logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Wizerunek z datą ważności: e-PR w branży spożywczej

  PR 12.11.2019, przeczytano 523 razy
ilustracjastrzałka

Długoterminowe prognozy dla sektora spożywczego są pozytywne i wskazują na wzrost wartości rynku o min. 3% do 2024 roku. Z drugiej strony - producenci żywności należą do gałęzi gospodarki najbardziej zagrożonej kryzysem wizerunkowym. Pojawiające się problemy w pojedynczej firmie stanowić mogą obciążenie dla całego sektora. Czy można obronić wizerunek w branży spożywczej? I jak zadbać o e-PR, by nawet mały kryzys nie wywołał burzy w szklance wody?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wizerunek-z-data-waznosci%3A-e-pr-w-branzy-spozywczej,384680,artykul.html

e-PR w branży spożywczej - determinanty

Istnieje kilkanaście podstawowych wyróżników, które mają wpływ na wizerunek firmy należącej do branży spożywczej:

  • Cena produktu,
  • Jakość,
  • Wizerunek producenta/ handlowca,
  • Cechy sensoryczne produktu,
  • Marka produktu/producenta,
  • Opakowanie,
  • Kraj pochodzenia produktu,
  • Skład produktu,
  • Brak zmian jakości produktu w określonym czasie,
  • Wartość odżywcza i prozdrowotna produktu,
  • Bodźce marketingowe (obniżki, konkursy).

Każdy z nich jednocześnie może być źródłem potencjalnego kryzysu. Przykład?

W 2013 roku w Australii niezadowolony klient jednego z popularnych barów szybkiej obsługi opublikował na Facebooku zdjęcie swojej kanapki. Nazwa sugerowała, że produkt powinien mieć dokładnie 12 cali. Dociekliwy nabywca zmierzył bułkę i udowodnił, że jest o wiele krótsza. Jego zdjęcia obiegły cały świat, a inni klienci również zaczęli skarżyć się, że sieć wprowadza odbiorców w błąd. W USA dwóch z nich zmierzyło kanapki z 17 różnych barów w New Jersey i okazało się, że wszystkie były za krótkie. Efekt? Po jakimś czasie złożono kilka pozwów dotyczących fałszywej reklamy. Przedstawiciele firmy początkowo protestowali, wskazując m.in. na przyczyny takie jak niedokładne wyrobienie ciasta, czy nierównomierne wypieczenie w piekarniku. To jednak nie zastopowało fali krytyki - negatywne komentarze wciąż pojawiały się w sieci. Ostatecznie firma zobowiązała się do zwiększenia rozmiaru kanapki do wymiarów, które sugerowano w reklamie. Restauracja szybko zdała sobie sprawę z siły Internetu i mediów społecznościowych. Wiadomości z Australii w kilka dni dotarły do odbiorców z całego świata.

- W dzisiejszych czasach PR, a dokładnie e-PR jest ważniejszy niż kiedykolwiek. Uświadomić sobie trzeba, że istnieje wiele kanałów komunikacji, z których aktywnie korzystają nasi odbiorcy. Wyszukiwarka Google, media społecznościowe, portale tematyczne, czy strony z recenzjami - to tylko niektóre z nich. Komunikacja w jednym kanale nie wystarczy. Potrzeba aktywnych mediów społecznościowych, pozytywnych recenzji w Internecie i ciekawych artykułów, aby zbudować swój biznes. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane - wyjaśnia Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający Commplace.

Komunikacja firmy z branży spożywczej powinna być także odpowiedzialna. Dlaczego? Oferowany przez nią produkt ma bardzo duży wpływ na zdrowie odbiorcy. Jednocześnie produkty spożywcze stanowią największy koszt w rozkładzie wydatków gospodarstw domowych. Potwierdzają to badania GUS przeprowadzone w 2018 roku, które wykazały, że najwyższy udział, podobnie jak w latach poprzednich, miały właśnie wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe (24,8%).

e-PR w branży spożywczej: pamiętajmy o podstawach

Kryzys pojawia się nagle. Właściciele firm z branży spożywczej są świadomi zagrożenia. Wielu z nich decyduje się jednak na małe kroki np. ubezpieczenie CPI, które stanowić ma dodatkowe narzędzie do walki z kryzysem wizerunkowym. W momencie pojawienia się kryzysu nie będzie jednak w pełni funkcjonalne bez wsparcia komunikacyjnego. Warto postawić na prewencję. Przydatne mogą okazać się poniższe narzędzia:

  1. Lista prezentująca hierarchię możliwych zagrożeń z prawdopodobieństwem ich wystąpienia.
  2. Podręcznik działań antykryzysowych zawierający informacje o procedurach wdrażanych podczas kryzysu.
  3. Zestawienie pytań i odpowiedzi na temat źródła kryzysu, planowanych kroków naprawczych.
  4. Pakiet informacji i zaleceń dla pracowników określający, jakie kroki powinni podjąć w zaistniałej sytuacji.
  5. Strategia komunikacji z mediami oraz konsumentami.

Firmy z sektora spożywczego powinny stworzyć solidny system gotowy do działania, jeśli pojawią się problemy z bezpieczeństwem żywności, skargami konsumentów, czy wizerunkiem przedstawiciela marki. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej powołane zespoły muszą współpracować bezpośrednio z konsumentem, aby jak najlepiej zrozumieć problem. Obejmuje to całodobowe monitorowanie Internetu (np. poprzez RedAlert24), utrzymywanie spójnego głosu w różnych kanałach i szybkie odpowiadanie na zapytania- zarówno w formie komunikatów prasowych, jak i listów do poszczególnych klientów - tłumaczy ekspert z Commplace.

Na koniec warto przytoczyć pewną sentencję: „Kłamstwo obiegnie cały świat, zanim prawda zdąży włożyć buty”. Dlaczego potrzebujesz e-PR-u? Ponieważ nie możesz sobie na to pozwolić.

Źródło: Commplace

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764