logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Więcej niż opakowanie: Choppy Bike na bazie rozwiązania Stora Enso

  PR 22.09.2022, przeczytano 1075 razy
ilustracjastrzałka

Jak pokazuje przykład Choppy Bike, rozwiązania stworzonego przez łotewską firmę STUM, funkcjonalność opakowania wykracza czasami poza jego standardowe ramy i staje się ono produktem użytkowym. Opracowany przez tę firmę projekt opakowania na rower dziecięcy, uwzględnia znajdującą się w środku grę, co ma zwiększyć interakcję z użytkownikiem, w tym przypadku – z dzieckiem. Co więcej, jednym z parametrów brzegowych było wyeliminowanie kleju przy jego produkcji, co się udało. Całość została stworzona z zastosowaniem podłoży produkowanych przez Stora Enso i rozwiązań opakowaniowych, oferowanych przez ten koncern.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wiecej-niz-opakowanie%3A-choppy-bike-na-bazie-rozwiazania-stora-enso,397306,artykul.html

- Zależało nam, by opakowanie to zawierało ciekawą wartość dodaną – tłumaczy Aldis Bliscons, projektant ze studia designu STUM. – W zamyśle nie chcieliśmy stworzyć wyłącznie pudełka na rower, ale funkcjonalny produkt, który kryje dodatkowy produkt codziennego użytku.

Nieco wcześniej Aldis Biscons i Toms Grinbergs, jego partner biznesowy, opracowali koncepcję wykonanego z drewna roweru biegowego dla dzieci, pod nazwą Choppy Bike. Projektując niezbędne opakowanie, uwzględnili podejście stosowane od lat przez Stora Enso. Tak narodził się pomysł niestandardowej funkcjonalności opakowania, a w ślad za nim – jego prototyp.

Lista życzeń studia STUM względem projektowanego opakowania uwzględniała m.in. następujące elementy: wykorzystanie na pudełku tylko jednego koloru z uwagi na chęć ograniczenia ilości farb; wyeliminowanie kleju z konstrukcji opakowania; kompaktowy design, przekładający się na zastosowanie minimalnej ilości materiału; zastosowanie surowców, które w 100% można poddać recyklingowi. Jednak, jak podkreślają właściciele firmy, zanim opakowanie trafi do odzysku, w ich zamyśle miało oferować wartość dodaną i służyć jako gra.

„Gdy szalone pomysły stają się rzeczywistością”

- Było dla nas ogromną frajdą móc współpracować z Tomsem i Aldisem przy opakowaniu na rower Choppy Bike – przyznaje Girts Libeks, Design & Innovation Manager w Stora Enso, odpowiedzialny za kraje bałtyckie. – Mieli oni do zaproponowania wiele szalonych pomysłów, zaś moją rolą było ich przełożenie na możliwe do zrealizowania rozwiązanie.

Aldis Biscons i Toms Grinbergs uznali, że opakowanie ma samo w sobie być pewną wartością, już po wyjęciu z niego roweru i jego złożeniu. W efekcie, po otwarciu pudełka oczom dziecka ukazuje się gra przygodowa, której grafika zdobi dno opakowania i jego poszczególne elementy. W skład zespołu firmy STUM wchodzi m.in. artysta-grafik, który z dużą dokładnością narysował wszystkie jej elementy, zachowując przy tym dużą otwartość względem użytkownika.

- Nie ma tu wytyczonych zasad gdy, gdyż zależało nam na wyzwoleniu w dziecku kreatywności i stworzeniu ich we własnym zakresie – tłumaczy Toms Grinbergs.

Proekologiczność wśród priorytetów

W założeniach projektantów STUM opakowanie miało oferować też najwyższy poziom proekologiczności – podobnie zresztą jak rower Choppy Bike.

- Zastosowaliśmy w tym celu karton z certyfikatem FSC – mówi Aldis Biscons. – Grafika opakowania uwzględniała tylko jeden kolor, gdyż użycie farby oznacza konieczność zastosowania większej ilości wody i materiałów eksploatacyjnych. Nie chcieliśmy też kleju w konstrukcji opakowania. Wreszcie - zależało nam na jego kompaktowych rozmiarach. T bowiem przekłada się na minimalną ilość surowca niezbędnego do wykonania pudełka. Kompaktowy design oznacza też mniej miejsca w kontekście transportu, a więc i mniej paliwa niezbędnego do jego przewiezienia.

By stworzyć rozwiązanie opakowaniowe spełniające wszystkie te oczekiwania, Aldis Biscons i Toms Grinbergs podjęli współpracę ze Stora Enso, której eksperci zorganizowali dla właścicieli STUM szereg spotkań o charakterze warsztatowym, dotyczących designu. W efekcie powstało opakowanie, które – jak podkreślają obie strony – jest bardziej przyjazne dla środowiska, oferuje klientowi większą wartość, a zarazem wzbudza jego zainteresowanie.

