logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wybory bez dezinformacji: Zapisy na warsztaty dla dziennikarzy

   12.09.2018, przeczytano 715 razy

W ostatnich latach w co najmniej 18 krajach dezinformacja mogła mieć negatywny wpływ na demokratyczne procesy wyborcze. Czy problem ten może dotyczyć także zbliżających się wyborów samorządowych w Polsce? Jak do tego nie dopuścić?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wybory-bez-dezinformacji%3A-zapisy-na-warsztaty-dla-dziennikarzy-,37878,artykul.html

Ważnym ogniwem w przeciwdziałaniu dezinformacji są rzetelne media. Chcemy wzmocnić ich kompetencje w tym zakresie. Jeśli jesteś dziennikarką lub dziennikarzem, jeśli prowadzisz blog lub aktywnie działasz na rzecz społeczności lokalnej i chcesz skuteczniej przeciwdziałać dezinformacji oraz lepiej przygotować się do relacjonowania wyborów (lokalnych i każdych następnych) – weź udział w warsztatach Fundacji Panoptykon i Fundacji Reporterów, które odbędą się we wrześniu w 6 miastach Polski.

O warsztatach

W trakcie warsztatów będziemy mówić o tym:

  • czym jest dezinformacja i jak ją identyfikować (np. przyjrzymy się przydatnym narzędziom ułatwiającym weryfikację informacji w dobie tzw. fake news i wzmacniaczy dezinformacji w sieci, np. botów);
  • jak media mogą wzmocnić swoją wiarygodność jako źródło rzetelnej informacji (np. porozmawiamy o tym, jakie zmiany warto w tym celu wprowadzić na stronie internetowej);
  • jak sprawić, żeby prawda była bardziej klikalna niż fake news (np. przyjrzymy się różnym metodom demaskowania dezinformacji i promowania rzetelnych informacji, m.in. poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych i innych niestandardowych narzędzi);
  • jak prawo może pomóc w walce z dezinformacją i jak dbać o bezpieczeństwo (np. doradzimy, jak się bronić przed naciskami i hejtem w sieci, które mogą pojawić się w związku z demaskowaniem dezinformacji).

Dlaczego warto?

  • Dowiesz się, jak lepiej identyfikować dezinformację, rozumieć dynamikę jej rozpowszechniania i mechanizm oddziaływania na opinię publiczną.
  • Nauczysz się skuteczniej reagować na dezinformację, używając do tego odpowiednich narzędzi.
  • Przygotujesz się do edukowania społeczności lokalnej na temat negatywnego wpływu dezinformacji.
  • Nauczysz się lepiej wykorzystywać istniejące narzędzia prawne do walki z dezinformacją.
  • Będziesz w stanie tworzyć treści o jeszcze lepszej jakości i budować swoją pozycję wiarygodnego medium.

Program warsztatowy będzie zbudowany w oparciu o metody aktywne. Dzięki temu uczestniczki i uczestnicy nie tylko otrzymają wiedzę dotyczącą skutecznych metod przeciwdziałania dezinformacji, ale także będą uczyli się przez doświadczenie, co ułatwi wdrożenie poznanych narzędzi i dobrych praktyk.

Dla kogo?

Zapraszamy do udziału wszystkich, którzy aktywnie uczestniczą w debacie publicznej o sprawach istotnych dla społeczności lokalnych. W szczególności warsztaty adresujemy do dziennikarek i dziennikarzy (zwłaszcza mediów lokalnych), blogerek i blogerów, członkiń i członków organizacji społecznych oraz aktywistek i aktywistów prowadzących portale internetowe o sprawach lokalnych (np. działających na rzecz jawności życia publicznego).

Gdzie i kiedy?

Gdańsk: 14.09, godz. 10.30–16.30. Zgłoszenia do 7.09. [nabór zamknięty]

Warszawa: 15.09, godz. 10.30–16.30. Zgłoszenia do 4.09. [nabór zamknięty]

Poznań: 20.09, godz. 10.30–16.30. Zgłoszenia do 14.09.

Wrocław: 21.09, godz. 10.30–16.30. Zgłoszenia do 14.09.

Kraków: 27.09, godz. 10.30–16.30. Zgłoszenia do 17.09.

Lublin: 28.09, godz. 10.30–16.30. Zgłoszenia do 17.09.

Jak się zgłosić?

Aby zapisać się na warsztaty w wybranym mieście, należy wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy.

