logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Wydatki reklamowe banków w odwrocie

  PR 29.11.2013, przeczytano 1657 razy

Ile instytucja finansowa musi wydać pieniędzy na reklamę, by odnieść zamierzony rezultat ? Pyta w grudniowym wydaniu „Gazety Bankowej” Agnieszka Kalbarczyk – ekspert ds. badań Instytutu Monitorowania Mediów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wydatki-reklamowe-bankow-w-odwrocie,20328,artykul.html

Walka o pozycję i klienta trwa, i z pewnością nikt nie zawaha się użyć coraz popularniejszych w Polsce mediów społecznościowych. Reklamodawcy stawiają na prosty i jasny przekaz w starannie przygotowanych kampaniach w wyselekcjonowanych kanałach komunikacji. Niestety, pomimo tego trudno jest przełożyć rzeczywiste nakłady jakie ponieśli reklamodawcy na faktyczne zyski. Czasem odpowiedzi należy poszukać gdzieś indziej. Dlatego specjaliści od marketingu, oprócz tradycyjnych kanałów, jak radio, telewizja i prasa, szukają dla siebie szansy w Internecie, który czasem jest w stanie zmierzyć skuteczność reklamy.

Jednym ze sposobów użytym w raporcie jest obserwacja fanpage’ów – badania liczby fanów i ich zaangażowania. W rankingu postanowiono sprawdzić, ile razy o konkretnym reklamodawcy lub o konkretnej kampanii czy ambasadorze marki, wzmiankowano w danym okresie, co miało na celu wskazać, czy internauci interesują się danym brandem i komentują jego komunikację, czy raczej pojawia się ona i znika nie wzbudzając jakiegokolwiek zainteresowania.

Ciekawe jest, że nie zawsze wydatki reklamowe mają wprost proporcjonalne przełożenie na zainteresowanie internautów.

Najlepiej obrazuje to przypadek ubezpieczycieli takich jak Axa, Liberty Direct, czy Proama, których reklama pomimo wysokich wydatków (między 17-21 tys. zł) przeszła bez echa (mniej niż 5000 publikacji). Największe wydatki na reklamę poniosło PZU SA, wydając ponad 30 mln zł, tym samym wyróżniając się na tle innych ubezpieczycieli.

Jeżeli chodzi o stosunek wydatków reklamowych w prasie, radiu i telewizji do liczby publikacji w portalach i social mediach, według danych Instytutu Monitorowania Mediów, pośród badanych banków w II i III kwartale 2013 roku, pierwsze miejsce na podium zajmuje ING Bank Śląski z wydatkami na poziomie 50,8 mln zł wyprzedzając kolejny w rankingu PKO BP o około 11 mln zł. Trzecie miejsce zajmuje BRE Bank z wydatkami rzędu prawie 36 mln zł. PKO BP cieszyło się największym zainteresowaniem – pojawiło się ponad 35 tys. publikacji. ING Bank Śląski i BRE Bank ex aequo – ponad 23 tys. publikacji w Internecie.

W raporcie oprócz powyższych wymienione zostały banki takie jak: Bank Millenium, Bank BGŻ, Credit Agricole Bank Polska, Eurobank, Getin Bank, Bank BNP Paribas, Alior Bank, Raiffeisen Bank, Pekao SA, Meritum Bank ICB, Santander, Bank Spółdzielczy, Bank Pocztowy, Invest Bank, Bank BPH, City Bank Handlowy, Kasa Stefczyka, Toyota Bank, Deutsche Bank, Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Bank Ochrony Środowiska.

Banki już od dłuższego stosują strategie reklamowe oparte o znane twarze. Co ciekawe, w komunikacji wykorzystywani są nie tylko polscy celebryci, ale również zagraniczni. Tu króluje BZ WBK, który najpierw zatrudnił Chucka Norrisa, a obecnie promuje swoją ofertę razem z Kevinem Spaceyem. Specjaliści z branży reklamowej twierdzą, że obecność znanych osób podnosi efektywność reklamy o kilka do kilkunastu procent i się nie mylą. Oczywiście nie da się ukryć, że zatrudnienie takiej postaci wiąże się z koniecznością wypłaty wysokiego wynagrodzenia, jednak korzyści dla banków z pewnością przewyższają wydatki. BZ WBK z ponad 25 tys. wzmianek plasuje się na dopiero na siódmej pozycji, jeżeli chodzi o wydatki na reklamę – około 18 tys. zł.

W sektorze bankowym sytuacja wyraźnie zmieniała się z kwartału na kwartał. Internet jako jedyny odnotowuje dodatnią dynamikę wydatków i można domniemywać, że ten trend w najbliższym czasie się utrzyma i to tam zostanie przeniesiona spora część wydatków na reklamę.

Banki wydają miliony, a co na to internauci?

Więcej o tym można przeczytać w publikacji: Raport „Wydatki reklamowe w odwrocie” w numerze grudniowym miesięcznika „Gazeta Bankowa”. Autorem raportu jest Agnieszka Kalbarczyk – ekspert ds. badań, Instytut Monitorowania Mediów.

Źródło: Fratria

gb.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pekao S.A.: bankowość prywatna z nowym designem placówek i aplikacji
Bank Pekao S.A. otworzył dwie pierwsze placówki bankowości prywatnej w zupełnie nowym formacie. W Warszawie i Łodzi klienci mogą już korzystać z nowoczesnych a zarazem eleganckich przestrzeni z elementami wystroju projektantów nurtu modernistycznego. Klienci bankowości prywatnej Pekao z pewnością dostrzegą też zmianę tła w aplikacji mobilnej PeoPay, w której udostępniona...
Zeromat wspiera rebranding Pepsi
Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa atrakcja — Zeromat. To pierwszy tego rodzaju automat marki, w którym oddając puste opakowanie po produkcie, w zamian otrzymujesz dwa pełnowymiarowe napoje gratis. Od teraz aż do 13 kwietnia możesz przyjść i...
Wojciech Borowski wraca na stanowisko w McCann
Po dwóch latach Wojciech Borowski ponownie obejmuje stanowisko Dyrektora Zarządzającego McCANN, jednocześnie pełniąc funkcję Group CEO McCANN Poland. Marcin Sosiński, dotychczasowy Dyrektor Zarządzający, który łączył tę rolę ze stanowiskiem Dyrektora Kreatywnego, zdecydował się opuścić agencję po 14 latach pracy.
Newline podsumowuje sprzedaż monitorów w Polsce
Newline Interactive to dobrze znany na polskim rynku dostawca monitorów interaktywnych. Odpowiedź na pytanie – jak dobrze znany – przyniosło podsumowanie sprzedaży w roku 2023. Raport przygotowany przez Futuresource Consulting nie pozostawia wątpliwości - co 5. sprzedany w Polsce monitor interaktywny to Newline. Udział rynkowy Newline Interactive wyniósł 19.06% - co daje marce...
Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764