Wirtualna Polska Holding S.A. w 2020 roku zanotowała ponad 81 mln złotych zysku netto. To oznacza wzrost o niemal 15% w porównaniu do 2019 roku. Po czterech latach od startu rentowność osiągnęła również Telewizja WP. Wpływy w tym segmencie wzrosły o 30%.
Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w segmentach online i tv w 2020 roku wyniosły ponad 632 mln złotych. Były niższe o prawie 11% w porównaniu do 2019 roku, z powodu wyników drugiego kwartału, na które znacząco wpłynęła pandemia Covid-19. Mimo to spółka zamknęła rok zyskiem netto wyższym o 15%, przekroczył on 81 mln zł.
W 2020 roku Wirtualna Polska wyliczyła i zmniejszyła tzw. ślad węglowy, czyli emisję gazów cieplarnianych wyrażoną w ekwiwalencie CO2. Emisja w 2020 była o ponad 14% niższa niż w 2019 roku. Zgodnie z przyjętymi założeniami zrównoważonego rozwoju wszystkie centra danych Wirtualnej Polski Holding S.A. do 2023 będą zeroemisyjne. Od początku 2021 roku spółka kupuje wyłącznie energię elektryczną z gwarancjami pochodzenia ze źródeł odnawialnych. Z końcem marca rozpoczęła też budowę własnej, testowej farmy fotowoltaicznej.
– W trakcie pandemii wielu z nas stara się zrobić rzeczy, które dawno powinny być zrobione. W Wirtualnej Polsce realizujemy w tym trudnym czasie wiele projektów poprawiających nasze produkty i usługi. Najważniejszym z nich jest projekt ograniczenia zużycia energii oraz przyjęcie planu uzyskania neutralności emisyjnej przez nasze serwerownie do końca przyszłego roku. Takie działania są szczególnie potrzebne w naszym kraju i przynoszą wielokrotnie większy efekt dla środowiska niż gdzie indziej, bo mamy jeden z najbrudniejszych procesów wytwórczych energii, nie tylko w Europie, ale i na świecie – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
– Ten czas pokazał też siłę holdingu, tego jak wzajemnie się wspieramy i uzupełniamy. Niższe wyniki w spółkach zajmujących się turystyką potrafiliśmy z nawiązką rekompensować przez inne spółki, zwłaszcza mediową, ale też te sprzedające samochody czy projekty domów – dodaje Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych.
Zgodnie z danymi Nielsen Audience Measurement, Telewizja WP w 2020 roku zanotowała rekordowy zasięg 0,67% SHR w grupie komercyjnej 16-49. Wyprzedziła w ten sposób wszystkie kanały MUX8, również w dystrybucji naziemnej oraz kablowej. W sumie przez cały 2020 rok Telewizja WP dotarła do 9,5 mln widzów, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w stosunku do 2019 roku. Dzięki temu cały ubiegły rok zamknęła z zyskiem. Wpływy ze sprzedaży były wyższe o 30% i przekroczyły 26,5 mln zł, a EBITDA tego segmentu wyniosła 1,8 mln zł.
w tys. zł | Dwanaście miesięcy zakończonych | Dwanaście miesięcy zakończonych | Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE |
|
|
|
|
Przychody ze sprzedaży | 605 735 | 688 379 | (82 644) | (12,0%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 589 468 | 665 150 | (75 682) | (11,4%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 215 042 | 223 282 | (8 240) | (3,7%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 200 670 | 213 807 | (13 137) | (6,1%) |
Segment TV |
|
|
|
|
Przychody ze sprzedaży | 26 551 | 20 321 | 6 230 | 30,7% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 26 551 | 20 321 | 6 230 | 30,7% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 1 880 | (4 339) | 6 219 | (143,3%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 1 880 | (4 580) | 6 460 | (141,0%) |
Segmenty łącznie |
|
|
|
|
Przychody ze sprzedaży | 632 286 | 708 700 | (76 414) | (10,8%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 616 019 | 685 471 | (69 452) | (10,1%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 216 922 | 218 943 | (2 021) | (0,9%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 202 550 | 209 227 | (6 677) | (3,2%) |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (80 839) | (79 282) | (1 557) | 2,0% |
Zysk na działalności operacyjnej | 121 711 | 129 945 | (8 234) | (6,3%) |
Wynik na działalności finansowej | (30 312) | (31 092) | 780 | (2,5%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 91 399 | 98 853 | (7 454) | (7,5%) |
Zysk netto | 81 699 | 71 132 | 10 567 | 14,9% |
Źródło: Wirtualna Polska