6 grudnia podczas gali V edycji konkursu „Teraz Polska Promocja” uzdolnieni absolwenci szkół wyższych odebrali prestiżowe laury za najlepsze prace magisterskie na temat promocji Polski – polskiej gospodarki, turystyki, rolnictwa, miast, regionów oraz wizerunku Polski. Ceremonia wręczenia nagród laureatom nagród głównych, nagród specjalnych (ufundowanych przez patronów i partnerów) oraz wyróżnień została poprzedzona konferencją „Promocja Polski – wyzwania przed nauką i praktyką”.
I nagrodę główną otrzymała Marta Jankowska z Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu za pracę magisterską: „Kształtowanie wizerunku miasta w oparciu o elementy jego tożsamości - studium przypadków z wyróżnieniem Poznania”. Zwycięska praca magisterska prezentuje - zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej - możliwości świadomego kształtowania wizerunku miasta w oparciu o elementy jego tożsamości, przy aktywnym udziale władz miasta w tym procesie. Zanalizowanie wielu przykładów dobrych praktyk promocyjnych, bazujących na wykorzystaniu atrybutów danego miasta dla poprawy jego wizerunku, stanowi użyteczne źródło wiedzy dla osób zajmujących się promocją miast, a zwłaszcza urzędników.
Laureatką II nagrody została Anna Zioło, absolwentka kierunku Zarządzanie w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, z pracą „Zabytkowe zamki województwa podkarpackiego jako obiekty hotelarskie”. Natomiast III nagrodę przyznano Malwinie Kołodziej z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, autorce pracy: „Szalet w przestrzeni miejskiej w przeddzień EURO 2012”.
Gala była zwieńczeniem kolejnej odsłony przedsięwzięcia, mającego na celu popularyzację tematyki marketingu terytorialnego i brandingu narodowego Polski, dla poprawy konkurencyjności naszego kraju, poprzez wzrost jakości jego promocji w świecie. Inicjatywę wspiera liczne grono uznanych osób i instytucji, które uczestniczą w organizacji konkursu oraz gali i konferencji wieńczącej już V jego edycję. Organizatorami Gali byli: Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Polska Organizacja Turystyczna. Patronat honorowy nad konkursem objęli: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowy Bank Polski.
„Cieszy mnie, że coraz większa grupa młodych Polaków w swoich pracach magisterskich podejmuje tematy, związane z szeroko pojętą promocją Polski" – mówi Krzysztof Przybył, Prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego – „Tematyka prac w ostatnich latach dotykała kwestii związanych z promocją gospodarczą kraju, turystyką, a także promocją miast i regionów oraz brandingiem narodowym. Pojawiały się też zagadnienia związane z rynkami finansowymi i funduszami unijnymi. Mam nadzieję, że już w niedalekiej przyszłości ci młodzi ludzie będą zajmować ważne dla rozwoju Polski miejsca pracy, albo - co więcej - sami będą je tworzyć.”
Do tegorocznej edycji zgłoszono 50 prac magisterskich. Kapituła konkursu oceniała prace pod kątem: poprawności opracowania i adekwatności metodologicznej, innowacyjności podjętej tematyki i sposobu jej realizacji, oryginalności wyników, przydatności dla praktyki i możliwości kontynuowania badań. Na autorów najlepszych prac magisterskich dotyczących promocji Polski czekały nagrody pieniężne o łącznej wartości ok. 50.000 zł. Nagrodzone prace mają szanse na publikacje.
Podczas Gali wręczono też wyróżnienia oraz nagrody specjalne:
• Nagroda Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ewa Wlekła, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, za pracę „Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej w Rzeczpospolitej Ptasiej”
• Nagroda Ministerstwo Rozwoju Regionalnego – Aleksandra Wycisk, Uniwersytet Śląski w Katowicach, za pracę „Jak się promować? Kreowanie marki miejskiej i jej społeczna recepcja. Przykład Metropolii Silesia”
• Nagroda Ministerstwa Sportu i Turystyki – Agnieszka Świątkiewicz, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, za pracę „Park rozrywki jako czynnik rozwoju turystyki na przykładzie parku Globalna Wioska w gminie Łysomice”
• Nagroda Ministerstwa Spraw Zagranicznych – Agnieszka Stanisławska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, za pracę „Proces brandingu narodowego. Polska na tle wybranych doświadczeń zagranicznych”
• Wyróżnienia przypadły: Bognie Bembnistej z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, za pracę „Animacja społeczno-kulturalna na przykładzie stowarzyszenia edukacyjno-teatralnego Stacja Szamocin”, Iwonie Marzejon z Uniwersytetu Gdańskiego za pracę „Specyfika agroturystyki Polski na tle wybranych krajów Unii Europejskiej i Agacie Kalbarczyk z Uniwersytetu Szczecińskiego za pracę „Browar i marka Bosman jako produkt turystyczny Szczecina”.
Ceremonia wręczenia nagród laureatom nagród oraz wyróżnień została poprzedzona konferencją „Promocja Polski – wyzwania przed nauką i praktyką”. Konferencja wpisała się w cykl podobnych wydarzeń – konferencji i seminariów – organizowanych przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w ramach programu „Polski Sukces – Dokonania i Perspektywy”, animujących debatę publiczną na temat tego, jaka jest, a jaka powinna być promocja Polski w świecie. Przedstawiciele instytucji organizatorów, partnerów i patronów konkursu prac magisterskich, a więc organizacji, które są współtwórcami, a niekiedy beneficjentami działań z zakresu marketingu narodowego Polski, mieli kolejną okazję do wymiany doświadczeń oraz analizy stanu obecnego, dokonań, zaniedbań i wyzwań w zakresie systemowej, strategicznej promocji Polski. Konferencja stała się miejscem spotkania i dyskusji środowiska naukowego (reprezentanci szkół wyższych prowadzących badania naukowe istotne dla promocji Polski) ze środowiskiem praktyków – osób i organizacji kreujących system i projekty promocyjne dla Polski. Łączenie potencjałów obu środowisk, inicjowanie ich współpracy, jest jednym z priorytetowych celów programu „Polski Sukces – Dokonania i Perspektywy”, a w szczególności konkursu „Teraz Polska Promocja”.
Źródło: Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”