logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (11): Wykańczanie powierzchni

   16.06.2013, przeczytano 4597 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Ostateczną powierzchnię i kolor elementy przestrzennych reklam i oznakowań uzyskują zwykle dzięki malowaniu lub oklejaniu folią samoprzylepną. W naszym Poradniku czas na krótki przegląd narzędzi i materiałów używanych do uzyskania malowanych lub foliowanych powierzchni - plus jak zwykle garść autorskich pomysłów na usprawnienie pracy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wykanczanie-powierzchni,19007,artykul.html

Powłoki lakiernicze

Posiadanie profesjonalnego kompresora do ciśnieniowego natrysku farb i lakierów jest oczywiście pożądane ale niekonieczne i raczej nieekonomiczne. Problemem bywa konieczność zapewnienia dość sterylnego otoczenia czyli odpowiednio przystosowanej komory. Z kolei skala tego rodzaju prac wykończeniowych nie wydaje się być wystarczająca do takich inwestycji. Tym bardziej, że często bardziej celowe będzie zastosować inny sposób wykończenia powierzchni – foliowanie.

Do malowania niedużych elementów wystarczające będzie użycie gotowych pojemników z farbą pod ciśnieniem – tzw. aerozoli. Obecnie można już zamawiać dowolny kolor (a także rodzaj farby) w firmach posiadających mieszalniki.

Sposób wykończenia powierzchni większych elementów, powyżej 80 cm, trzeba dobrać uwzględniając odległość docelowej ekspozycji. Przykładowo dla dużego szyldu mocowanego na dachu 2 piętrowego budynku wystarczające w zupełności może okazać się malowanie wałkiem. Jeśli wymagania co do estetyki wykończenia są większe warto rozważyć zakup elektrycznego pistoletu natryskowego bądź zlecenie usługi w wyspecjalizowanym zakładzie, np. samochodowym warsztacie lakierniczym.

Narzędzia do foliowania

Pomijając plotowanie, nanoszenie folii samoprzylepnych nie wymaga jakiś specjalistycznych i drogich narzędzi, aczkolwiek, bez posiadania odrobiny doświadczenia, nie jest to operacja łatwa. Poza bardzo typowymi narzędziami jak nożyczki, tzw „łamany” nożyk do tapet, spryskiwacz do wody, przyda nam się jeszcze rakla filcowa. Rakle można nabyć w większych sklepach sprzedających folię samoprzylepną bądź wykonać własnoręcznie – poza kawałkiem deseczki czy tworzywa potrzebujemy do tego jedynie odrobiny filcu.

Jeśli nie kleimy naprawdę dużych i płaskich powierzchni, rakla nie jest nam niezbędna. Znacznie bardziej użyteczny okaże się kawałek grubego i twardego filcu – np. kostka o wymiarach 7x5x1 cm. Ponieważ kleić będziemy folię również metodą „na mokro”, będzie potrzebna także tzw „ściągaczka” do szyb. Można wykorzystywać w tej operacji wspomnianą już raklę filcową dobrze sprawdza się także gumowy wałek.

Folia transportowa

Niezastąpiona w przenoszeniu wyplotowanych foliowych aplikacji na docelowe miejsce. Folia transportowa jest narzędziem wielokrotnego użytku, więc wystarczy nam jej znacznie mniej niż folii użytych do wyklejania powierzchni elementów.

Do przenoszenia mniejszych aplikacji z folii samoprzylepnych (maksymalnie 60 x 40 cm) warto wykonać nieskomplikowany, a bardzo użyteczny przyrząd – ramkę transportową. Idealnym materiałem na taką ramkę będzie arkusz litego PVC o grubości 1–2 mm. W formatce o rozmiarach np. 80 x 60 cm wycinamy ostrym nożem okienko pozostawiając dookoła po 10 cm materiału. Narożniki wycinanego okienka warto odrobinę zaokrąglić, dzięki temu tworzywo nie będzie miało tendencji do pękania i dłużej posłuży. Całą formatkę zaklejamy przezroczystą folią transportową, dbając by przykleiła się bez zmarszczeń. Teraz przyklejanie aplikacji foliowych do transportu oraz przenoszenie i precyzyjne  przyklejanie w zaplanowanych miejscach będzie znacznie ułatwione.


Kolejnym udogodnieniem będzie przyklejenie do powierzchni ramki od strony „roboczej” podkładek dystansowych np. z grubego filcu. Tak przygotowany przyrząd po odklejeniu papieru z folii będzie można położyć bez obawy na podłożu i precyzyjnie wypozycjonować przed przyklejeniem. Ramkę odrywamy powoli wykorzystując elastyczność materiału – za chwilę może już służyć ponownie. By folia transportowa służyła jak najdłużej trzeba dbać o czystość jej klejącej strony. Warto też wiedzieć, że „resurs” folii transportowej na ramce można znacznie wydłużyć myjąc ją w przypadku zabrudzeń osłabiających siłę klejenia wodą z dodatkiem mydła – po wyschnięciu klej odzyska niemal stuprocentową skuteczność. Dzięki takim zabiegom jedna ramka może skutecznie służyć wiele miesięcy. Szczegółowo, o samej operacji nanoszenia folii, napiszę w dziale „Jak to zrobić”.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Szacun :)

brak ikonki
,

Fajny patent z tą ramką.

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764