Liczba miejsc jest ograniczona (w jednych warsztatach może wziąć udział maks. 15 osób). Zachęcamy do zgłaszania dwóch osób z redakcji bądź organizacji, np. osoby relacjonującej wybory samorządowe oraz osoby odpowiedzialnej za prowadzenie strony internetowej gazety czy też obsługę mediów społecznościowych. W parze łatwiej będzie wdrożyć zmiany w redakcji i nowe narzędzia.

Spośród nadesłanych zgłoszeń wybierzemy osoby, które zaprosimy na warsztaty. Istotna jest także kolejność zgłoszeń, zachęcamy więc do zgłaszania się jak najwcześniej. W przypadku dużej liczby zgłoszeń rekrutacja może się zakończyć przed terminem.

Udział w warsztatach jest bezpłatny. Pokrywamy też koszty wyżywienia w trakcie wydarzenia. Uczestnicy muszą natomiast we własnym zakresie pokryć koszty swojej podróży na miejsce warsztatów.

Warunkiem udziału w warsztatach jest zaakceptowanie regulaminu wydarzenia.

Warsztaty to dopiero początek! Co dalej?

Po warsztatach chcielibyśmy pozostać z Tobą w kontakcie. Zależy nam na tym, żeby uczestniczki i uczestnicy korzystali ze zdobytej wiedzy i próbowali wdrażać rozwiązania poznane podczas warsztatów. Jeśli będziesz potrzebować pomocy, będziemy do Twojej dyspozycji. Zanim jednak zdecydujesz się na udział w warsztatach, upewnij się, że będziesz w stanie wygospodarować na to czas i masz wparcie swojej redakcji lub organizacji.

Warsztaty są elementem szerszego projektu poświęconego przeciwdziałaniu dezinformacji: w 2019 r. planujemy przygotowanie publikacji z podsumowaniem najbardziej skutecznych narzędzi, które mogą pomóc dziennikarkom i dziennikarzom w walce z tym zjawiskiem (m.in. w oparciu o doświadczenia zgromadzone podczas warsztatów). Planujemy też różne działania badawcze dotyczące dezinformacji w polskim kontekście wyborczym, aby lepiej poznać i zrozumieć ten problem. Zależy nam również na tym, aby projekt przyczynił się do zwiększenia świadomości społecznej w zakresie rozprzestrzeniania się i wpływu dezinformacji na wybory. Bez Twojego zaangażowania po warsztatach nie będziemy w stanie osiągnąć tych celów. Dlatego też osoby, które zakwalifikują się na warsztaty, przed warsztatami poprosimy o:

  • wypełnienie ankiety przygotowawczej badającej poziom wiedzy i doświadczenia w obszarze współczesnych wyzwań związanych z rozpowszechnianiem dezinformacji oraz z rolą i działaniami dziennikarek i dziennikarzy w przeciwdziałaniu temu zjawisku (wyniki ankiety pozwolą nam na lepsze dostosowanie programu warsztatów do potrzeb ich uczestniczek i uczestników);

zaś po warsztatach o:

  • opublikowanie przed datą wyborów lokalnych przynajmniej jednego tekstu na łamach gazety, bloga lub strony internetowej organizacji, dla której pracujesz, mającego służyć poszerzeniu świadomości społeczności lokalnej w zakresie dezinformacji na podstawie informacji uzyskanych podczas warsztatów (np. jakie są podstawowe zasady krytycznej oceny informacji znalezionych w sieci czy w jaki sposób dezinformacja może zakłócić przebieg procesu wyborczego – chcemy przyczynić się w ten sposób do wzbudzenia debaty publicznej na temat dezinformacji w ramach społeczności lokalnych;
  • bieżące informowanie Fundacji Panoptykon o zidentyfikowanych przez Ciebie przypadkach rozpowszechniania dezinformacji w trakcie kampanii wyborczej oraz o wdrożonych przez Ciebie działaniach, aby jej przeciwdziałać;
  • wypełnienie ankiety podsumowującej po wyborach (przekazane informacje pozwolą nam lepiej ocenić skuteczność różnych narzędzi wykorzystanych przez dziennikarki i dziennikarzy do walki z dezinformacją i posłużą do przygotowania wspomnianej wyżej publikacji i dalszych działań badawczych).

Jeśli chcesz podjąć powyższe zobowiązania, zapraszamy na warsztaty!

