logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej

  PR 17.02.2023, przeczytano 755 razy
Dariusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania  wynagrodzeń i stawek cennikowych realizowanego corocznie  dla zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą WTW Consulting.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wynagrodzenia-w-branzy-komunikacji-marketingowej,399007,artykul.html

W bieżącej edycji,  zrealizowanej na przełomie lat 2022 i 2023, wzięły udział 82 organizacje (firmy i marki) – tj. o 20 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem – przekazując łącznie dane o wynagrodzeniach 7250 osób zwiększając o 29% liczbę pracowników objętych badaniem.

- Najnowsza fala badania płac i stawek w branży reklamowej potwierdziła, że przez cały poprzedni rok pracodawcy mierzyli się z presją płacową, jak i koniecznością podnoszenia stawek oferowanych Klientom za pracę zespołu. Decydowało o tym wiele czynników. Z jednej strony krótkotrwałe post pandemiczne odbicie wyrażone większymi wydatkami na marketing, a tym samym większą ilością ofert na rynku pracy dla specjalistów. I duża rywalizacja o najlepsze talenty, po które zaczęły sięgać zarówno firmy z branży np. IT czy platform cyfrowych, jak i marketerzy inwestujący w bardziej rozbudowane teamy in-house. Do tego dochodzi jeszcze dominujący profil kandydata do pracy w reklamie, z oczekiwanym dużo większym know-how cyfrowym. Zmiany podatkowe tzw. Polskiego Ładu i zamieszanie związane z ulgą dla klasy średniej również zapracowały na dynamikę płac. Choć aktualne spowolnienie gospodarcze zaczyna zmniejszać presję płacową to baza kosztowa pozostanie w 2023 r. wysoka, bo mówimy o branży, w której główną wartością, ale i kosztem są właśnie zasoby ludzkie - mówi Dariusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R.

Przeciętny wzrost wynagrodzeń stałych (gwarantowanych) dla stanowisk wycenionych rynkowo w obecnej i poprzedniej edycji badania, oszacowano na 9%, zaś płacy całkowitej – na 10%.

Badanie SAR po raz kolejny odnotowało pozytywny trend w niwelowaniu różnic wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. W bieżącej edycji raportu wskaźnik równej płacy wskazuje różnicę na poziomie średnio 2% na niekorzyść kobiet. Wynik uległ poprawie, aż o 4 punkty procentowe w porównaniu do wiosennego badania SAR w 2022 roku, kiedy wysokość wskaźnika równej płacy wynosiła średnio 6%.

- Dane w raporcie potwierdzają, że w branży komunikacji marketingowej w Polsce, a szczególnie w Warszawie, gdzie swoje siedziby ma większość badanych przedsiębiorstw, sytuacja kobiet na rynku pracy jest lepsza, niż w pozostałych sektorach gospodarki. Źródeł pozytywnej zmiany należy upatrywać zarówno w konsekwentnie prowadzonej przez pracodawców polityce wyrównywania stawek dla przedstawicieli różnych płci, wymuszonej w dużym stopniu przez wysoką podaż kompetencji, jak i w postawie samych kobiet, które z coraz większą odwagą prowadzą negocjacje wynagrodzeń. To dobre świadectwo dla naszej branży i liczymy na podobny trend także w obszarze “gender pay gap - komentuje Joanna Czekaj, członkini zarządu SAR, Managing Director Salestube, Group One.

Inny wskaźnik z badania związany z równością wynagrodzeń — luki płacowej, czyli „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i wszystkich mężczyzn w analizowanym sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa rozmieszczenie kobiet i mężczyzn w hierarchii firm. Według badania SAR, w odniesieniu do wszystkich umów o pracę wskaźnik ten utrzymał się na poziomie 13%, tak jak w ubiegłym roku. Należy zauważyć, że wartość luki płacowej w branży komunikacji marketingowej jest wyraźnie niższa, niż ta odnotowana dla rynku ogólnobranżowego w Polsce (18% w 2022 roku i 21% w 2021 roku)  – zgodnie z danymi firmy WTW Consulting odpowiadającej za opracowanie prezentowanych wyników.

Dane nt. Wynagrodzeń

W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.

Jest to wartość stałej płacy, określonej w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.

Tab.1. Mediany wynagrodzenia gwarantowanego:  miesięcznie [PLN]

Rodzina/stanowisko

mediana

(PLN, miesięcznie)

STRATEGY PLANNING

 

SENIOR STRATEGIC PLANNER

15 000

STRATEGIC PLANNER

10 000

CREATIVE

 

SENIOR COPYWRITER

12 558

COPYWRITER

8 300

SENIOR ART DIRECTOR

15 200

ART DIRECTOR

9 000

GRAPHIC DESIGNER (średnio zaawansowany)

7 000

DTP OPERATOR (średnio zaawansowany)

7 000

DIGITAL

 

SENIOR WEB DEVELOPER

12 120

PROGRAMATIC SPECIALIST

7 500

SENIOR MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D

11 100

MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D

7 800

PERFORMANCE SPECIALIST

7 400

UX SPECIALIST (średnio zaawansowany)

9 000

SEM/SEO

 

SEM SPECIALIST

7 500

SEO SPECIALIST

7 300

CLIENT SERVICE

 

ACCOUNT DIRECTOR (w zależności od poziomu)

14 500 – 16 000

ACCOUNT MANAGER (w zależności od poziomu)

8 400 – 9 500

ACCOUNT EXECUTIVE

6 500

ACCOUNT ASSISTANT

4 500

MEDIA

 

MEDIA MANAGER (w zależności od poziomu)

11 000 – 12 500

SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER

9 000

MEDIA PLANNER/BUYER

7 000

SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER

6 600

TRAINEE (Media Assistant)

4 000

TRAFFIC

 

TRAFFIC SPECIALIST

6 500

Stawki cennikowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości deklarowanych stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2023), czyli prezentowanych klientom na etapie negocjacji kontraktu. Wartość stawek cennikowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą  uzyskiwaną przez pracowników.

Porównanie stawek cennikowych zadeklarowanych przez uczestników badania na 2023 i 2022 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach), wskazuje na wzrost stawek dla praktycznie wszystkich analizowanych stanowisk.

- Konsekwencją wzrostu kosztów pracy w agencjach komunikacji marketingowej jest konieczność podnoszenia stawek godzinowych oferowanych Klientom za pracę zespołu. Obserwowany kilkunastoprocentowy wzrost stawek cennikowych rok do roku dotyczy praktycznie wszystkich analizowanych w badaniu stanowisk. Dla działających na polskim rynku agencji nie jest to techniczna waloryzacja inflacyjna, ale pokrycie realnego wzrostu kosztów utrzymania specjalistów i najlepszych talentów. Zwłaszcza, że natura biznesowa kontraktów zarówno długoterminowych, jak i projektowych cały czas za rzadko uwzględnia czynniki inflacyjne i agencje zmuszane są do gwarantowania poziomu zadeklarowanych stawek przez np. 2 lata umowy mimo rosnących kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pracy. - dodaje Dariusz Andrian.

Przeciętny wzrost stawek cennikowych wynosi, w zależności od przyjętej metodyki porównania stawek rok do roku: od 14% (uwzględniając dane od wszystkich uczestników obecnego badania) do 18% (uwzględniając dane dla stałej próby firm, które wzięły udział w obu edycjach badania, których wyniki porównano).

Tab.2. Mediany stawek cennikowych:  [PLN, netto]

STRATEGY PLANNING                                            mediana stawki godzinowej w PLN

STRATEGIC DIRECTOR

430

STRATEGIC PLANNER

250

CREATIVE                                                              mediana stawki godzinowej w PLN

CREATIVE DIRECTOR

375

CREATIVE GROUP HEAD

307

SENIOR COPYWRITER

288

COPYWRITER

226

JUNIOR COPYWRITER

175

SENIOR ART DIRECTOR

285

ART DIRECTOR

220

JUNIOR ART DIRECTOR

185

GRAPHIC DESIGNER

200

DTP OPERATOR

160

DIGITAL                                                                  mediana stawki godzinowej w PLN

SENIOR DIGITAL PROJECT MANAGER

283

FRONT END DEVELOPER

200

MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D

188

WEB ANALYST

150

PRODUCTION                                                         mediana stawki godzinowej w PLN

BROADCAST PRODUCTION MANAGER

220

MEDIA                                                                   mediana stawki godzinowej w PLN

SOCIAL MEDIA  MODERATOR

137

MEDIA PLANNER

210

CLIENT SERVICE                                                    mediana stawki godzinowej w PLN

CLIENT SERVICE DIRECTOR

420

GROUP ACCOUNT DIRECTOR

362

ACCOUNT DIRECTOR

290

ACCOUNT SUPERVISOR

260

ACCOUNT MANAGER

230

SOCIAL MEDIA  MANAGER

240

ACCOUNT EXECUTIVE

185

Usługi PR dla klientów zewnętrznych                   mediana stawki godzinowej w PLN

PR MANAGER

281

PR EXECUTIVE

181

BRAND DESIGN                                                      mediana stawki godzinowej w PLN

SENIOR PROJECT MANAGER / SENIOR ACCOUNT EXECUTIVE / SENIOR BRAND CONSULTANT

300  

DESIGNER

190

Źródło: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

www.sar.org.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
Salomon i adQuery podsumowują kampanię
Salomon, producent obuwia sportowego, oraz adQuery – platforma technologiczna zajmującą się marketingiem internetowym - zakończyły kolejny wspólny projekt sukcesem.
Mural od Audika kontra zagrożenie hałasem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, przypadającego na 25 kwietnia, marka Audika zrealizowała innowacyjny mural z miernikiem hałasu. Kreacja, znajdująca się w centralnej części Warszawy, ma za zadanie zwrócić uwagę na negatywne skutki hałasu dla zdrowia i samopoczucia. To pierwsza tego typu realizacja w przestrzeni miejskiej w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764