Komentarz Magdy Kolenkiewicz, Dyrektor Generalnej Starcomu: Po dziewięciu miesiącach 2017 r. wartość wydatków reklamowych w Polsce wzrosła o 1,2proc., czyli o 72,1 mln zł w porównaniu do roku ubiegłego. Sam trzeci kwartał natomiast to wzrost 1,1proc.. Widzimy, że rynek po wyjątkowo słabym drugim kwartale (+0,5 proc.) nieco się odbił, ale wciąż daleko mu do wzrostów z kwartału pierwszego (+2,2 proc.).
Na całym rynku po dziewięciu miesiącach roku osiem sektorów zwiększyło swoje wydatki reklamowe, a osiem odnotowało spadki. Motorem były inwestycje sektorów media, napoje i alkohole oraz motoryzacja. Obserwujemy też wzrosty w kategoriach takich jak odzież/dodatki oraz sprzęty domowe, meble, dekoracje. Natomiast w największych, jeśli chodzi o wielkość wydatków reklamowych, sektorach widzimy albo bardzo niewielki wzrost (handel: +1,2 proc., farmaceutyki: 0,7 proc.) albo istotne spadki (żywność – bardzo mocne redukcje budżetów kluczowych graczy jak Unilever czy Mondelez, a także telekomunikacja i finanse).
Jeśli chodzi o klasy mediów, mamy do czynienia z kolejnym słabym kwartałem w TV, przy czym jest to efekt niewystarczających zasobów reklamowych w tym medium, a nie brakiem popytu na to medium. Średni czas oglądania telewizji (ATV) w grupie 16-49 spadł aż o 6,8 proc.. To zaś przełożyło się na spadek dostępnych EqGRP o około 5 proc.. Słowem, reklamodawcy byliby skłonni wydać kilkanaście milionów więcej, gdyby zasoby reklamowe na rynku były dostępne.
Z innych klas mediów mocno urosły internet oraz kina. Kolejny kwartał z rzędu najwyższy wolumenowy wzrost odnotowały budżety przeznaczone na promocję w internecie, który stanowi obecnie prawie 33proc. wszystkich wydatków reklamowych na rynku.
Po trzech kwartałach rynek reklamy w Polsce rozczarowuje. Wzrost wydatków reklamodawców o 1,2proc. przy dynamice PKB na poziomie 4 proc. jest zaskakująco słabym wynikiem. Wchodzimy jednak w czwarty kwartał i okres świąteczny więc intensywna walka o klientów, którzy w tym roku mają wyjątkowo zasobne portfele, przełoży się na wyższy niż w ciągu ostatnich 9 miesięcy wzrost wydatków na reklamę Tym samym przewidujemy, że dynamika rynku na koniec 2017 r. wzrośnie do 2 proc.
Źródło: Starcom