Trenerki i trenerzy

  • Dorota Głowacka – prawniczka Fundacji Panoptykon i koordynatorka projektu „Wybory bez dezinformacji”. Wcześniej w latach 2009–2018 prawniczka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, koordynatorka programu Obserwatorium Wolności Mediów w Polsce HFPC. Ekspertka w dziedzinie wolności słowa, prawa mediów i nowych technologii. Od lat współpracuje z mediami lokalnymi, udzielając pomocy prawnej oraz prowadząc działania edukacyjne dla tej grupy, jest też współautorką praktycznego przewodnika dla dziennikarzy pt. Media w okresie wyborczym.
     
  • Trenerzy i dziennikarze Fundacji Reporterów – Fundacja Reporterów powstała w 2010 r., by wspierać dziennikarstwo śledcze oraz edukację dziennikarzy w Europie Środkowo-Wschodniej. Jej członkami są dziennikarze wiodących mediów. W ramach projektu warsztaty poprowadzą członkowie fundacji, m.in.:

    Wojciech Cieśla – prezes Fundacji Reporterów, dziennikarz śledczy Newsweeka, członek projektów śledczych VSquare oraz Investigate Europe. Wykładowca SWPS w zakresie weryfikacji informacji online.

    Beata Biel – dziennikarka, reportażystka, koordynatorka prac nad projektem Konkret24 w Grupie TVN24. Od 2013 r. zajmuje się także szkoleniami dla mediów, współpracując m.in. z Google News Lab (jako specjalista ds. szkolenia mediów na Europę Środkowo-Wschodnią), SWPS i Fundacją Reporterów.

    Anna Gielewska – dziennikarka i komentatorka polityczna tygodnika Wprost. Od kilkunastu lat pisze o polskiej polityce. Współautorka książki "Antoni Macierewicz. Biografia nieautoryzowana". Wiceprezes Fundacji Reporterów. Prowadziła zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim.

Źródło: Fundacja Panoptykon

www.panoptykon.org

Dodatkowe informacje:

Warsztaty są realizowane we współpracy z Fundacją im. Heinricha Bölla w Warszawie i Google Polska. Warsztat w Gdańsku jest ponadto realizowany w ramach programu Otwarty IKM.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Ponoć Richard Czarnecki skorzysta z paszportu dyplomatycznego, żeby przyjechać do Polski 21 padziernika i pilnować demokratyzmu wyborów samorządowych.

avatar użytkownika
,

Ale czy zapisał się na warsztaty?  

,

Richard nie musi chodzić na warszaty.
On ma demokratyzm w małym palcu.
  

Najnowsze w tym dziale

Grupa RMF opublikowała cenniki reklamowe swoich stacji radiowych i pakietów na sezon letni 2022 roku.
TikTok to globalna platforma rozrywkowa, która czerpie siłę z kreatywności swojej barwnej społeczności. W maju, Europejskim Miesiącu Różnorodności, dzieli się swoimi doświadczeniami związanymi ze wspieraniem mniejszości, zaprasza do budowania włączającej kultury i właściwego, szerszego eksponowania dotychczas słabiej reprezentowanych grup społecznych....
Wyższe przychody i zysk Wirtualnej Polski w pierwszym kwartale 2022 roku
Wirtualna Polska Holding S.A. w pierwszym kwartale 2022 roku zwiększyła zysk netto o ponad 65%, w porównaniu do 2021 roku. Z WP Ads, narzędzia do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i u innych wydawców, korzysta już kilkuset klientów. Wirtualna Polska rozwija też usługi subskrypcyjne, z tego powodu nabyła akcje spółki...
Krajowy Instytut Mediów opublikował na swojej stronie kim.gov.pl kolejne wyniki trackingu treści audio. Dane obejmują wskaźnik słuchalności dziennej, wskaźnik udziału dziennego w czasie słuchania oraz średni czas słuchania wiodących stacji radiowych ogólnopolskich i regionalnych. Przedstawione są także ogólne charakterystyki dotyczące słuchania radia, jak...
Radio Tok FM na fali rekordów słuchalności
Aż 3,2% udziału w czasie słuchania - ten rekordowy wynik Radio TOK FM uzyskało w najnowszej odsłonie badania Radio Track za okres luty - kwiecień 2022 r. Pod tym względem stacja zajmuje już czwarte miejsce wśród ogólnopolskich rozgłośni. TOK FM należy też do najchętniej włączanych radiostacji w głównych aglomeracjach w Polsce, będąc wiceliderem...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764