27 marca odbyła się video konferencja zorganizowana przez World Out of Home Organization, w której uczestniczyło 29 przedstawicieli organizacji i stowarzyszeń narodowych z branży OOH ze wszystkich kontynentów, w tym również przedstawiciel IGRZ. Tematem przewodnim były przewidywania co do skutków epidemii wirusa covid-19 dla społeczeństwa i dla biznesu na całym świecie.
Szacuje się, że globalnie branża OOH poniesie w 2020 roku straty w wysokości:
- w Q2 do 90%;
- w Q3 do 60%;
- w Q4 do 40%
Aczkolwiek sytuacja w poszczególnych regionach i krajach różni się.
Na największych rynkach OOH:
W USA szacuje się, że w drugim kwartale 2020 roku spadek wyniesie do 40% (na lotniskach 100% wobec braku lotów). W USA rynek nośników reklamy usytuowanych przy drogach ma się znacznie lepiej, aniżeli tych w miastach ze względu na fakt, że większość transportu różnych dóbr odbywa się transportem samochodowym. Nadal odnotowuje się duży trafik. Trudne są dzisiaj do oszacowania straty w drugim półroczy tego roku.
W Wielkiej Brytanii straty w drugim kwartale 2020 roku szacowane są dzisiaj na poziomie 60%-80%. Sytuacja w drugim półroczu tego roku jest w tej chwili nie do przewidzenia. Warto podkreślić, że w kwietniu cały rynek mediów zmniejszy się o 50%. Chiny poniosły największe straty w pierwszym kwartale 2020 roku – 93%.
W poszczególnych miesiącach Q2 sytuacja wydaje się normować. Na koniec marca br. prognoza co do zajętości powierzchni ekspozycyjnych wyglądała następująco:
- Kwiecień 20%;
- Maj 40%;
- Czerwiec 70%
Te zmiany związane są z faktem, że ludzie powszechnie zaczęli wychodzić z domów do pracy.
Przy okazji warto odnotować, że branża OOH na Tajwanie ponosi „znikome” straty ze względu na szybkie wprowadzenie obostrzeń na początku epidemii i unormowanie sytuacji.
Różny jest zakres pomocy państwa dla biznesu. W niektórych krajach jest daleko idąca pomoc dla pracowników, małych przedsiębiorców i handlu detalicznego (w większości krajów zachodnioeuropejskich). W innych taka pomoc jest w porównaniu znikoma (np. w RPA i w Polsce). Na przykład w USA różne agencje rządowe wspierają bezpośrednio branżę OOH, lokując na jej nośnikach wiele akcji informacyjnych, komunikatów i alertów związanych z zachowaniem podczas pandemii i samą pandemią.
Branża OOH na całym świecie poszukuje oszczędności w postaci obniżania opłat czynszowych za nośniki reklamy.
Tu także z różnym skutkiem. Na dzisiaj w sumie 50 na 50. W krajach bogatszych jest w tym zakresie „łatwiej”. Zrozumienie, solidarność i pozytywne reakcje właścicieli są większe.
Prezydent WOOH Tom Goddard poprosił członków o zbieranie jak największej ilości danych na temat akcji, które potwierdzają, że OOH nadal istnieje i funkcjonuje. Przypomniał także członkom, że nigdy nie będzie lepszego czasu na wykorzystanie części naszych możliwości do promocji samego medium, a także dla różnych akcji społecznych.
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej