śledzą konkretnych twórców i ich treści - to wnioski z najnowszego raportu “Wideonauci 2023” przygotowanego przez firmę Nielsen.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wideonauci-2023.-nawigowanie-w-swiecie-wielu-ekranow%2C-tresci-i-mediow,402301,artykul.html

Płacenie za treści wideo stało się powszechniejsze: połowa (50%) Polaków i Polek w wieku 16-74, mających dostęp do internetu płaci za dostęp do treści wideo. Jest to łączny wynik płatności zarówno w formie subskrypcji jak i dostępu do konkretnych wydarzeń/programów (tzw. pay per view) i oznacza on wzrost z 43% w porównaniu do 2021 roku. Zdecydowana większość widzów płacących za treści wideo korzysta z serwisów subskrypcyjnych: 40% (wzrost z 31% od 2021 roku), a skala pay-per-view utrzymuje się na podobnym poziomie (17% w 2023 i 2021).

Dynamika rynku serwisów VOD, łatwość wykupienia ale i rezygnacji z abonamentu sprawia, że płacący użytkownicy stanowią grupę, która ciągle się zmienia. Ten efekt wzmacnia powszechne współdzielenie kont, które dotyczy większości głównych subskrypcyjnych platform VOD. Widzimy wyraźnie w tegorocznej edycji badania, że dotychczasowe system współdzielenia zamienił się w skomplikowane sieci zależności, zapewniające użytkownikom dostęp do różnorodnych treści. W obiegu są nie tylko treści wideo ale też muzyczne, np. Spotify - komentuje Joanna Kopeć, Research & Insights Lead w Nielsenie.

Wśród widzów poszczególnych serwisów Nielsen wyróżnia pod względem płatności za serwisy VOD 4 grupy użytkowników: sumiennych subskrybentów, którzy płacą za abonament serwisu (sami lub w ramach własnego gospodarstwa), pakietowców płacących za serwis w pakiecie z innymi usługami, spółdzielców płacących za abonament wspólnie z innymi osobami (dzielących się dostępem do serwisu z innymi) oraz pasażerów na gapę, którzy nie płacą za serwis, a korzystają z wersji opłacanej przez innych. Serwisy dostępne w Polsce różnią się między sobą pod względem udziału poszczególnych grup ale spółdzielcy i pasażerowie na gapę stanowią znaczny udział widzów platform VOD (od 23% do 47% widzów). 

Mimo wzrostu popularności płacenia za serwisy VOD, tylko 8% użytkowników usług płatnej telewizji rozważa rezygnację z korzystania z usług z kablówek i platform satelitarnych. Świadczy to o uzupełniającym się charakterze obu usług.

Sama telewizja, mimo spadków widowni, stanowi lwią część czasu poświęcanego w domach na wideo. Jednocześnie przechodzi cyfrową transformację. Streaming staje się formą dystrybucji telewizji: 2% oglądalności w pierwszym półroczu 2023 roku to streaming treści telewizyjnych na ekranie telewizora. Rośnie również widownia telewizyjna na mniejszych ekranach: w 2021 roku 27% widzów w wieku 16-74 z dostępem do internetu zdarzało się oglądać treści telewizyjne na innych ekranach niż telewizor a aktualnie jest to 34% widzów.

Widzowie na poziomie języka włączają streaming treści telewizyjnych w zakres semantyczny „klasycznej telewizji”. Częściej podążają za treściami telewizyjnymi na inne ekrany niż telewizor. Znaczenie internetu jako formy dystrybucji telewizji będzie rosło w kolejnych latach - prognozuje ekspertka.

Widownia serwisu YouTube przenosi się na duży ekran: oglądalność na ekranach telewizorów wzrosła o ponad 43% w grupie widzów 4-74 w ostatnim roku i stanowi obecnie 24% całkowitej oglądalności YouTube na 4 ekranach. 

Zaobserwowaliśmy też wzrost znaczenia treści celowo tworzonych dla tej platformy oraz zwiększającą się lojalność widzów, którzy coraz częściej śledzą konkretnych twórców i kanały. Aktualnie wśród widzów YouTube w wieku 16-74, prawie połowa (49%) śledzi konkretnych twórców (wzrost o 9pp z 40% w 2021 roku) a 47% subskrybuje kanały na YouTubie (wzrost o 7pp z 40% w 2021 roku).

Źródło: Nielsen

nielsen.com

Dodatkowe informacje:

"Wideonauci 2023" to druga edycja syndykatowego raportu Nielsena, skupiającego się na zachowaniach i zwyczajach widzów związanych z konsumpcją treści wideo na 4 ekranach. 

Raport holistycznie pokazuje świat wideo łącząc różne perspektywy badawcze: dane behawioralne z pomiarów telemetrycznych Nielsena, badania jakościowe i badania ilościowe tak aby nadać kontekst temu co, ile i jak oglądają widzowie w Polsce, a przede wszystkim zaś odpowiada na fundamentalne pytanie „dlaczego?” I co w oceanie treści jest grubą rybą, a co płotką" - mówi Joanna Kopeć

Nielsen specjalizuje się w dziedzinie pomiaru widowni, danych i analiz dotyczących mediów, kształtującym przyszłość mediów. Mierząc zachowania we wszystkich kanałach i na wszystkich platformach, odkrywamy, co widzowie kochają, dajemy naszym klientom wiarygodne informacje, które napędzają ich działania.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Marek Czyż powraca do TVP Info z programem „Bez Retuszu”
W niedzielę, 03.03.2024 o godzinie 20:40, widzowie będą mieli okazję ponownie aktywnie uczestniczyć w programie „Bez Retuszu”, który powraca po przerwie. Będzie on transmitowany „na żywo”, zapewniając niepowtarzalną okazję do rozmowy poprzez wysyłanie SMS-ów, czy publikacje komentarzy w kanałach social media widzów z hasztagiem #BezRetuszu. Oprócz zaproszonych gości,...
Dziennikarze dla Planety
Dziennikarze i dziennikarki oraz twórcy internetowi odpowiedzialnie informujący na temat zmiany klimatu, konsekwentnie pogłębiający swoją wiedzę o klimacie zasługują na wsparcie i docenienie. Dlatego powstała strona www.dziennikarzedlaplanety.pl, prezentująca sylwetki, motywacje i pracę takich osób. Strona to niezależna od redakcji inicjatywa Fundacji Climate Strategies...
Magazyn „Spotkania z Zabytkami” - odświeżona forma i wzrost sprzedaży
„Spotkania z Zabytkami” to jedno z najstarszych czasopism popularnonaukowych w Polsce. Ukazuje się od 1977 roku. W czerwcu 2023 roku wydawanie magazynu przejął Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków. Pismo przeszło gruntowną modyfikację, poszerzając zakres tematyki o dziedziny takie jak: wzornictwo, sztuka, architektura. Magazyn stał się pismem o profilu...
Rynek reklamy w mediach – styczeń 2024
W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal za styczeń 2024.
Biuro Reklamy TVP ogłosiło zasady sprzedaży obowiązujące przy transmisjach Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2024. Mecze będą nadawane w TVP1, TVP2, TVP Sport, oraz na portalu i w aplikacji mobilnej TVP Sport. Pierwszeństwo zakupu - do 10 marca - mają oficjalni sponsorzy. Pierwszy etap sprzedaży czasu reklamowego dla pozostałych klientów rozpocznie się 11...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764