logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wybory 2025: ponad połowa Polaków nie zna pojęcia „deepfake”

  PR 13.05.2025, przeczytano 268 razy
ilustracja

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami. To wydarzenie, które w naturalny sposób przyciąga uwagę opinii publicznej, ale także cyberprzestępców. Mogą oni, działając w ramach zleceń lub realizując własne cele, podejmować różne działania, aby zakłócić przebieg kampanii oraz samych wyborów. Przestępcy coraz chętniej wykorzystują deepfake'i – sfabrykowane nagrania audio i wideo generowane przez sztuczną inteligencję. Chociaż technologia ta staje się coraz bardziej dostępna, jej rozpoznawalność w społeczeństwie wciąż jest niska. Według raportu Dezinformacja oczami Polaków 2024*, aż 58 proc. Polaków nie zna pojęcia „deepfake”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wybory-2025%3A-ponad-polowa-polakow-nie-zna-pojecia-_deepfake_,408781,artykul.html

Skala potencjalnych nadużyć rośnie wraz z upowszechnianiem się narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Specjalistyczne rozwiązania umożliwiają generowanie deepfake’ów, klonowanie głosu czy tworzenie zaawansowanych treści phishingowych. W efekcie coraz trudniej odróżnić prawdziwe komunikaty od tych wygenerowanych sztucznie, zwłaszcza gdy są one kierowane w precyzyjnie dobranym momencie i do odpowiednio sprofilowanej grupy odbiorców.

Technologia w służbie manipulacji – jak powstają deepfake’i?

Deepfake to technika wykorzystująca algorytmy sztucznej inteligencji – najczęściej generatywne sieci przeciwstawne (GAN) oraz autokodery – do tworzenia realistycznych, ale całkowicie fałszywych materiałów audio i wideo.

– Systemy te „uczą się” cech fizycznych danej osoby, a następnie odtwarzają je w zupełnie nowym kontekście. Dzięki takim narzędziom jak FraudGPT czy ElevenLabs, możliwe staje się na przykład kopiowanie głosu polityka oraz wygenerowanie wideo, w którym „wypowiada” on słowa, jakie w rzeczywistości nigdy nie padły. Co istotne, twórcy tych sfabrykowanych materiałów wcale nie muszą posiadać zaawansowanej wiedzy programistycznej ani informatycznej. Wystarczy, że mają dostęp do gotowych rozwiązań, nierzadko dostępnych w modelu cybercrime-as-a-service (CaaS). Fakt ten sprawia, że deepfake'i stają się coraz powszechniejszym zjawiskiem – zauważa Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.

Czy Polacy potrafią rozpoznać sfabrykowany materiał?

Jedynie 42 proc. respondentów przeprowadzonego przez Koalicję Razem Przeciw Dezinformacji badania „Dezinformacja oczami Polaków 2024” spotkało się z pojęciem „deepfake”. Statystyka ta sugeruje, że ponad połowa Polaków może nie mieć świadomości istnienia tego zjawiska, co czyni ich bardziej podatnymi na manipulację. Tezę tę potwierdza fakt, że ponad 20 proc. ankietowanych nie było w stanie wymienić ani jednej cechy, która umożliwia rozpoznanie sfabrykowanego materiału.

Tymczasem treści typu deepfake nieustannie przybywa. Według opublikowanego przez Regula raportu Deepfake Trends**, pomiędzy 2022 a 2024 rokiem w sieci pojawiło się o 12 proc. więcej sfalsyfikowanych nagrań głosowych oraz o 20 proc. więcej materiałów wideo.

– Nie należy spodziewać się, że w najbliższym czasie ta tendencja się zmieni. W związku z tym kluczowym jest, aby społeczeństwo wiedziało czym są deepfake’i oraz potrafiło je skutecznie identyfikować – mówi ekspert Fortinet.

Pięć cech materiału deepfake

Chociaż sztuczna inteligencja coraz lepiej imituje głos i obraz, większość materiałów typu deepfake nadal ma subtelne cechy i zawiera błędy, które pozwalają na ich rozpoznanie. Przed uznaniem danego materiału za wiarygodny warto więc dokładnie mu się przyjrzeć – szczególnie pod kątem następujących elementów:

  • Oczy osoby mówiącej – Brak mrugania lub nienaturalny ruch gałek ocznych
  • Mimika i usta – Opóźnienie między ruchem warg a dźwiękiem, sztuczna mimika twarzy lub punktowe rozmycia wokół ust
  • Sylwetka – Zniekształcone kontury ciała, brak detali poza twarzą lub nienaturalna postawa
  • Ruch i perspektywa – Postać może poruszać się w nienaturalny sposób lub „zanikać”, gdy wchodzi w interakcję z otoczeniem

Kluczowa jest czujność i krytyczne myślenie. Należy powstrzymać się od natychmiastowych, emocjonalnych reakcji na sensacyjne materiały krążące w mediach społecznościowych. Wszystkie podejrzane treści warto najpierw starannie przeanalizować, ponieważ – zważywszy na rosnącą liczbę deepfake’ów w sieci – wcale nie muszą być one zgodne z rzeczywistością.

 

Źródło: Fortinet

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Magdalena Lewicka po raz drugi na liście „Top Women in Global Cinema”
Magdalena Lewicka, Dyrektor Finansowa i członkini Zarządu Multikino S.A. oraz Multikino Media Sp. z o.o., po raz drugi znalazła się na prestiżowej liście „Top Women in Global Cinema” według Celluloid Junkie.
Gazeta Uchodźców
W piątek, 20 czerwca br. już po raz czwarty ukaże się "Gazeta Uchodźców". W ten wyjątkowy sposób "Gazeta Wyborcza" będzie obchodzić przypadający tego dnia Światowy Dzień Uchodźców. Po raz kolejny odda głos osobom uchodźczym oraz migranckim, by opowiedziały o Polsce, swoich ojczyznach i świecie ze swojej...
Komedie Barei i współczesne kino w kampanii Kino Polska
Kino Polska rozpoczęła ogólnopolską kampanię promocyjną, która stanowi kontynuację zimowej odsłony działań wizerunkowych stacji. Kino Polska, kanał dedykowany w pełni rodzimym filmom i serialom, zaprasza przed ekrany na ponadczasowe klasyki - kultowe komedie Stanisława Barei, oraz na współczesne kino, w tym nominowany do Oscara film „IO”....
RMF FM 8. raz medium z największym zaufaniem wg Reutersa
Radio RMF FM po raz ósmy z rzędu zajęło pierwsze miejsce w zestawieniu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. RMF FM pozostaje liderem tego rankingu od początku jego istnienia.
Piłka w grze. Legia Warszawa i Wisła Kraków medialnymi drużynami maja
W maju odbyły się cztery ostatnie kolejki rozgrywek ligowych, w których aż trzy drużyny PKO BP Ekstraklasy miały szansę na zdobycie mistrzostwa, natomiast w Betlic 1. Lidze dwa kluby rywalizowały ze sobą o fotel lidera. Ostatnie pojedynki były bardzo emocjonujące – w social mediach padały rekordowe liczby komentarzy pod przedmeczowymi zapowiedziami oraz przy okazji pomeczowych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764