logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Wykorzystanie muzyki i filmów w materiale wideo

   31.07.2019, przeczytano 15887 razy
ilustracja
fot. Adrian Korte/Unsplash

Ile sekund muzyki lub filmu mogę wykorzystać w swoim video nieodpłatnie i bez zgody pierwszego twórcy? Czy w ogóle istnieje taka możliwość?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wykorzystanie-muzyki-i-filmow-w-materiale-wideo,383427,artykul.html

Odpowiedź

Nie ma konkretnych zasad, które mówią, że w przypadku muzyki dozwolone jest zapożyczenie 7 taktów, a w przypadku filmu – 5 sekund. A jeżeli ktoś twierdzi, że jednak są takie reguły, to na pewno nie wynikają one z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Krótko mówiąc, prawo nie daje nam żadnego sekundowego miernika ani żadnych kryteriów ilościowych w tym zakresie.

Generalnie, jeżeli mówimy o zapożyczeniu „nieodpłatnym” i „bez zgody”, to szukamy podstawy korzystania w tzw. dozwolonym użytku. Jednak rodzajów dozwolonego użytku jest wiele. Może to być dozwolony użytek w postaci wolności panoramy (która pozwala nam na umieszczanie np. Pałacu Kultury i Nauki w filmie bez zgody władz) albo prawa przedruku (które pozwala na rozpowszechnianie w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji np. sprawozdań o aktualnych wydarzeniach). Jednym z dozwolony użytków jest również prawo cytatu, z którego właśnie wyrósł mit o dozwolonych prawem sekundach zapożyczeń. Prawo to mówi jednak ogólnie, że wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów oraz rozpowszechnione utwory plastyczne, utwory fotograficzne lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celami cytatu, takimi jak wyjaśnianie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, nauczanie lub prawami gatunku twórczości. Z kolei pod pojęciem praw gatunku twórczości kryje się cała gama rodzajów dzieł, np. kolaż, sampling albo found footage film.

Ważne jest jednak to, że prawo autorskie nie narzuca ograniczeń, ile cudzego materiału możemy „zacytować” w naszym utworze. Sąd w jednym z wyroków stwierdził nawet, że nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że zapełnienie własnego utworu materiałem cudzego autorstwa – w ilości przekraczającej 1/3 czasu trwania filmu przesądza o tym, iż takie działanie nie mieści się w granicach dozwolonego cytatu.

Jeżeli więc nie wielkość cytatu jest wyznacznikiem legalności wykorzystywania cudzego dzieła, to co nim jest? Tutaj pozwolę sobie już tylko zacytować unijnego rzecznika generalnego (w dodatku naszego rodaka), który pod koniec tamtego roku sporządził opinię dot. samplingu dla Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej: „Cytat musi spełniać szereg przesłanek, aby mógł być zgodny z prawem, w szczególności musi on służyć do nawiązania określonego rodzaju dialogu z cytowanym dziełem, cytowany fragment powinien zostać włączony do cytującego go utworu bez przeinaczenia i wreszcie konieczne jest wskazanie źródła cytatu, łącznie z nazwiskiem autora.”

Źródło: Lawmore, STGU

lawmore.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Marketing sensoryczny w metawersie: wirtualne zakupy a zmysły
Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), otwierają przed rynkiem retail zupełnie nowe horyzonty. Wraz z rozwojem metawersum – wirtualnego świata, w którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze sobą i z otoczeniem – pojawia się pytanie: czy marketing sensoryczny, tak skuteczny w przestrzeniach fizycznych, może również...
Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, która w ciągu kilku lat stała się absolutnym liderem w dziedzinie dzielenia się zdjęciami, filmami i wszelkiego rodzaju treściami wizualnymi. Początkowo przeznaczony jedynie do publikowania zdjęć, Instagram przekształcił się w potężne narzędzie marketingowe, platformę do rozrywki, a także...
Ochrona twórców w dobie AI. Praktyczne wskazówki
Chciałabym przedstawić praktyczne wskazówki dotyczące zgodnego z prawem korzystania z treści stworzonych za pomocą narzędzi AI. Omówię odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich w wytworach AI oraz zaprezentuję narzędzia chroniące prawa autorskie twórców przed wykorzystaniem ich utworów do szkolenia AI.
Dobrze zorganizowany konkurs podnosi sprzedaż i angażuje konsumentów. Do tego to aktywacja łatwa pod kątem formalnym.
Film wizerunkowy – sposób na pozyskanie nowych kontaktów
To swoista wizytówka obecnych czasów dla każdej firmy. Kilka czy nawet kilkanaście lat temu taką wizytówką była strona internetowa, natomiast w dzisiejszym świecie już każda firma praktycznie ma swoją stronę, dba o nią, wie, że trzeba ją odświeżać. I takim wyróżnikiem firmy staje się film wizerunkowy. To element, który może nas...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764