logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Wybory samorządowe - kandydaci w social mediach

  PR 04.04.2024, przeczytano 915 razy
ilustracjastrzałka

W dzisiejszych czasach media społecznościowe odgrywają znaczącą rolę w komunikacji politycznej, umożliwiając politykom bezpośrednią interakcję z wyborcami. W najnowszym raporcie firmy doradczej PRCN sprawdzono, którzy z kandydatów na prezydentów miast wojewódzkich najlepiej radzą sobie na Instagramie oraz na platformie X (dawniej Twitter). Raport pokazuje, jak politycy wykorzystują platformy społecznościowe do promowania swoich idei, budowania wizerunku oraz angażowania się w dialog z obywatelami. Na jego podstawie wskazano top influencerów spośród kandydatów na prezydentów miast.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wybory-samorzadowe---kandydaci-w-social-mediach,403715,artykul.html

TOP Influencerzy wśród kandydatów na prezydentów miast

Na podstawie przeprowadzonych analiz można wskazać TOP Samorządowców w obydwu mediach internetowych.

Niewątpliwym faworytem pod względem aktywności medialnej wśród samorządowców jest Rafał Trzaskowski – aktualny prezydent Warszawy, jak i kandydat ubiegający się o reelekcję. Konto Rafała Trzaskowskiego na Instagramie gromadzi ponad 429 tysięcy obserwujących, na platformie X jest ich już niemal 850 tysięcy. Prezydent Warszawy wzbudza ogromne zainteresowanie użytkowników, nie tylko z miasta stołecznego, lecz także z całej Polski. Jego różnorodne aktywności, wpisy, publikowane posty wzbudzają emocje, są bardzo często szeroko komentowane, „lajkowane” i udostępniane. Medialna działalność Trzaskowskiego wykracza poza ramy samorządowe, czyniąc go także jednym z najpopularniejszych polityków na szczeblu państwowym.

Na wyróżnienie zarówno samorządowe, jak i krajowe zasługują również profile Janusza Korwin-Mikke i Aleksandry Dulkiewicz. Janusz Korwin-Mikke posiada 152 tysiące obserwujących na Instagramie i niemal 322 tysiące na X. Działania Janusza Korwin-Mikke w mediach społecznościowych wzbudzają ogromne emocje i kontrowersje wśród odbiorców.

Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz – swoją systematyczną aktywnością w mediach społecznościowych wypracowała ponad 74 tys. obserwujących na platformie X oraz ponad 85 tysięcy obserwujących na Instagramie.

Mimo mniejszej ilości obserwujących od wyżej wymienionych polityków - wytrwałe, aktywne i systematyczne profile społecznościowe prowadzi prezydent Wrocławia – Jacek Sutryk. Kandydat na bieżąco publikuje aktualne i planowane działania związane z rozwojem Wrocławia.

Kandydaci – influencerzy na mapie Polski

Mapa przedstawiająca TOP Kandydatów ukazuje najbardziej zaangażowanych medialnie kandydatów na terenie poszczególnych województw.

ilustracjastrzałka

Najbardziej aktywni kandydaci w mediach społecznościowych

Platformy społecznościowe umożliwiają politykom bezpośrednią interakcję z wyborcami. Poprzez odpowiedzi na komentarze, udostępnianie treści czy komentowanie aktualnych zdarzeń, politycy mogą budować więź z obywatelami i zyskiwać ich rosnące zaufanie. Aktywność kandydatów jest znacząco zróżnicowana.

Do najbardziej zaangażowanych kandydatów pod względem Tweet Count na X można zaliczyć Michała Nowaka – kandydata na prezydenta Opola (ponad 23 042 tys. wpisów). Aktywny jest również kandydat na prezydenta Krakowa - Aleksander Miszalski – 14 648 publikacji. TOP 3 zamyka kontrkandydat na prezydenta Krakowa – Konrad Berkowicz z ilością 13 579 tys. wpisów.

Na Instagramie najaktywniejszy jest wrocławski kandydat na prezydenta – Jacek Sutryk. Kandydat prowadzi swój profil bardzo systematycznie, opublikował już niemal 9 tysięcy postów. Drugie miejsce zajmuje A. Dulkiewicz z ilością 3 237 publikacji. Janusz Korwin-Mikke jest również aktywny – zamieścił niemal 1900 postów.

Moc influencerstwa politycznego

Zjawisko „Influencerstwa politycznego” jest zupełnie czymś innym od tradycyjnej, powszechnie przyjętej formy tego pojęcia. Politycy nie reklamują towarów, dóbr i usług, nie publikują sponsorowanych postów i wpisów oraz nie lokują produktów. Natomiast bardzo często wykorzystują media społecznościowe do budowania swojej własnej marki i wizerunku. Poprzez regularne publikacje, umieszczanie zdjęć z wydarzeń, krótkich filmów, wyznawanych poglądów, czy też wpisów na temat swojej pracy - starają się kreować pozytywny obraz samych siebie oraz swych działań.

Niewątpliwie platformy społecznościowe stanowią istotny element kampanii wyborczych. Politycy wykorzystują różnorodne narzędzia, takie jak targetowane reklamy, live streamingi czy kręgi dyskusyjne, aby dotrzeć do konkretnych grup wyborców i przekazać im swe przesłanie. Skuteczne wykorzystanie platform może przynieść politykom wiele korzyści, takich jak zwiększenie widoczności, budowanie zaufania oraz lepsze zrozumienie potrzeb społeczeństwa. Jednakże wymaga to także umiejętności czytania nastrojów społecznych, elastyczności w działaniu oraz spójnej strategii komunikacyjnej. Efektywne prowadzenie profili na platformach społecznościowych może przyczynić się do zdobycia większej ilości głosów, ostatecznie wpłynąć na końcowy wynik wyborów.

„ Już dzisiaj warto przyjrzeć się wschodzącym gwiazdom polityki samorządowej, które swoimi działaniami wpływają na przyszłość poszczególnych rejonów Polski. Aktywność przedstawianych samorządowców na platformach internetowych bardzo często może być zapowiedzią rosnącej popularności w ich dalszej karierze politycznej, nie tylko na poziomie lokalnym, lecz także na szczeblu państwowym. W byciu „influencerem” – gwiazdą mediów społecznościowych, zawartych jest bowiem wiele istotnych elementów związanych z tworzeniem zaangażowanej grupy odbiorców takich jak np. poruszanie istotnych z punktu widzenia grupy docelowej tematów, budowanie więzi z odbiorcami poprzez systematyczne i częste relacjonowanie wydarzeń i rozmawianie z widzami, bycie dostępnym i zaangażowanym poprzez komentowanie, lajkowanie, wchodzenie w polemikę oraz szybkie reagowanie na zmiany nastrojów społecznych. Pozostawanie interesującym przez długi czas to ogromne wyzwanie dla influencerów, którzy zajmują się zawodowo budowaniem własnej popularności, ale jeszcze większe dla polityków, którzy na media społecznościowe musza wygospodarować czas w trakcie prowadzenia kampanii.” – dodaje Iwona Kubicz, Managing Director w PRCN.

Instagram vs. X

Należy pamiętać, że Instagram i X mają odmienną specyfikę, dostosowaną do nieco innego grona użytkowników. Instagram skierowany jest głównie do młodego pokolenia, korzystającego z Instagrama zwłaszcza w celach prywatnych, life-stylowych czy rozrywkowych. Jest platformą wizualną, na której użytkownicy publikują w znacznej mierze prywatne zdjęcia i krótkie filmy (tzw. reelsy). Politycy często używają Instagrama do udostępniania relacji (stories) i zdjęć z ważnych wydarzeń, spotkań, podróży służbowych, kampanii wyborczych, czasami także do ukazania swego życia prywatnego.

Politycy przeważnie wykorzystują X do publikowania bieżących informacji, komentarzy, opinii oraz udostępniania artykułów, wywiadów lub innych materiałów. X ma przeważnie charakter informacyjny, jest szczególnie popularny wśród dziennikarzy, publicystów, analityków oraz odbiorców zainteresowanych polityką.

„ Porównując aktywność polityków zarówno na Instagramie, jak i na X, należy zauważyć, że większość medialnych samorządowców posiada aktywne konta na obydwu platformach. Jednak tylko niektórym z nich udaje się dostosować do odmiennej specyfiki platform i osiągać rezultaty w obydwu mediach społecznościowych.” – podkreśla Małgorzata Derek, prawnik z zespołu Public Affairs w agencji PRCN.

Źródło: PRCN

www.prcn.pl

Dodatkowe informacje:

Metodologia badania:
W raporcie zbadano generowane zasięgi kandydatów na dwóch kluczowych platformach – na Instagramie oraz na X (dawniej: Twitter). Dane dotyczące kandydatur na prezydentów miast wojewódzkich zaczerpnięto z witryny internetowej Państwowej Komisji Wyborczej. Do przeprowadzenia badania wykorzystano programy automatyzujące przeszukiwanie platform social media, w tym m.in. SocialBlade oraz Twitter APIBlade, wspomagano się również tzw. ręcznym wyszukiwaniem poszczególnych profili społecznościowych kandydatów. Dane zostały zgromadzone w okresie od 14.03. do 17.03.2024 r. W raporcie nie zostały uwzględnione konta prywatne kandydatów oraz profile komitetów wyborczych, partii przedstawiające kandydatów.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

RMF FM zatrudnia nowych dziennikarzy Faktów
RMF FM nie zwalnia tempa. Główna stacja Grupy RMF właśnie ogłosiła, że do redakcji Faktów RMF dołączyły cztery nowe osoby. Rozwój struktur, a co za tym idzie, talentów i możliwości, to część większej strategii Grupy RMF.
Świąteczna ramówka RNŚ
Radio Nowy Świat już po raz piąty ma przyjemność towarzyszyć Patronom i Słuchaczom w czasie Świąt. Z tej okazji stacja przygotowała wyjątkowy koncert kolęd, audycje pod wspólnym tytułem „Świąteczny korowód” i oczywiście piosenki z dzwoneczkami.
Grupa ZPR Media dołącza do INMA
Grupa ZPR Media, jedna z największych grup medialnych w Polsce, oficjalnie dołączyła do International News Media Association (INMA). Organizacja ta zrzesza ponad 800 firm medialnych z 93 krajów, wspierając wymianę najlepszych praktyk, wiedzy i doświadczeń.
PB Bilans - nowy podcast Pulsu Biznesu
Już jutro wyemitowany zostanie pierwszy odcinek nowego podcastu „Pulsu Biznesu” - PB Bilans. Audycję o tematyce polityczno-gospodarczej prowadzą dziennikarze redakcji, Ignacy Morawski i Marek Chądzyński. Kolejne odcinki podcastu pojawiać się będą w każdy piątek na www.pb.pl oraz platformach streamingowych.
Nagroda Grand Press dla reporterów „Uwagi!”
We wtorek 10 grudnia odbyła się 28. edycja gali Grand Press, podczas której poznaliśmy laureatów najważniejszych nagród dziennikarskich. W zaszczytnym gronie zwycięzców znaleźli się Tomasz Patora oraz Joanna Pęcherska-Fiałek, reporterzy „Uwagi!”. Oboje zostali docenieni za reportaż „W Żurominie rządzi Duch”.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764