Na pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce powraca Wirtualna Polska. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), w grudniu na informacje portalu inne redakcje powoływały się ponad 2,3 tys. razy. Na drugim miejscu znalazła się stacja RMF FM z liczbą ponad 2,2 tys. odwołań w innych tytułach, a podium zamyka Onet, który w ubiegłym miesiącu cytowano 2 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33%, reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Gazetę Wyborczą, Super Express, Dziennik Gazetę Prawną oraz Fakt. Taki sam wynik w rankingu ogólnym ma telewizja — TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info oraz TVP Sport. 20% udziału w rankingu należy do portali internetowych w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.
Wirtualna Polska ponownie liderem opiniotwórczych mediów
Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów zajmuje Wirtualna Polska z wynikiem ponad 2,3 tys. powołań. W grudniu polskie media najczęściej powoływały się na ujawnioną przez portal informację na temat trzydziestomilionowej premii dla polskiej reprezentacji w piłce nożnej. Na drugiej pozycji znajduje się RMF FM wzmiankowane przez inne tytuły mediowe ponad 2,2 tys. razy. W drugiej połowie miesiąca na antenie stacji wypowiedział się minister Waldemar Buda, który zapowiedział wysokość dopłat do kredytów na lata 2023 i 2024. Podium zamyka Onet z liczbą 2 tys. powołań. Dziennikarze portalu przeprowadzili wywiad z Robertem Lewandowskim, w którym piłkarz odniósł się między innymi do tematu premii, jaką drużyna miała otrzymać od premiera Mateusza Morawieckiego za wyjście z grupy podczas Mistrzostw Świata w Katarze.
Wzrost o trzy oczka odnotowało Radio Zet z wynikiem 1,7 tys. cytowań. Stacja radiowa w drugiej połowie miesiąca przeprowadziła rozmowę z Przemysławem Czarnkiem, który zapowiedział, że w perspektywie dwóch, trzech lat szykują się zwolnienia ok. 100 tys. nauczycieli, co będzie wynikać z niżu geograficznego. W związku z tym problemem minister zaproponował wprowadzenie wcześniejszej emerytury dla tego zawodu.
Ranking mediów prasowych otwiera Rzeczpospolita
Liderem opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje Rzeczpospolita — w grudniu cytowana prawie 1,9 tys. razy. Dziennikarze innych tytułów najczęściej powoływały się na wywiad dziennika z gen. Jarosławem Szymczykiem na temat eksplozji w Komendzie Głównej Policji, w wyniku której doszło do uszkodzenia trzech kondygnacji budynku. Z awansem o jedną pozycję i wynikiem 1,6 tys. wzmianek, na miejscu drugim jest Super Express, na łamach którego premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wpisanie trzynastej i czternastej emerytury na stałe do ustawy. Podium zamyka Fakt, który był cytowany w ubiegłym miesiącu prawie 1,3 razy. W rankingu prasy z awansem aż o dziewięć pozycji znalazła się Gazeta Polska z liczbą 716 odniesień w innych mediach. Dwutygodnik opublikował rozmowę z Jarosławem Kaczyńskim, w którym prezes PiS odniósł się do wysokości kary, jaką musi zapłacić za przeprosiny dla byłego szefa MSZ Radosława Sikorskiego (700 tys. zł), przyznając, że nie posiada takiej kwoty i będzie zmuszony sprzedać dom.
TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju
Na miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych powraca TVN24 z wynikiem ponad 1,5 tys. powołań w innych mediach. Dziennikarze stacji jako pierwsi dotarli do informacji, że międzynarodowy zespół biegłych, który powołała Prokuratura Krajowa, nie znalazł w ciałach ofiar katastrofy w Smoleńsku dowodów na wybuch. Na drugie miejsce awansowała kolejna stacja z grupy Warner Bros. Discovery – TVN wzmiankowana przez inne redakcje w kraju 1,1 tys. razy. Podium zamyka TVP Info, na którą media powoływały się w grudniu prawie 1,1 tys. razy.