Choppy Bike jest obecnie dostępny w dwóch sklepach stacjonarnych na terenie Łotwy, jak też za pośrednictwem dwóch sklepów internetowych. Strona internetowa poświęcona rowerowi i jego opakowaniu uzupełnia kompleksowe podejście do pudełka i znajdującego się w jego wnętrzu produktu, podkreślając takie walory jak prostota w użytkowaniu, funkcjonalność i proekologiczność.

ilustracjastrzałka

„Przyszłością opakowania jest nadawanie mu wartości dodanej”

- Rowerek i jego opakowanie były tworzone w tym samym czasie i są ze sobą ściśle związane. Przykład: w rowerze nie znalazły zastosowania śrubki, a z opakowania wyeliminowano klej. Inne ich podobieństwo to minimalizm w zastosowaniu materiałów zarówno w rowerze, jak i w opakowaniu. Było dla nas sporym wyzwaniem pracować nad dwoma tymi produktami jednocześnie – mówi Girts Libeks.

Opakowanie, jak wcześniej wspomniano, można w 100% poddać recyklingowi, ale – w zamyśle jego twórców – ma ono jeszcze przez długi czas pełnić funkcję rozrywkową i stanowić inspirację dla dziecka – użytkownika roweru i gry będącej integralną częścią pudełka.

- Sądzę, że przyszłość opakowań leży właśnie w projektach, dzięki którym zyskują one wartość dodaną – mówi Toms Grinbergs. – Ukierunkowana na ten cel współpraca z firmą Stora Enso, jak zawsze zresztą, była dla nas ogromną przyjemnością.

We wrześniu br. opakowanie Chopy Bike zostało nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu ScanStar, organizowanym od ponad 50 lat przez Skandynawską Organizację Opakowań. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy napisali m.in.: „Zabawny i zaskakujący efekt w miejsce pełnokolorowego druku. Właściwe zaprezentowanie produktu. Ten został wykonany z lekkich surowców i nie wymaga żadnych narzędzi do używania. Całość pełna niespodzianek, rozrywki i zabawy. Bardzo dobry projekt, możliwość wykorzystania opakowania do innych celów. Doskonały przykład współpracy ponad granicami”.

ilustracjastrzałka

Źródło: Stora Enso Polska Sp. z o.o.

www.storaenso.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Druk24h z maszyną cyfrową Fujifilm Revoria Press PC1120
„Wreszcie możemy w pełni oddać kolorystykę naszej barwy firmowej w palecie Pantone 021” – tymi słowami Paweł Grot – prezes zarządu Druk24h podsumowuje niedawną inwestycję w nową, wysokowydajną maszynę cyfrową Fujifilm Revoria Press PC1120. Urządzenie, oferujące druk w trybie CMYK z dwoma kolorami dodatkowymi, w tym różowym, białym i lakierem bezbarwnym, od...
Canon zapowiada udział w targach drupa 2024
Pod hasłem „The Power to Move” firma Canon zaprezentuje na targach drupa 2024 szereg innowacji technologicznych, usług wsparcia, a także różnorodnych koncepcji współpracy z klientami. Pokazom na stoisku Canon będą towarzyszyć zespoły ekspertów, a wszelkie aktywności podejmowane przez firmę w trakcie targów drupa 2024 pomogą zrozumieć jak rozwiązania z obszaru druku...
Koenig & Bauer i CI Flexo na Konferencji Fleksografów
„Gamechanger” – takim mianem określił Paweł Krasowski – Technology Product Manager w firmie Koenig & Bauer (CEE) najnowszą maszynę fleksograficzną z oferty tego producenta – XD Pro, podczas swojego wystąpienia w ramach Konferencji Fleksografów. Prezentacja uwzględniała najnowsze rozwiązania technologiczne Koenig & Bauer, bazujące na technice fleksograficznej, skierowane...
Konica Minolta Business Solutions i Autenti ogłaszają strategiczne partnerstwo, mające na celu przyspieszenie procesu transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw. To istotny krok w kierunku przyszłości przetwarzania dokumentów.
Stora Enso obniża emisję CO2 związaną z transportem
Stora Enso poinformowała, że jeden z jej klientów – firma Lesjofors - podjęła stosowne działania związane z obniżeniem emisji dwutlenku węgla, wchodzących w tzw. zakres 3 (Scope 3). Obecnie - zamawiane przez nią, gotowe produkty dostarczane przez Stora Enso - są transportowane w samochodach elektrycznych, co – jak podaje firma – ma zredukować emisję CO2...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764