Radio Wrocław i Radio Szczecin awansują do zestawienia stacji radiowych
RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowany 1,7 tys. razy, a podium zamyka Program I Polskiego Radia z wynikiem 516 cytowań. Najwyższy awans, bo aż o osiem pozycji, odnotowała regionalna rozgłośnia Radio Wrocław, na której treści podawane głównie w programie „Rozmowa Dnia” media powoływały się 329 razy. Na antenie programu prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński wypowiedział się między innymi na temat propozycji debaty z Donaldem Tuskiem. Zestawienie TOP 10 zamyka Radio Szczecin z awansem o pięć oczek i liczbą 127 cytatów w innych tytułach w kraju. Stacja jako pierwsza podała informację o prawomocnym wyroku za pedofilię i nakłanianie nieletnich do zażywania narkotyków dla byłego pełnomocnika marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. walki z uzależnieniami.
Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych
Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, na której informacje dziennikarze innych tytułów mediowych w kraju powoływali się w grudniu ponad 2,3 tys. razy. Dalej na podium znajduje się Onet z liczbą ponad 2 tys. cytowań. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana w grudniu 1 tys. razy, która między innymi przeprowadziła szeroko komentowany w mediach wywiad z prezesem PZPN-u Cezarym Kuleszą na temat wyboru nowego selekcjonera polskiej reprezentacji. Największe awanse w porównaniu do poprzedniego okresu zanotowała redakcja Bussiness Insider (456 odwołań) oraz Gazeta.pl (342 cytowania).
Gazeta Polska na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników
W grudniowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje Gazeta Polska (716 wzmianek). Kolejne miejsce na podium należy do Sieci, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 454 razy głównie w związku z wywiadem z premierem Mateuszem Morawieckim. Na trzeciej pozycji jest Wprost z liczbą 280 powołań w mediach, a następnie Do Rzeczy, które uzyskało zaledwie pięć wzmianek mniej. TOP 5 zamyka Viva (195).
Ranking miesięczników otwiera Forbes, do zestawienia powracają Perspektywy
Forbes ze skokiem cytowań aż o 96% pozostaje na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Na wynik wpływ miał między innymi opublikowany materiał na temat panującej w Europie ptasiej grypy. Na miejscu drugim jest Twój Styl cytowany w grudniu 94 razy, podium zamyka Press z wynikiem 61 cytowań. W zestawieniu TOP 5 znaleźli się także Zwierciadło (45) oraz Przekrój (17).
Business Insider numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych
Pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych ma Business Insider z liczbą 456 powołań głównie za sprawą zacytowanej wypowiedzi przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Jacka Jastrzębskiego na temat kredytów hipotecznych we frankach. Na drugim i trzecim znajdują się Money (386) oraz Bankier (149). Zestawienie z kolei zamykają Obserwatorfinansowy.pl (48) i 300gospodarka (39).
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Puls Biznesu i Parkiet.
Duże zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. Radio Wrocław powraca na szczyt zestawienia
Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu aż o dwanaście oczek wysuwa się Radio Wrocław z liczbą 329 cytowań w innych mediach. Drugie miejsce ze wzrostem o trzynaście pozycji i wynikiem 127 wzmianek zajmuje Radio Szczecin. Podium zamyka Radio Lublin z liczbą 117 odniesień w innych mediach. Stacja jako pierwsza opublikowała rozmowę z ministrem Przemysławem Czarnkiem na temat możliwości wprowadzenia nauki zdalnej w szkołach w związku z falą zachorowań na grypę wśród dzieci. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Głos Wielkopolski (107) i Gazeta Wrocławska (104).
W TOP 10 wydawnictw duży awans Grupy Eurozet
Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 5,6 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 3,2 tys. wzmianek badanych tytułów Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Podium zamyka TVN Warner Bros. Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat), którego materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 2,6 tys. razy w innych mediach. Największy skok względem poprzedniego miesiąca odnotowała grupa Eurozet (2,1 tys.) reprezentowana przez Radio Zet oraz Radio Plus.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów